Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fermenterad mat till hönsen  (läst 8802 gånger)

tomas-kero

  • Inlägg: 167
    • Norrbotten
SV: Fermenterad mat till hönsen
« Svar #20 skrivet: 03 sep-20 kl 15:11 »
Jag har fermenterat diverse blast från morötter, rödbetor, kålblad och förvuxen mangold som jag sen gett hönsen under vintern.
Hackade blad och blast i 2 cm bitar, blandade i lite salt, knådade och packade i plasthinkar. Rumstemp i ett par dagar och sen i källaren. Hönsen åt det glatt under vintern

Karin Forslin

  • Inlägg: 9
SV: Fermenterad mat till hönsen
« Svar #21 skrivet: 07 mar-21 kl 09:44 »
Jag fermenterar en blandning av: Vete 6 delar, Korn 6 delar, Havre 3 delar, majs 1,5 delar, ärtor 1,5. Tycker det fungerar fint.
Har även testat att fermentera vanliga granulatet och lucernpellets. Det har inte varit någon bra idé, mest för att det, som Bösahusarn skriver, bara blir gröt och äckligt att hålla på med.
Hur fermentera du? Syrar mycket, men använder då salt o det är kanske för mycket för hönsen?
Jag ger dock värpkoncentrat men då inte som fermenterat.

Fermenterat är mer kostnadseffektivt enligt de flesta och jag kan nog hålla med där, utan att ha gjort någon exakt uträkning (ska vara det både mängdmässigt och näringsmässigt. Dvs vad de får ut i näring).
Gav jag blandningen utan fermentering så fick jag all havre och ärtor kvar medan det på detta vis också verkar mer aptitligt att äta.
Sedan ska ju dessutom fermentering av maten vara mer hälsosam (bra bakterier) och även om några av mina hönor, av viss ras är lite geggiga bak så har antalet garanterat gått ner.

Nu haqr jag bar hållt på med höns i 1,5 år så min erfarenhet är mycket ringa, på alla håll så att säga.

Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
SV: Fermenterad mat till hönsen
« Svar #22 skrivet: 07 mar-21 kl 09:56 »
Jag fermenterar inte men groddar vete, korn och lite havre.
Sedan får dom också säden torr och värpfoder.
Det går åt mycket mindre än om jag inte groddar. Hönsen ser ut att må bra och värper bra. Ingen som är geggig. Någon sa att om dom har tillgång till olika sorter så är dom bra på att äta det dom behöver. När jag kokar rödbetor får dom spadet och skalen, dom älskar det och fullkomligt kastar sig över det.
Normalt hade dom gått lösa och petat i dig lite av varje upptill men det är ju inte möjligt nu.

användare_21093810238

  • Inlägg: 5
    • Västmanland
SV: Fermenterad mat till hönsen
« Svar #23 skrivet: 17 apr-22 kl 21:58 »
Höns älskar havre (krossad) och ärtor (kokta)... Under rätt förutsttningar.

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Fermenterad mat till hönsen
« Svar #24 skrivet: 19 apr-22 kl 09:27 »
mina höns äter hela havrekorn utan problem


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser