Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Värmland Kollektiv i Glaskogen  (läst 2267 gånger)

enjikaka

  • Inlägg: 9
    • Värmland
    • Barlingshult
Värmland Kollektiv i Glaskogen
« skrivet: 31 jan-22 kl 21:18 »
Har länge drömt om småbruk och självhushållning och köpte 2020 en gård i Glaskogen. Har än så länge bara odlat småskaligt själv men vill ha både mer av det och djur. Läser för stunden boken "Jordad" av David Jonstad och blir mer och mer taggad på idén av en självhushållande by. Vill gärna leva så hållbart som möjligt.

Eftersom två sovrum står tomma i huset tänker jag det kanske är värt att utforska idén om att fylla dessa. Skulle det finnas behov för utökning av arbetskraft på gården - temporärt eller permanent - har jag även ett stort garage vars oinredda vind säkert kan bli någon slags sovsal. Finns alltså en hel del möjligheter, men framtiden får staka ut vad dessa blir.

Glaskogen är tämligen "öde" och närmaste kollektivtrafik är en mil bort. Med mindre man helt vill isolera sig bör man alltså ha både bil och körkort. Svamp- och bärskog finns rätt runt hörnet och även sjöar med fiskemöjligheter. Glaskogen är ett naturreservat och är därför stilla i ro, förutom om sommaren då diverse turister vandrar, cyklar eller bilar glatt förbi. Gården är gammal skogsfinsk bosättning och innehar även dess utomordentligt överlägsna karaktärsdrag i form av högt läge på kulle runt gärden och åker, bra sol och näringsrik jord. Har lyckats ha både tomat och chili på friland framför huset så mikroklimatet är väl helt ok!

Kollektiv tycker jag låter som en spännande idé men det förutsätter såklart ömsesidig tolerans och uppskattning så det blir en god gemenskap. Ska bli intressant att se om detta kan finnas här. Jag ser väl helst att intresse visas av personer nära mig själv i ålder, som är född 1994. Vet inte ens om jag kommer gilla inneboende eller ej i längden. Men oavsett är gemensam handkraft för gemensam försörjning av största vikt. Kanske ett slags agilt kollektiv passar bättre annars, där man kommer och går lite mer som man vill. Detta får vi testa oss fram till helt enkelt!

Hur som helst tänker jag alltså främst med kollektivet att vi gemensamt arbetar med odling och djurhållning på gården för att försörja oss själva, och om vi får gott med överskott säljer vi tillsammans av detta i t.ex. REKO-ring. Någon slags hyra måste väl utgå, då elektricitet, sotning och brunn kostar. Men är vi duktiga så täcker överskottet det i framtiden?

Personligen jobbar jag med programmering och intresserar mig i odling för gamla kultursorter, skogsträdgård/perenner och etnobotanik.

Om intresse finns så får ni hojta till, så får vi se om det går att få till något. :)

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
SV: Kollektiv i Glaskogen
« Svar #1 skrivet: 02 feb-22 kl 00:14 »
Du har verkligen hittat ett underbart stælle! Du skriver det inte, men søker du inte efter någon att ælska, någon att bilda familj med? Jag ær ca tjugo år ældre æn dig, har inte tænkt bo inneboende hos dig eller någon øverhuvudtaget. Men jag skulle tycka ett det vore roligt att hælsa på till våren och hjælpa till en dag eller två. Se upp med att ingen drønare slår sig ned hos dig, någon som sen ær svår att bli av med! Lycka till.

enjikaka

  • Inlägg: 9
    • Värmland
    • Barlingshult
SV: Kollektiv i Glaskogen
« Svar #2 skrivet: 13 feb-22 kl 22:29 »
Du har verkligen hittat ett underbart stælle! Du skriver det inte, men søker du inte efter någon att ælska, någon att bilda familj med? Jag ær ca tjugo år ældre æn dig, har inte tænkt bo inneboende hos dig eller någon øverhuvudtaget. Men jag skulle tycka ett det vore roligt att hælsa på till våren och hjælpa till en dag eller två. Se upp med att ingen drønare slår sig ned hos dig, någon som sen ær svår att bli av med! Lycka till.

Du få gärna kika förbi och hjälpa till lite i vår! :) Drönare har jag nog av i bikupan; i alla fall på sommaren.   8)

 

KKDOV

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Kollektiv i Glaskogen
« Svar #3 skrivet: 26 mar-23 kl 18:06 »
Jag är så himla nyfiken hur du har hittat ett sådant paradis? Precis vad vi letar efter!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

311 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser