Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur anlägga mini-vall?  (läst 1650 gånger)

RobertP

  • Inlägg: 9
    • Västergötland
Hur anlägga mini-vall?
« skrivet: 25 aug-21 kl 15:33 »
Jag har en oanvänd ruta på min tomt om ca 500m2. Det är gammal åkermark men den har inte används på många år och består av mest lång gräs, mossa och en hel del ogräs. Jag har en ide om att använda detta område för att odla foder till gottlandskaniner, tex någon timotej/klöver blandning. Problemet är att jag är total nybörjare på vallodling och vet inte ens hur jag skall börja. Är det bara att köra jordfräsen över alltihop och strö ut lämpligt frö, eller skall jag börja odla något annat något år först, för att konkurera ut befintlig växtlighet? Går det bra att odla hö på samma område år efter år och hur skall man i så fall gödsla för att inte utarma marken?

Jag har inte några speciella lantbruksmaskiner men har tillgång till jodfräs, slåtterbalk och normala handredskap.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur anlägga mini-vall?
« Svar #1 skrivet: 25 aug-21 kl 20:03 »
Så länge du kör vallodling med inhemska normalväxande sorter (dvs inte saboterar med engelskt rajgräs och liknande halvinvasiva arter) så räcker det att du slår den någon gång om året, lämpligen när du vill skörda ditt kaninfioder.
Det brukar dock ta ett par år innan tistlar och annat har försvunnit, men de tål inte att man mejar ned dem år efter år då åkertistel är en pionjärväxt.

Orkar du kan du ju gå över det hela med lie, eller försöka hitta en gammal knvislåtterbalk om du har en traktor, går fint med en gammal traktor från 50 talet till knivslåttebalkarna.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur anlägga mini-vall?
« Svar #2 skrivet: 25 aug-21 kl 20:05 »
Du kan bättra med frö av vitklöver (rödklöver går också bra men den är svårare att få att etablera sig på mark som inte är plöjd), och om du vill ärtväxter och annat (ärtväxter kräver dock minst 12 grader i jorden för att deras bakteriesymbios skall fungera) så kommer dessa att binda kväve från luften.

Edit, hade det gällt hö till kor kan man bara tar hem storskördar vart fjärde år med denna metod, men till kaniner tror jag att det fungerar ändå.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hur anlägga mini-vall?
« Svar #3 skrivet: 25 aug-21 kl 21:00 »
Om man tänker sig ängsmarker som slås och sedan får betas, så håller de länge. Första skörden gör du hö av, sedan slår du till kaninerna var dag, för att sedan när det slutar växa sprida ut kaninskiten.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Hur anlägga mini-vall?
« Svar #4 skrivet: 25 aug-21 kl 22:21 »
Som du förstår på tidigare svar går det utmärkt. Börja med att klippa ner gräste så nära marken som möjligt. Sedan kan det fräsas, det bör göras upprepade gånger, vänta tills ogräset har börjat gro och sedan på det igen. Hinner du inte så nu till hösten kan det vänta till våren, då får du en chans till att ta dö på ogräset och mycket av rötterna hinna förmultna och frysa sönder, blir kanske nödvändigt att låta det ligga svart till våren om grässvålen är för tjock. Välj en blandning med mycket klöver.
När gräset har vuxit till sig gäller det att identifiera vad man har för ogräs och sedan hugga gräset innan ogräset fröat av sig. Tidpunkten för slåtter är bättre att välja efter ogräsets olika stadier än något annat i början. Se till att hugga av allt på en gång.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur anlägga mini-vall?
« Svar #5 skrivet: 25 aug-21 kl 23:08 »
Det jag skulle göra är att ha gotlänningarna i betesburar och låta dom beta av ytan.
Dom är ruskigt duktiga betare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur anlägga mini-vall?
« Svar #6 skrivet: 27 aug-21 kl 22:08 »
Om där inte varit vall tidigare tar det ca 4 år innan din vall blir helt färdig, lycka till!
Kul att någon vill anlägga vall nuförtiden och gynna alla djur och växter som trivs på gamla vallar som används och brukas!
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 4 användare
xaelanar, LimJans, Kengus89, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser