Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lämna bort för slakt?  (läst 11580 gånger)

mli79

• Skåne
Lämna bort för slakt?
« skrivet: 02 jul-14 kl 16:46 »
Jag fullkomligt hatar att nacka tuppkycklingar.
Finns det alternativ till att göra det själv? Fjäderfäslakteri som tar emot? Vill ju inte utsätta för mer stress än nödvändigt såklart.
« Senast ändrad: 02 jul-14 kl 17:04 av mli79 »
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Che Guevara

• Gäst
SV: Lämna bort för slakt?
« Svar #1 skrivet: 02 jul-14 kl 17:14 »
Be någon granne  kanske jägare slå  ihjäl han och slakta upp han  . Annars  så tycker ja du ska prova att ge han en smäll och jaga han som fan sen och fånga han med håv samt vända han på rygg en bra stund . Det funka väldigt bra på in  brahmatupp han blev väldigt foglig efter det. Obs han är inte rädd för mig men har lärt sig respekt . Det har nu gått tre år sen dess.

Alexn72

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 03 jul-14 kl 13:56 »
Jag fullkomligt hatar att nacka tuppkycklingar.
Finns det alternativ till att göra det själv? Fjäderfäslakteri som tar emot? Vill ju inte utsätta för mer stress än nödvändigt såklart.

Vilket är de läskiga tycker du? samt var bor du?

mli79

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 03 jul-14 kl 15:31 »

Jag tycker väl helt enkelt inte om att ha ihjäl djur som inte lider. Måste jag så måste jag, men slipper jag så gör jag det gärna.
Jag bor i skåne. Har jag otur och alla mina kycklingar blev tuppar och inte blir sålda så handlar det bara om 5 djur som måste slaktas.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

ElinorE

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 04 jul-14 kl 23:21 »
Jag skulle också gärna lämna bort till slakt, jag mår inte dåligt av att avliva dem, men jag tycker att det är äckligt och det är definitivt inte roligt. Mina tuppar får leva och ha det bra och nackas när de är 4-5 månader. De smakar fantastiskt gott!

Det finns en hel massa regler om man ska skicka till slakteri, om man nu skulle hitta ett nära som tar emot små mängder, så det är bara att görat själv. Jag har jägare/slaktare i släkten så jag har fått visat hur allt görs på rätt sätt. De senaste två åren har jag fått ta hand om det själv, jag fick en slaktkniv när jag fyllde år sist...  ::)

Finns det ingen jägare/bonde el dyl i närheten som kan hjälpa dig mot en liten kompensation eller så? Kommer du att äta tupparna? Egenuppfött ger väldigt fint kött.
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

karsan

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 05 jul-14 kl 06:19 »
Ja, väldigt gott kött, samt att man vet att djuret har haft ett bra liv. Efter slakt, plockning, urtagning ser en tupp ungefär likadan ut som en ICA-kyckling. Då åker den in i frysen hos mig (efter någon dag i kylskåpet för mörningens skull).  Efter några veckor-månader när minnet av tuppen, slakten och joxet  har lagt sig är det dags för tillagning.  Med tuppen delad i rätt små bitar och t.ex. tillagad som coq-au-vin, tuppgryta med rödvin, eller höns i currysås, så kan man låta bli att tänka på att det är ett djur som man har känt som man äter.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 06 jul-14 kl 00:34 »
Ja visst är det jobbigt att slakta... men det måste ju göras till slut. Man kan ju inte ha hur många tuppar som helst.

Kolla runt på hönsforum om det inte finns någon som tar sig an tuppar för slakt i närheten.

Själv skulle jag aldrig skicka mina tuppar till slakteri. Hittar jag ingen annan som kan göra det åt mig här hemma, så gör jag det själv. Man får ställa de olika hemskheterna mot varandra. Är mitt lidande större (när jag slaktar själv) än tupparnas (när de får uppleva stressen att komma till ett slakteri)?

Alexn72

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 06 jul-14 kl 09:45 »
Jag tycker väl helt enkelt inte om att ha ihjäl djur som inte lider. Måste jag så måste jag, men slipper jag så gör jag det gärna.
Jag bor i skåne. Har jag otur och alla mina kycklingar blev tuppar och inte blir sålda så handlar det bara om 5 djur som måste slaktas.

Jag tänkte snarare om det är ett visst moment som du inte gillar så går det kanske att ta bort det tex just nackningen
Men du har kanske inga problem med resterande.
jag bor också i skåne men det är en bit inom skåne så om du behöver hjälp får du vara lite mer specifik

Myer

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 01 okt-15 kl 16:00 »
Återupptar denna tråd då jag kommer att stå inför en liknande situation om 1-2 månader då våra tuppar är 5 månader. Har aldrig slaktat förut. Känner ingen här i Skåne som jag kan vända mig till. Funderar också på om det finns något lokalt slakteri? Eller finns det någon annan som kan hjälpa mig med detta? Bor 1,5 mil utanför Malmö.

Alexn72

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 01 okt-15 kl 17:52 »
Om ni inte hittar någon så kan jag eventuellt hjälpa till, pma om intresse finns

Gilbert

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 okt-15 kl 18:24 »
En 5 mån tupp är inte mycket mat.

Men att nacka, flå och ta ur en tupp går fort.

5 tuppar 5 mån till slakteri blir inte så ekonomiskt och det blir svårt att ta in livdjursbrsättningar från vem som helst utan certifiering och provtagning.

Weasel

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 01 okt-15 kl 18:38 »
Det finns Kärra gårdsslakteri utanför Ängelholm. Suuuper trevliga!!
Men då måste man göra salmonella test först och det kostar några hundra. Blir dyrt kött ;D
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Permission

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 04 okt-15 kl 18:38 »
Första gångerna är alltid värst men sen känns det bättre.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #13 skrivet: 06 okt-15 kl 09:06 »
Om någon vill ha en slaktlektion den närmaste tiden kan jag visa, har  själv ett par tuppar kvar.  Södra Halland.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Lisa Rasmussen

« Svar #14 skrivet: 21 okt-24 kl 18:32 »
Hej, jag letade runt på nätet efter just den här frågan, om man har egna höns eller tuppar man vill ha hjälp med att slakta, finns det slakterier som hjälper till med det?

För min del är det inte så mycket om jag skulle fixa att göra det själv. Det är mera att jag medan jag fortfarande jobbar men vill ha en liten skala av odling och hönshållning för att komplettera mina matinköp. Jag bor i lägenhet på bottenvåning med liten täppa. Så jag försöker planera eventuell hönshållning utifrån att jag har begränsat med tid för både skötsel och inlärning samt begränsat utrymme. Jag vill ju att ev slakt ska bli så säker som möjligt, och inser att det är mycket att lära sig där. Därför skulle det vara bra om jag skulle kunna betala en slaktare för ändamålet.

Under min googling såg jag också att lagstiftningen nyligen ändrats så att slaktare kan komma hem till en, men det misstänker jag är mera för en riktig gård.

Bor i Orminge/ Nacka.

Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser