Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppfödning - hur, var och när?  (läst 4699 gånger)

skrollan

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
Uppfödning - hur, var och när?
« skrivet: 15 aug-13 kl 08:39 »
Jag har haft hundar större delen av mitt liv, och tycker det är fantastiskt kul att både undervisa, träna samt tävla i mångt och mycket.
Nu vill jag ta ett vidare steg inom hundvärlden och starta en uppfödning. Min tanke var på dvärgpudel, då jag haft pudel innan och saknar både den icke fällande, härliga pälsen, samt deras intelligens etc.  :D

Men mina frågor är följande:
HUR börjar man med en uppfödning?
Man måste självklart ha en hund, men vad ska man kolla, hos den uppfödaren JAG ska välja att ta hund ifrån?
Hur är det lämpligt att bo?
Kan man jobba samtidigt till en viss grad?
När (vilken ålder) kan man börja avla på en hund?

Frågorna är många. Hjälp mig besvara vissa av dem  :)

Lockfågeln

  • Gäst
SV: Uppfödning - hur, var och när?
« Svar #1 skrivet: 15 aug-13 kl 10:44 »
Jag tror inte detdär är en så bra idé. Det är alldeles för mycket som kan gå snett när man skaffar hund för att starta kennel. Om valpen du köpt visar sig inte hålla måttet för avel när den kommit upp i ålder, kanske du frestas att avla på den ändå. Om du verkligen är ute efter just uppfödning köp en vuxen tik och ta hjälp av en erfaren uppfödare som kan undersöka den efter alla konstens regler innan du börjar. Pudelklubben har gott om duktiga människor. Annars kan kanske en god idé bli halvfodervärd tillnågon vettig människas hund och  be få vara med på ett hörn på tikens första kull. (Obs! Välj uppfödare med omsorg, att vara fodervärd verkar vara ett ypperligt sätt att bli osams med även vettiga medmänniskor.)

Det går nog inte att tjäna speciellt mycket pengar på hunduppfödning om du är seriös. De är nog få som har det som något annat än hobby och de som lyckas leva på det, tjänar nog mer på kringverksamet som tex trimning eller vara instruktörer än på att sälja valpar.

Om du med tävling avser något annat än utställning, så tror jag att det är lättare hitta bra hundar bland mellanpudlarna.

skrollan

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Uppfödning - hur, var och när?
« Svar #2 skrivet: 15 aug-13 kl 11:55 »
Tack för ditt svar!

Du har självklart helt rätt i det du säger.
Ja jag har läst mycket i rasstandarden med mål osv då det gäller pudeln, och i början av toy/dvärg-pudelns uppkomst avlade man på "allt" och därav blev det inte OK alltid. Och man har ju ett ansvar att föra vidare en bra gen.
Det var ett bra alternativ att ta en vuxen tik. Men hur hittar man en vuxen tik som man kan avla på?
Vet du några bra uppfödare?

Min tanke var inte att tjäna pengar på hundarna, utan med min passion för dessa varelser föra vidare bra hundar. Samt en underbar hobby!
Har tänkt göra annat på sidan om.

Är mellanpudlarna inte lika avlade på eller har dem en bättre mentalitet, eller hur menar du då du skriver att det är "lättare att hitta bra hundar bland mellanpudlarna"?

Tack så hemskt mycket för ditt svar, och läser gärna vidare svar.

Lockfågeln

  • Gäst
SV: Uppfödning - hur, var och när?
« Svar #3 skrivet: 15 aug-13 kl 12:35 »
Jag uppfattar mellanpudlarna som bättre mentalt än både storpudlar och dvärg och toy, men det finns nog bra dvärgpudlar också.  Leta på internet efter uppfödare som har hemsidor med andra resultat än bara utställning.  Jag tror det i ditt fall är bra med att leta efter någon som är erfaren att sammarbeta med snarare än att leta efter den mest lovande unghunden. Ett sätt vore att försöka hitta någon som du gillar och som har tid och vill hjälpa dig. Jag är inte så insatt i mellisar och inte alls i dvärgar men några hemsidor om mellisar som ser lovande ut: 

http://www.tungels.nu/

http://www.drefvikensmellanpudlar.com/

http://manvargens.se/

http://www.kennelengine.se/

skrollan

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Uppfödning - hur, var och när?
« Svar #4 skrivet: 15 aug-13 kl 15:38 »
Okej på så vis, jag förstår.
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av toy, dock dvärgpudel men ingen mellanpudel att jämföra med så det är både superbra och supersnällt att få någon annans expertis!
Känner du dessa kennlar (länkade)?
har du själv pudlar? :)

Hur kan dessa hjälpa mig? Att få tag i en hund, med själva aveln, eller kontakter osv?

Tack än en gång!

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Uppfödning - hur, var och när?
« Svar #5 skrivet: 15 aug-13 kl 16:27 »
Mitt livs enda vovve var en silvergrå mellanpudel. Skulle gott kunna tænka mig att ha pudel igen om jag hade møjlighet att ge en hund ett gott vardagsliv men det har jag ju inte nu, norgependlar och strular... Hon jag hade, Beauty, var frisk och sund på alla sætt. En vældigt snabb, livlig, energisk och kænslostark vovve. Jag hade sækert kunnat komma långt med henne på brukshundsklubben om jag haft høga ambitioner... Men jag tog en enda kull valpar efter henne. Jag var rædd før inavel och valde en amerikansk hane. Då jag træffade honom så reagerade jag på att han inte var ett dugg intresserad av att sællskapa med mig men eftersom jag hade en løptip så tænkte jag att det kanske inte var så konstigt. Men hon som lånat honom från USA sa att han var sådan alltid och att hon trodde det kunde bero på att han væxt upp på en jættestor kennel dær dom inte hade mycket tid till var och en.
Men en av valparna blev sådan - ointresserad av fræmmande. Det tyckte hans familj var lite trist. Två av de andra fick ont i ett framknæ och det var visst något ærftligt, den ene opererades før det. Jag forskade lite på min vovves morslinje och fick reda på att tyværr fanns det arvet dær... Så det var en trist erfarenhet som uppfødare, mitt enda førsøk. Jag skulle också satsa på en valp från någon som jobbar med sina hundar och inte avlar bara på utstællning.
« Senast ändrad: 15 aug-13 kl 23:21 av Nina W »

Lockfågeln

  • Gäst
SV: Uppfödning - hur, var och när?
« Svar #6 skrivet: 15 aug-13 kl 16:37 »
Jag har storpudel och har ingen praktiskt erfarenhet av uppfödning. Det är mycket man behöver kunna för att göra ett bra jobb. Det är dessutom inte alla hundar som passar att gå i avel. Det är därför jag tror att det vore bra om du hittade en uppfödare som kan hjälpa dig och ett smart drag tänkte jag var att du blev halvfodervärd (=du betalar en lägre summa normalt för hunden mot uppfödaren tar en kull på tiken innan hon blir din). Det är smart på så sätt att uppfödaren väljer en tik som hon tror kommer att bli bra att avla på och du kanske kan få vara med och lära dig hur det går till med den första kullen. Läs igenom fliken om avel på pudelklubbens hemsida: http://www.pudelklubben.se , så hittar du lite om bestämmelser och häsloproblem hos pudel både de stora och de små varianterna.

Existens

  • Gäst
SV: Uppfödning - hur, var och när?
« Svar #7 skrivet: 15 aug-13 kl 17:13 »
Det tillkommer ju också en hel del annat som uppfödare, framförallt ansvar.  Och valpar säljer sig definitivt inte helt självt.
Sen förväntas man då kunna svara på allehanda frågor om varför hunden gör si eller så, om den har ont där eller där..
Ibland händer det ju att valpar måste omplaceras, och då har man visserligen inget direkt ansvar för det, men en seriös uppfödare hjälper ju till med den biten också, och då kan det hända att man plötsligt får tillbaka en eller flera hundar som ska bo hos en i väntan på nytt hem.

Så visst är det roligt, men en hel del ansvar och man bör nog vara en ganska social person. Har man en kull med 6 valpar och det blir 6 familjer som ska köpa och dom kanske kommer på besök 3 ggr under valptiden, då blir det en hel del fika  :)

Ugglans

  • Inlägg: 477
    • Småland
    • dixietown
SV: Uppfödning - hur, var och när?
« Svar #8 skrivet: 15 aug-13 kl 20:55 »
Till skillnad från hur det funkar men tex höns och kaniner, där man mycket väl först kan bestämma sig för att börja föda upp och därefter välja ras, börjar hunduppfödning nästan alltid med ett brinnande intresse för en specifik ras.

Frågan är ju varför du vill föda upp hundar...

Jag själv föder upp whippet och då i mycket liten skala. Mina motiv till att föda upp är att jag är att jag älskar rasen och vill vara med att påverka dess framtid, dvs jag tror mig kunna producera whippets som tillför rasen något. Uppfödningen är alltså en effekt av mitt engagemang för rasen.

Som uppfödare har man ett stort ansvar, både mot rasen och mot sina valpköpare. Därför tycker jag att en kull ska sättas till värden på bättre grunder än att man vill få valpar. Man bör ha koll på sin tiks linjer för att veta vad där finns för sjukdomar, vanliga exteriöra fel, temperament osv och ha så pass goda kunskaper om rasen och att man kan bilda sig en uppfattning om hanens stam. Att ha kontakter med engagerat rasfolk hjälper massor när man vill ha info om en viss hund eller linje.

Avel som går ut på att para en renrasig hund med en annan av samma ras utan vidare eftertanke tillför inte något. Hundar till salu råder det ingen brist på...

Hunduppfödning är inte alltid så himla kul heller, faktiskt...  ::)

Det kostar en bra slant att ha en valpkull innan man får in några pengar för sålda valpar och valptiden är inte bara gullig. Faktum är att den till mycket stor del består av städning, blanketter och telefonsamtal.

I vintras åkte jag 30 mil enkel resa i snöstorm för att para. När vi kom fram visade det sig att tiken inte hade några som helst planer på att göra valpar, trots att hon stått för en annan hane dagen innan. Åkte 30 mil i snöstorm hem igen. Mycket besviken... Hon är så pass gammal att jag inte vill para henne nu istället, utan får vara glad för den kull hon har fått.

Min syster parade sin tik med en jättefin importerad hane med avsikten att behålla en tikvalp hemma. Tiken fick i slutet av dräktigheten mörkgröna flytningar och veterinär konstaterade att en valp var död i magen men att en levde. Med andan i halsen räknades dagarna och tikens allmäntillstånd observerades noga. Man ville ju att den valp som levde skulle klara sig, men inte på bekostnad av tikens hälsa. Tiken mådde väl, men öppnade sig inte när hon fick värkar och fick snittas. Ut kom en felfärgad hane...

En god vän till mig har råkat ut för att stora delar av en kull fått ganska svagt temperament, trots att föräldrarna är stabila och trevliga. Hon är såklart besviken, för man vill ju inte sälja hundar som har klena nerver.

Med detta vill inte säga att hunduppfödning mest är jobbigt, utan att det finns sidor som många inte tänker på.

Med höns och kaniner som man avlar mot ett visst mål finns ju fördelen att man kan slakta och äta upp det som inte blev bra eller t.o.m det som blev riktigt dåligt (sjukliga, aggressiva osv). När det gäller hundar måste man sikta på att den sämsta valpen ska bli så bra att man kan sälja den med gott samvete.

Om du vill föda upp hundar är mina råd följande:

Tänk noga igenom vilken ras det är du vill ha

Läs på om rasen, gå på utställningar/prov osv för att få koll på de olika typerna inom rasen

Köp den bästa tik du någonsin kan få fatt i

Meritera henne och håll ögonen öppna efter intressanta hanar

Se till att skaffa ett brett kontaktnät inom rasen och att "synas"

Var beredd att fatta beslutet att din tik inte håller måttet och inte ska gå i avel

Om hon ska gå i avel - välj hane med omsorg och integritet. Vinstrikast eller närmast är inte alltid bäst


De frågor du ställer i första inlägget är garanterat inte de svåra frågorna när det gäller hundavel och du lär få dem besvarade många gånger om om du följer mina råd ovan!  :)

Om inte: Man kan bo var som helst, men markplan och trädgård är ett stort plus.

De uppfödare som försörjer sig på sin kennel är extremt få, så den stora majoriteten försörjer sig på annat sätt. Man måste dock ha möjlighet att vara hemma helt vissa perioder och delvis andra.

Lagen säger att man får para en tik tidigast vid 18 mån eller andra löpet. När det är lämpligt beror på vilken ras det gäller. Storväxta hundar är inte färdiga förrän de är uppåt tre, medan en del småraser med stora skallar bör få sin första kull tidigt för att inte bli för stela i bäckenet. En del raser har hälsoprogram som gör att avelsdjuren måste ha uppnått en viss ålder.



Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

skrollan

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Uppfödning - hur, var och när?
« Svar #9 skrivet: 15 aug-13 kl 21:39 »
Jag vill verkligen säga TACK till alla som har skrivit och svarat!!

Jag tar emot era råd och tips som en svamp. Det jag vill med "min" uppfödning är att få vara en del i aveln på denna underbara ras och föra vidare bra individer. Jag vet att alla hundar inte är avelsämnen, och jag har tid på mig att leta efter "rätt" tik, och den vill jag hitta.
Ni har rätt i allt ni säger, vilka är väldigt kloka inlägg.

Boende, såklart var det en självklar fråga...
Jag tycker om att träffa folk, och tror att uppfödning hade varit ett steg i rätt riktning. Uppfödning är en livsstil och jag saknar denna livsstil. Hundar är min stora passion, visst alltid kan man lära sig nya saker och jag är redo för en utmaning!

Tack än en gång!
MVH Sofie


NiklasTyreso

  • Inlägg: 40
    • Uppland
SV: Uppfödning - hur, var och när?
« Svar #10 skrivet: 03 feb-14 kl 11:15 »
Ämnet, hur man blir en bra uppfödare, är för stort för att lära sig i en tråd på ett web-forum.

Köp några böcker om hunduppfödning.

Läs in dig på allt om din ras historia, egenskaper, sjukdomar etc så du lär dig skilja en bra hund från en mindre bra.

Läs in dig på enkel resseciv genetik, inavelsfrekvenser, sjukdomars- och egenskapers arvbarhet, genotyp och phenotyp, , polygenetiska egenskaper, traits vs genotyp, poppulationsgenetik (i rasen eller linjen), stamtavlor etc.

Genetik är allt för få uppfödare bra på, så se till att du är duktig på området genetik.
Det finns dåligt med bra böcker för hobbyuppfödare i genetik, så jag skulle uppmana dig att även kolla kursliteraturen i genetik på universitetens kurser.

Bristen på bra böcker i genetik för hobbyuppfödare gör att många hobbyuppfödare envist hävdar dumheter om att inavel och linjeavel är enda sättet att nå sina avelsmål, mot vetenskapens bättre vetande,  istället för att lägga tonvikten på urvalet av bra och sunda individer. 


Klok gubbe i medelåldern. Gör egna naturmediciner och kompletterar med läsningar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

813 gäster, 4 användare (2 dolda)
Lillskiten, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser