Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur anlägga mini-vall?  (läst 1650 gånger)

RobertP

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
Hur anlägga mini-vall?
« skrivet: 25 aug-21 kl 15:33 »
Jag har en oanvänd ruta på min tomt om ca 500m2. Det är gammal åkermark men den har inte används på många år och består av mest lång gräs, mossa och en hel del ogräs. Jag har en ide om att använda detta område för att odla foder till gottlandskaniner, tex någon timotej/klöver blandning. Problemet är att jag är total nybörjare på vallodling och vet inte ens hur jag skall börja. Är det bara att köra jordfräsen över alltihop och strö ut lämpligt frö, eller skall jag börja odla något annat något år först, för att konkurera ut befintlig växtlighet? Går det bra att odla hö på samma område år efter år och hur skall man i så fall gödsla för att inte utarma marken?

Jag har inte några speciella lantbruksmaskiner men har tillgång till jodfräs, slåtterbalk och normala handredskap.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur anlägga mini-vall?
« Svar #1 skrivet: 25 aug-21 kl 20:03 »
Så länge du kör vallodling med inhemska normalväxande sorter (dvs inte saboterar med engelskt rajgräs och liknande halvinvasiva arter) så räcker det att du slår den någon gång om året, lämpligen när du vill skörda ditt kaninfioder.
Det brukar dock ta ett par år innan tistlar och annat har försvunnit, men de tål inte att man mejar ned dem år efter år då åkertistel är en pionjärväxt.

Orkar du kan du ju gå över det hela med lie, eller försöka hitta en gammal knvislåtterbalk om du har en traktor, går fint med en gammal traktor från 50 talet till knivslåttebalkarna.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur anlägga mini-vall?