Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken vedspis ska man köpa?  (läst 2396 gånger)

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
Vilken vedspis ska man köpa?
« skrivet: 14 dec-20 kl 13:10 »
Planerar för att köpa ett torp och skulle vilja ha råd på vilken vedspis man ska köpa om man ska köpa nytt.
Torpet kommer vara ca 60-70 kvm.

Skröpeltorparn

  • Inlägg: 92
    • Uppland
SV: Vilken vedspis ska man köpa?
« Svar #1 skrivet: 14 dec-20 kl 13:43 »
Har precis bytt en söndereldad Tirolia mot en Viking 75. Fantastiskt mycket bättre verknngsgrad. Brinner länge och håller stabil temperatur på hällen. Ger mycket värme till huset för den ved den äter, ett litet inlägg i timmen ungefär. då håller den sig varm hela tiden. 

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vilken vedspis ska man köpa?
« Svar #2 skrivet: 14 dec-20 kl 13:58 »
Vi bytte ut vår lilla gjutjärnsspis mot en Westminster - Wamsler K 176. den fungerar bra och är lätteldad. Enda nackdelen är att den har keramik i eldstaden och det tar över en halvtimme innan den blir så varm att man kan koka på den.

Min systerson har en Idun gjutjärnsspis som han är mycket nöjd med. Den är snabb att värma upp och lätteldad.
kretslopp

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vilken vedspis ska man köpa?
« Svar #3 skrivet: 14 dec-20 kl 18:58 »
Jag har en Wamsler K-135 https://www.hansforsman.se/category.html/wamsler-k135 som jag är mycket nöjd med. Den värmer bra, värmer upp hela huset (80 m2 1,5 plan) större delen av året. Den har stor eldstad vilket gör att man kan lasta in mycket ved och stora klabbar vilket är speciellt bra på kvällen, så det brinner länge. Sekundärluften fungerar fint, trots att jag fuleldar med stängt dragspjäll får jag fin gråvit rök och sotarn är väldigt nöjd med askans kvalité.


Nackdel som nämnts ovan är att det tar en stund att få så varmt så man kan koka mat på den. Sen kostar den en del också.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Starter

  • Inlägg: 37
SV: Vilken vedspis ska man köpa?
« Svar #4 skrivet: 14 dec-20 kl 19:40 »
Vi installerade Byskeugnen för några år sedan. Supernöjd. https://byskeugnen.se/sv/stora-byskeugnen/
Det finns sten inuti så den håller värmen länge. Finns kokplatta uppe på.
Sotaren mätte förbränningen vid installationen och sa att det var väldigt fina värden.
Finns även en liten variant.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vilken vedspis ska man köpa?
« Svar #5 skrivet: 14 dec-20 kl 22:22 »
Ska du ha vedspisen att baka i också eller räcker det med kokplatta? Vi har precis satt in en Viking 30 och är mycket nöjda.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Vilken vedspis ska man köpa?
« Svar #6 skrivet: 15 dec-20 kl 08:11 »
Ska du ha vedspisen att baka i också eller räcker det med kokplatta? Vi har precis satt in en Viking 30 och är mycket nöjda.

Ja helst vill man ju ha en man kan baka i också men om inte det går så får man ju nöja sig med kokplatta.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vilken vedspis ska man köpa?
« Svar #7 skrivet: 15 dec-20 kl 19:10 »
Våran (Wamsler) har en bra bakugn som ger jämn värme.
kretslopp

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Vilken vedspis ska man köpa?
« Svar #8 skrivet: 16 dec-20 kl 08:09 »
Våran (Wamsler) har en bra bakugn som ger jämn värme.

Vilken modell är det ni har?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vilken vedspis ska man köpa?
« Svar #9 skrivet: 16 dec-20 kl 09:58 »
K176 F/A 70 Den är snart tio år gammal nu. Det är en plåtspis med keramik i eldstaden. Den har en väldigt bra förbränning och en stor vedlucka. Våran har glaslucka i eldstaden vilket är en extra mysfaktor. AB Hans Forsman i Strängnäs var importör.
kretslopp

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vilken vedspis ska man köpa?
« Svar #10 skrivet: 16 dec-20 kl 10:43 »
Järnspisen som min systerson är nöjd med är en Idun gjutjärnsspis säljs av Josef Davidsson AB.
kretslopp

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Vilken vedspis ska man köpa?
« Svar #11 skrivet: 16 dec-20 kl 15:35 »
Om Jag av nån anledning måste köpa en ny spis skulle jag också köpa en med stor eldstad, exempelvis någon sådan som är lite billigare än dem andra i samma utförande och även med täljsten http://www.nordicheating.se/produkter/vedspisar/mbs-magnum.aspx

Om man är lite fräck och om torpet ligger på ett sådant läge som gör att det mer eller mindre är befriad från olika byråkratiska krav, kan man också skaffa delar av några trasiga spisar och kaminer för nån hundring eller så, för att ha som reservdelar och sedan kan man gjuta en spis med delarna, alltså täljsten och järn i sitt eget tycke och smak precis som man själv vill ha det. Det blir enormt billigt och framförallt återvinnig i ett högt nivå. En annan fördel med det är att om man är själv och har svårt med bärhjälp och sånt bland annat för att bära och hålla på med så tunga grejer löser det problemet av sig själv tack vare återvinnandet i delar.     

George Donets

  • Inlägg: 7
SV: Vilken vedspis ska man köpa?
« Svar #12 skrivet: 10 feb-21 kl 04:30 »
Beror väl på vilken stil du håller invändigt i övrigt. Dvs om det ska vara original el motsvarande gammalt.

Borde inte vara omöjligt att få tag på en likadan el snarlik spis som du har url.
« Senast ändrad: 10 feb-21 kl 18:50 av George Donets »

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Vilken vedspis ska man köpa?
« Svar #13 skrivet: 10 feb-21 kl 09:33 »
Beror väl på vilken stil du håller invändigt i övrigt. Dvs om det ska vara original el motsvarande gammalt.

Borde inte vara omöjligt att få tag på en likadan el snarlik spis som du har.

Jag vill bara att den ska vara mycket hållbar, lätt att serva, snål och effektiv. Kanske förmycket begärt? Ett plus är så klart om den håller en äldre stil.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Vilken vedspis ska man köpa?
« Svar #14 skrivet: 10 feb-21 kl 10:21 »
Då kan jag rekommendera Idun som min systerson har. Det är Josef Davidsson i Refterle som säljer den.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 6 användare (1 dolda)
alternaiv, Jon.b, xaelanar, kebbe, Westerbergarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser