Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Uppskruvad" hund  (läst 5210 gånger)

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
"Uppskruvad" hund
« skrivet: 05 jun-17 kl 07:14 »
Hejsan
Har igår tagit emot en omplacering på prov, en tvåårig Gonczy Polski, som omplaceras på grund av skilsmässa.
Nu har jag ju bara haft honom drygt ett dygn men jag har ju iaf börjat få en bild av hur han är. Tror han kan bli en väldigt bra jakthund på sikt, han är testad på vildsvin och det är skjutet för honom.

Men.. Han har dels bara bott i hundgård och dels är det ingen som helst vardagslydnad tränad med honom. De två sakerna går ju att råda bot på då han verkar ganska lättlärd (förarvek).

Det som är lite jobbigare känner jag är hans "stressnivå".. Han är extremt uppskruvad. Kan inte vara still en sekund utan stressar omkring konstant. Har enormt svårt att vila utan vill ständigt vara i rörelse. På samma vis är han extremt matfixerad och stressad runt ätbara saker.

Inser att denna stressnivå kommer vara den jobbigaste biten att få bukt med. Jag antar att det är aktivering i första hand, typ spår, långpromenader o.s.v. som gäller. Men det kan man ju omöjligtvis få till varje dag i veckan. Några mer tips om hur man kan stressa av en hund? Han är väldigt snäll och gosig så jag tror som sagt att det skulle bli en bra hund om man kunde få honom att lugna ned sig
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: "Uppskruvad" hund
« Svar #1 skrivet: 05 jun-17 kl 07:53 »
Blir hunden lugn efter aktivering?
Vad beror stressen på är nog det man måste börja med.
Massa aktivering kan ge råka motsatsen också .
Mitt tips är att besöka en duktig hundpsykolog och sen sätta in actions.
Finns även saker att blanda i foder för att lugna hunden om det är tillräckligt illa.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: "Uppskruvad" hund
« Svar #2 skrivet: 05 jun-17 kl 10:11 »
Hej Halte!

Hjärngympa i form av lugna övningar där hunden måste fokusera för att klura ut lösningen. Finns bra litteratur.
F.ö. se PM

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: "Uppskruvad" hund
« Svar #3 skrivet: 05 jun-17 kl 11:07 »
Håller med Sussilo II. Är ingen hundkunnig person men haft ett par av en ras som lätt stressar upp sig. Jag skulle testa med lugnt arbete, typ leta saker, spåra, jobba med nosen är jobbigt.


Sen sätta sig i soffan och vara still och inbjuda hunden att ligga bredvid och sen sätta på en film. Och ha lugnt hemma.


Dels behöver ju hunden landa, det kan ta ett tag (veckor, ibland månader) och sen behöver den nog lära sig att koppla av. Ur dess perspektiv, om den ständigt bott i hundgård, betyder det nog motion eller jakt om man får komma ur hundgården så den måste lära om sig. Som det är nu går den nog och väntar på att jakten eller motionen ska börja.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Tallefjant

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: "Uppskruvad" hund
« Svar #4 skrivet: 05 jun-17 kl 12:18 »
Hej Halte.

Jag har själv tagit över flera omplaceringar av energiska hundar. Den senaste, som jag nu har haft i 1,5 år är en blandras tollare/jaktlabbe/jaktspringerspaniel och som var väldigt "uppskruvad" när jag tog honom.

Svårt att ge råd utan att ha träffat hunden och ägaren, men kan ge några tips utifrån mina erfarenheter.

För det första så har du bara haft hunden en dag, allt är nytt och obekant nu, bara det är stressande. Han kommer från en skilsmässa. Hundar känner av hur vi människor mår och stämningen i förra hemmet var troligtvis inte så positiv. Så det är inte konstigt att han är stressad nu.

Han kommer säkert lugna sig lite när han har "landat". Men sen måste du lära han att lugna ner sig, sk. passivitetsträning. Självklart är det jätteviktigt med fysisk och mental aktivering, men passivitetsträning är minst lika viktig. Tycker att man ska praktisera ungefär 50/50.

Ex. matstressen som du beskriver skulle jag hantera såhär. Innan hunden får sin mat måste han vara lugn. Ställ ner maten men låt honom inte äta, koppla honom om du inte kan hindra honom på annat vis. Vänta till han lugnat ner sig innan han får äta. Detta kan ju såklart ta en stund första gångerna, men även om du måste vänta en timme så får det bli så. Men snart kommer han att förstå och det kommer ta kortare tid för han att bli lugn. Grundprincipen är att han får bara det han vill ha av att vara lugn, medans stress får han inte ut något av.

Jag vet att det låter jobbigt att det kan ta sån tid i början. Men om du är envis, lugn och investerar mycket tid så kommer du se resultat.

/Mikael









Tallefjant

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: "Uppskruvad" hund
« Svar #5 skrivet: 05 jun-17 kl 13:33 »
En sak till. Om han har svårt att koppla av inomhus. Ta en filt eller dyna, den kan du flytta med till det rummet du är i. Få hunden att lägga sig där. Han kommer ju troligtvis resa på sig, men ta tillbaka honom. Här gäller det också att vara envis, även om han reser sig 100 gånger så tar du vänligt men bestämt tillbaka honom. Du kan låta hunden ha koppel eller halsband på sig i början om du tycker det är enklare att få honom till dynan. När sen hunden tillslut har fattat att han ska stanna där så kommer han koppla av. När du märker att han kopplat av och kanske t.o.m sovit en stund så kan du låta honom gå ifrån dynan.


Min erfarenhet av högenergi/stressade hundar är att  genom att "tvinga" dem att vara stilla på liknande sätt får dem att varva ner. Samma sak här, envis, lugn och tid.

Gör fysiska/mentala aktiviteter innan du tränar passivitet, då är det lättare för hunden att koppla av.

/Mikael

wallis

  • Inlägg: 26
SV: "Uppskruvad" hund
« Svar #6 skrivet: 06 jun-17 kl 08:21 »
Tänker att det är naturligt att hunden har ett högt stresspåslag just nu. Den genomgår en stor förändring och är fortfarande ung.
Det du behöver göra är att ta det lugnt med den ett tag och låta den "landa". Låta den knyta an till dig och du till den. Belöna honom snabbt när han är i ett mer lugnt läge. Prata lugnt. Prata när ni gör saker tillsammans så fokuserar han på dig och får mindre tid att stressa över saker som händer runt omkring. Rabbla väderrapporter om du inte kommer på något annat. Har han mest stått i hundgård så har han hittat egna sätt att bli av med sin energi och det kan visa sig i ett stressigt beteende.
Istället för en lång promenad ta flera korta nu i början. Låt honom "läsa DN" och var lugn. Även träning i vardagslydnad kommer att vara tröttande mentalt och ta ner stressnivån.
Försök även att finna ut tex en leksak som du kan ge honom som belöning efter ett avslutat träningspass. Var konsekvent och lugn i de situationer där du tränar honom. Om något är svårt för honom byt och gör något som är lätt och gå sen tillbaka till det svåra igen. Hårda metoder kommer att höja stressen så var lugn och mjuk och mycket belönande med honom. Speciellt om han är vad du kallar "förarvek".
Tog själv hand om en hund för fyra år sen som var så stressad att hon bara stängde av. Stressdrack vatten och var extremt vaktig kring mat. Dörrar var tex det farligaste som fanns i hennes värld. Hon kastade sig igenom dörrhål. Då gällde det att vara lugn och vi gick in och ut säkert hundra ggr per dag. Belöning med rösten för att visa att det inte var  farligt. Idag är hon lugn i alla lägen och den bästa hund jag någonsin haft.

Sent from my GT-I9300 using Alternativ.nu mobile app


Orco

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: "Uppskruvad" hund
« Svar #7 skrivet: 06 jun-17 kl 11:50 »
Mitt spontana tips är att se til att skaffa rutiner och en trygg vardag, lugnet kommer i samband med bra vardagsrutiner.
Tillföra aktivering i all ära men det kan driva på ett redan stressat beteende.
Sen tycker jag inte du ska slänga  pengar på hundpsykologer och liknande innan du testat detta.
Kan ge bra tips så hör bara av dig ifall du undrar något.
Lycka till!

Postat med Alternativ.nu´s app


simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: "Uppskruvad" hund
« Svar #8 skrivet: 06 jun-17 kl 11:53 »
Ibland är det bättre att gå till nån som kan innan man ökar ett problem och behöver ännu mer tid för att lösa de. 
Men efter en flytt kan det ta ett tag innan det blir lugnt så ha lite is i magen.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: "Uppskruvad" hund
« Svar #9 skrivet: 06 jun-17 kl 14:06 »
Tycker synd om hunden som fått stå i en hundgård hela livet och bara fått komma ut när det ska arbetas/jagas och inte fått grundlydnad och grundkunskaper eller socialt liv med människa? Du hade tänkt ha hunden inomhus eller mestadels i en hundgård?
I så fall den ska få vara inomhus går gränsen vid rumsrenhet och att den vet någotsånär vad den heter, då går det nog att reda ut det som gäller stress och mat. Hundar som får slåss för maten blir generellt mer matfixerade. Lär hunden att vänta tills den får tillåtelse att börja äta dvs sätt hunden (kopplad i nödfall) och sätt ner maten, hunden ska sitta still tills du säger "varsågod". Går att träna in med allt ätbart. Förfinad träning med tillåtelse är att lägga en godisbit på hundens nos och biten ska ligga kvar tills det är varsågod. Tillåtelseövningar kan göras på det mesta i lydnadsträning.
En annan bra övning mot stress är att hunden alltid ska få sina tassar avtorkade när den varit ute. Ha hunden kopplad när du går in, ställ hunden och torka sen alla tassar med en handduk, beröm varteftersom den fattar vad du vill, en matfixerad hund är lättlärd med godis som belöning när den gjort rätt. När proceduren är klar får hunden belöning och beröm och kopplas loss.
Tror det är bättre att försöka kanalisera hundens flyttstress och inte tvinga den att lägga sig. Den motoriska oron är i sig stressdämpande för hunden. Gå ut med den så mycket som möjligt så den får rasta av sig ordentligt. Och träna lite under tiden, och beröm och belöna när den försöker anpassa sig. Endast positiv förstärkning ska helst ges till hunden den första tiden.
« Senast ändrad: 06 jun-17 kl 20:51 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: "Uppskruvad" hund
« Svar #10 skrivet: 06 jun-17 kl 14:41 »
Jag skulle låta den vara och vara med och inte göra för mycket i början, aktivering högst varannan dag, gärna spår eller lite småtråkig men lång promenad. Jag har nu min sjätte omplacering och ett par stycken har varit speedade (pudlar som ju är ganska förarveka dem med), men det har givit med sig av sig själv. Gosa med honom så mycket som det går!
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: "Uppskruvad" hund
« Svar #11 skrivet: 06 jun-17 kl 15:18 »
Jag skulle låta den vara och vara med och inte göra för mycket i början, aktivering högst varannan dag, gärna spår eller lite småtråkig men lång promenad. Jag har nu min sjätte omplacering och ett par stycken har varit speedade (pudlar som ju är ganska förarveka dem med), men det har givit med sig av sig själv. Gosa med honom så mycket som det går!
Låter väldigt roligt och intressant att ta sig an en omplaceringshund  :D Mina tankar har gått till det ett par år. Kan du med den gedigna erfarenheten bedöma om det finns nån ras som är lättare respektive svårare att omplacera?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: "Uppskruvad" hund
« Svar #12 skrivet: 06 jun-17 kl 19:34 »
Låter väldigt roligt och intressant att ta sig an en omplaceringshund  :D Mina tankar har gått till det ett par år. Kan du med den gedigna erfarenheten bedöma om det finns nån ras som är lättare respektive svårare att omplacera?

Jag tror att det är enklare med en hund som inte tagit över i sitt första hem (tyvärr vanligare än man tror). Det är nog viktigare än att hunden är uppfostrad. Uppfostran i min värld är kul för hunden, d.v.s. inlärning med positiv förstärkning.  Hundar som haft småtaskigt i form av att den inte riktigt fått vara med typ hundgård eller långa ensamma dagar är lätta, om man släpper in dem i familjen och älskar dem som de är värda, speciellt keliga hundar som är flockbunda som retriever, spaniels och pudlar.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: "Uppskruvad" hund
« Svar #13 skrivet: 07 jun-17 kl 12:26 »
Jag tog över en omplaceringshund i höstas, då nästan exakt ett år gammal och hade stått i hundgård hela tiden. Ingen grundlydnad och inte rumsren.

Det gick rätt fort att få honom rumsren, men man var ju tvungen att vara med hela tiden när han var inne. Det gäller ju inte bara när han var kiss/bajsinödig utan även viss märkningskissning. "Nej" var för övrigt det enda kommando han kunde...

Jag kan konstatera att så här i efterhand så har han förändrats mycket, jag tror att det beror på att han kommit att lita på att vi är hans hem och familj. Han har blivit allt mer självsäker. I början lekte han inte med andra hundar utan gick och gömde sig bakom mig, men det gör han nu.

Nu däremot har jag problem med en tilltagande vaktighet (Dansk/Svensk gårdshund).
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, Trolle_85, Palle500, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser