Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blåbär - sänka PH  (läst 4723 gånger)

LMC400

  • Inlägg: 16
    • Skåne
Blåbär - sänka PH
« skrivet: 20 maj-22 kl 20:59 »
Mätte PH till mina blåbärsbuskar, amerikanska och Putte. PH- värdet låg mellan 7 och 7.5, alltså mycket för högt. Har läst att det ska ligga under 5.
Buskarna ser svagare ut än normalt. Har gödslat med rhododendrongödning.

Någon som har något tips för att komma tillrätta med PH-värdet?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Blåbär - sänka PH
« Svar #1 skrivet: 20 maj-22 kl 22:00 »
Som regel är det ingen större idé att försöka ändra pH-värdet i jorden. Dels är jorden starkt buffrande, dels kommer allt surt man ev försöker vräka på för att påverka pH-värdet att sköljas bort vid första kraftiga regnväder och sedan är det hela ogjort. Enklast är nog att odla sina blåbär och andra växter på ett ställe där de trivs med den naturliga jordmånen och inte störa dem genom att pyssla om dem i onödan.

Rent allmänt får man nog räkna med höga pH-värden i dina trakter pga kalkstenshaltig berggrund och frånvaro av barrskog, numera också i stort sett frånvaro av surt nedfall från kolkraftverk nere på kontinenten.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Blåbär - sänka PH
« Svar #2 skrivet: 20 maj-22 kl 22:27 »
Citronsyra funkar, råkar veta att det säljs här på forumet med ;)

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Blåbär - sänka PH
« Svar #3 skrivet: 20 maj-22 kl 23:03 »
okalkad torv. Har själv surjordspartier i trädgården och de underhålls med ren torv. Blåbär rhododendron,funkior m.fl växter trivs gott.

LMC400

  • Inlägg: 16
    • Skåne
SV: Blåbär - sänka PH
« Svar #4 skrivet: 21 maj-22 kl 09:26 »
Tack för era svar!
Okalkad torv, sågspån från barrträd etc har jag koll på. Tänkte en lite mer snabbverkande kur. Citronsyra låter intressant. Ska man blanda med vatten och vattna ut det? Hur stark mix?

LMC400

  • Inlägg: 16
    • Skåne
SV: Blåbär - sänka PH
« Svar #5 skrivet: 21 maj-22 kl 09:39 »
Upptäckte att jag bläddrade ner för snabbt och missade ditt inlägg torbjörn. Blåbären står i 50 cm torv som efterhand har fyllts på med barkmull. Marken i övrigt består av grus långt ner i marken. Skogen runt omkring består till stora delar av gran och tall.
Min tanke är att eftersom enbart bark och annan surgörande fyllning inte verkar räcka till, komplettera med tex citronsyra som nämnts. Om det är som du skriver att det snabbt sköljs ur jorden kan jag tänka mig att tillföra mindre mängder och lite oftare. Läste att högt pH leder till järnbrist. Just den jämförelsen känns realistisk. De ser ut lite som människor med järnbrist , svaga och bleka. De har producerat hyffsat med bär men jag vill att de ska se friska och starka ut igen.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Blåbär - sänka PH
« Svar #6 skrivet: 21 maj-22 kl 10:31 »
Först vill jag fråga: hur har du mätt pH värdet ?

Frågan är hur mycket kalk (kalciumkarbonat, kalcit) som din jord innehåller. Det finns jordar som innehåller över 30%.
Ta en deciliter jord i en glasbägare och häll på utspädd saltsyra. Om det bubblar kraftigt, då innehåller jorden mycket kalk. Gräv då bort all jord och ersätt med annan jord.
Gips har använt i över 100 års tid av lantbrukare för att sänka pH värdet i jorden bland annat i USA !

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Blåbär - sänka PH
« Svar #7 skrivet: 21 maj-22 kl 11:32 »
Först vill jag fråga: hur har du mätt pH värdet ?

Frågan är hur mycket kalk (kalciumkarbonat, kalcit) som din jord innehåller. Det finns jordar som innehåller över 30%.
Ta en deciliter jord i en glasbägare och häll på utspädd saltsyra. Om det bubblar kraftigt, då innehåller jorden mycket kalk. Gräv då bort all jord och ersätt med annan jord.
Gips har använt i över 100 års tid av lantbrukare för att sänka pH värdet i jorden bland annat i USA !

Är du helt säker ang gips..
https://greppa.nu/vara-tjanster/nyheter/arkiv---nyheter/2022-02-25-spridning-av-gips-pa-akermark

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Blåbär - sänka PH
« Svar #8 skrivet: 21 maj-22 kl 12:46 »
Och numera anses det ju olämpligt att överhuvudtaget sprida gips (kalciumsulfat i olika former) i naturen. För några år sedan var det till och med tal om att gipsskivor inte skulle få gå på deponi med annat byggavfall utan måste hanteras speciellt, men jag tror inte det slog igenom på allvar, åtminstone inte i Sverige.

LMC400

  • Inlägg: 16
    • Skåne
SV: Blåbär - sänka PH
« Svar #9 skrivet: 21 maj-22 kl 15:18 »


Först vill jag fråga: hur har du mätt pH värdet ?

Frågan är hur mycket kalk (kalciumkarbonat, kalcit) som din jord innehåller. Det finns jordar som innehåller över 30%.
Ta en deciliter jord i en glasbägare och häll på utspädd saltsyra. Om det bubblar kraftigt, då innehåller jorden mycket kalk. Gräv då bort all jord och ersätt med annan jord.
Gips har använt i över 100 års tid av lantbrukare för att sänka pH värdet i jorden bland annat i USA !

Har använt en enkel mätare man sticker ner i jorden och läser av värdet på en analog mätare.
Som jag skrev ovan står buskarna i 50 cm torv som jag efterhand fyllt upp med barkmull.
Gips känns spontant ganska tveksamt. Innehåller inte det ganska mycket kalk?
Tror att orsaken till att pH stigit hos mig är att vattnet innehåller väldigt mycket kalk. Efterhand har det blivit för högt

LMC400

  • Inlägg: 16
    • Skåne
SV: Blåbär - sänka PH
« Svar #10 skrivet: 21 maj-22 kl 15:22 »
Någon som har koll på mängder och tillvägagångssätt om man vill testa med citronsyra?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Blåbär - sänka PH
« Svar #11 skrivet: 21 maj-22 kl 20:28 »
Har använt en enkel mätare man sticker ner i jorden och läser av värdet på en analog mätare.
Som jag skrev ovan står buskarna i 50 cm torv som jag efterhand fyllt upp med barkmull.
Gips känns spontant ganska tveksamt. Innehåller inte det ganska mycket kalk?
Tror att orsaken till att pH stigit hos mig är att vattnet innehåller väldigt mycket kalk. Efterhand har det blivit för högt
Gips innehåller drösvis med kalk, på kemispråk heter gips kalciumsulfat.
Barkmull borde kunna vara kemiskt surt, och om det inte funkar så bra, testa med skogsflis typ grot (grenar och toppar). Det är också surt. Jag har inga blåbär i min trädgård (en viss hund pinkade ihjäl dem  ::) ), men väl rhododendron, och de har fått grot-flis och näringsrik kompostjord nu på våren.
Torv håller jag inte på med, så det vet jag inget om.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

LMC400

  • Inlägg: 16
    • Skåne
SV: Blåbär - sänka PH
« Svar #12 skrivet: 21 maj-22 kl 21:55 »


Gips innehåller drösvis med kalk, på kemispråk heter gips kalciumsulfat.
Barkmull borde kunna vara kemiskt surt, och om det inte funkar så bra, testa med skogsflis typ grot (grenar och toppar). Det är också surt. Jag har inga blåbär i min trädgård (en viss hund pinkade ihjäl dem  ::) ), men väl rhododendron, och de har fått grot-flis och näringsrik kompostjord nu på våren.
Torv håller jag inte på med, så det vet jag inget om.

Enda anledningen till om gips har möjlighet att surgöra jorden borde vara sulfatdelen som i så fall är svavel men precis som du skriver borde kalciumdelen göra motsatt verkan. Kalk blir inte blåbär glada av. Anledningen att tillföra gips till odlingsmark är säkert ett sätt att bli av med avfall på fel sätt. Det har vi människor varit duktiga på historiskt sett.
Trist att hunden pinkade ihjäl dina blåbär. Det är en vacker växt som dessutom (med min frus hjälp ) ger väldigt god blåbärssylt att ha på havregrynsgröten under året. De fyra amerikanska blåbärsbuskarna vi har ger bär så det räcker åt oss samt att grannarna också får en hel del. Så, de är värda jobbet.
Har också förstått att torv ska man vara rädd om. Eller rättare sagt naturen som tar mycket stryk när torven bryts. Vet bättre idag och hade inte heller valt det. Grotflis kan kanske vara värt att prova. Jag har i princip fri tillgång till sågspån av gran/tall på jobbet. Anledningen att jag inte använt det är mer estetisk. Tycker att buskarna blir vackrare med ett mörkt underlag. Sen är jag rädd att det blåser omkring om det torkar i ytan

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Blåbär - sänka PH
« Svar #13 skrivet: 21 maj-22 kl 22:39 »

Enda anledningen till om gips har möjlighet att surgöra jorden borde vara sulfatdelen som i så fall är svavel men precis som du skriver borde kalciumdelen göra motsatt verkan. Kalk blir inte blåbär glada av. Anledningen att tillföra gips till odlingsmark är säkert ett sätt att bli av med avfall på fel sätt. Det har vi människor varit duktiga på historiskt sett.

Tänk på att kalciumsulfat (alltså gips) är en kemisk förening mellan kalcium och svavel. Det är alltså inte en blandning av två olika ämnen som behåller var sina egna egenskaper, utan föreningen måste betraktas som en enhet så länge den kvarstår som förening.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Blåbär - sänka PH
« Svar #14 skrivet: 23 maj-22 kl 12:13 »
Upptäckte att jag bläddrade ner för snabbt och missade ditt inlägg torbjörn. Blåbären står i 50 cm torv som efterhand har fyllts på med barkmull. Marken i övrigt består av grus långt ner i marken. Skogen runt omkring består till stora delar av gran och tall.

Tror att din pH-meter är felkalibrerad !
En jord som består av torv och barkmull borde ha ett pH-värde under 6 !

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Blåbär - sänka PH
« Svar #15 skrivet: 23 maj-22 kl 12:16 »

Har använt en enkel mätare man sticker ner i jorden och läser av värdet på en analog mätare.

Det är tydligen den billigaste typen av pH-mätare med antimonelektrod. Totalt värdelös. Borde inte få säljas.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Blåbär - sänka PH
« Svar #16 skrivet: 23 maj-22 kl 12:21 »
Och numera anses det ju olämpligt att överhuvudtaget sprida gips (kalciumsulfat i olika former) i naturen.
Det kan nämnas att förut gödslades det med superfosfat (som till två tredjedelar består av gips). Nu gödslas det väl inte längre med superfosfat i Sverige, vilket har gett ett nytt problem, svavelbrist i jorden, vilket gör att lantbrukarna behöver använda särskilda gödselmedel med svavel i.

LMC400

  • Inlägg: 16
    • Skåne
SV: Blåbär - sänka PH
« Svar #17 skrivet: 23 maj-22 kl 20:05 »


Det kan nämnas att förut gödslades det med superfosfat (som till två tredjedelar består av gips). Nu gödslas det väl inte längre med superfosfat i Sverige, vilket har gett ett nytt problem, svavelbrist i jorden, vilket gör att lantbrukarna behöver använda särskilda gödselmedel med svavel i.

Togs kanske bort för att det orsakar övergödning av sjöar och hav? Om jag inte minns fel fanns det även i tvättmedel.
Moderna bönder är nog mer upplysta om hur miljön påverkas av deras verksamhet är tidigare generationer var. Öser de på mer än växterna kan ta upp hamnar det förr eller senare i havet. Östersjön är ett lysande exempel

 

LMC400

  • Inlägg: 16
    • Skåne
SV: Blåbär - sänka PH
« Svar #18 skrivet: 23 maj-22 kl 20:14 »
Det är tydligen den billigaste typen av pH-mätare med antimonelektrod. Totalt värdelös. Borde inte få säljas.
Att de trots allt är den vanligaste mätaren som man ser överallt tyder väl ändå på att den är tillräckligt bra för de flesta hemmaodlare? Att den har felmarginaler förstår jag också men att den skulle vara så värdelös att den visar 7-7,5 i en jord som borde vara 6 känns tveksamt. Oavsett så ska det ner på 5 för att blåbären ska trivas riktigt bra.
Vad grundar du din kritik att den skulle vara så värdelös att den inte borde få lov att säljas på?

LMC400

  • Inlägg: 16
    • Skåne
SV: Blåbär - sänka PH
« Svar #19 skrivet: 23 maj-22 kl 20:18 »


Tänk på att kalciumsulfat (alltså gips) är en kemisk förening mellan kalcium och svavel. Det är alltså inte en blandning av två olika ämnen som behåller var sina egna egenskaper, utan föreningen måste betraktas som en enhet så länge den kvarstår som förening.

Helt rätt. Frågan är om eller hur länge den kvarstår som förening. Det funkar kanske utmärkt men jag vågar inte chansa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 3 användare
xaelanar, Okulärbesiktning av Byrålåda, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser