Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grilla utan grillkol?  (läst 24053 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Grilla utan grillkol?
« skrivet: 07 jun-13 kl 15:21 »
Fattar inte at man ska behöva köpa kol och briketter och använda elgrilltändare eller skorsten bara för at man grillar hemma - när man grillar ute i skogen går det utmärkt att tända med lite torra grangrenar och elda (och sen grilla) med torrt virke man hittar eller har med sig.
Är det nån som prövat eller har ideér angående att grilla med annat än grillkol i hemmagrillen? Vilket trä kan vara lämpligast dvs blir bäst och längst glöd på?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Huggorm

  • Gäst
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #1 skrivet: 07 jun-13 kl 15:29 »
Björk är utmärkt att grilla över. Det tar dock längre tid innan glödbädden är färdig, så man får planera lite mer

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #2 skrivet: 07 jun-13 kl 15:34 »
Tror du den måste/bör vara väldigt finhuggen? Tänker det tar längre tid innan glödbädd ju grövre bitar man lägger dit?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

hånung

  • Gäst
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #3 skrivet: 07 jun-13 kl 15:37 »
Inte fin huggen men kort sågad typ gengas storlek fungerar bra ja brukar såga grövre grenar typ och att  att grilla med

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #4 skrivet: 07 jun-13 kl 15:48 »
Vi använde jämt tallkottar förr. Kanonglöd! Skall nog skicka ut ungarna att plocka. Fruktansvärt vad bekväm och dum man blir ibland :-[ Har aldrig testat kortsågad ved, men det blir självlart bättre än vanlig. Tack, Fåret :)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #5 skrivet: 07 jun-13 kl 16:00 »
Jag tänkte på al - kan ta ner en stor sådan och göra grillved av men det kanske var till rökning det? Tallkottar var ju en jättebra idé, bara att ha en kasse med närman gåri skogen och plockar svamp eller gör annat. Torkade de kottarna?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Huggorm

  • Gäst
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #6 skrivet: 07 jun-13 kl 16:00 »
Tallkottar borde fungera utmärkt ja, de ger i alla fall en fin glöd i kaminen. Man borde även kunna använda de torra, döda grenarna nere på granar som står tätt, det är ju bara att såga i decimeterbitar med elsågen och lägga undan i något hörn så de får torka

Det som jag tror är viktigt är att vänta till det verkligen är glöd, man kan nog få en ganska skum "rökt" smak om man börjar grilla medan det fortfarande är kåda och annat kvar i veden

Huggorm

  • Gäst
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #7 skrivet: 07 jun-13 kl 16:03 »
Jag tänkte på al - kan ta ner en stor sådan och göra grillved av men det kanske var till rökning det? Tallkottar var ju en jättebra idé, bara att ha en kasse med närman gåri skogen och plockar svamp eller gör annat. Torkade de kottarna?
Tallkottar plockar man med fördel direkt från träden där de växer korta och vindpinade på hällmark. De spärras ju ut när de släpper fröna så de brukar vara ganska torra redan från början. Grankottar får man däremot torka en säsong innan de går att elda.

bua

  • Inlägg: 478
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #8 skrivet: 07 jun-13 kl 16:30 »
Det beror ju på vad man ska grilla. Korv och grönsaker behöver inte så lång tid så då kan man elda med mindre pinnar. Ska man grilla kyckling eller flintastek behöver man få rill en glödbädd som varar länge. Dä behöver man tjockare ved. Bygg upp en ordentlig brasa från början så får du ut mest glöd av veden jämfört med om du håller på och matar på efter hand.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #9 skrivet: 07 jun-13 kl 16:45 »
Ved är utmärkt brukar använda gren tjocka bitar 5-8 cm i diameter, tända på sen kan man pula i landet nån timme tills det blivit glödbädd. vanligen får man röra runt i det efter ca 30 min så det brinner jämnt.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #10 skrivet: 07 jun-13 kl 17:52 »
Vi brukade bara kratta ihop och förvara i en papptunna, de var nästan torra från början.

Det borde gå bra att ta något tätare trä om man vill grilla långsamt. Den här vintern gick det ett par körsbärsträd genom kaminen och den glöden hade räckt länge. Det är nästan så man kan vara med i grillsnobbarnas skara om man hävdar att det blir bäst över lagrad Greve Moltke ;D

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #11 skrivet: 07 jun-13 kl 19:21 »
Det är nästan så man kan vara med i grillsnobbarnas skara om man hävdar att det blir bäst över lagrad Greve Moltke ;D

He he  ;D Låter bra !  ;D
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #12 skrivet: 07 jun-13 kl 23:30 »
Jaha, nåt hårt träslag i små knubbiga  korta bitar för lång glödtid och typ björk och tallkottar till lagom och mindre glödtid?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Huggorm

  • Gäst
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #13 skrivet: 07 jun-13 kl 23:57 »
Jaha, nåt hårt träslag i små knubbiga  korta bitar för lång glödtid och typ björk och tallkottar till lagom och mindre glödtid?
Det låter som ett bra utgångsläge och sedan är det bara att börja experimentera  ;)

Stellan_J

  • Inlägg: 882
  • Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #14 skrivet: 08 jun-13 kl 00:04 »
Det funkar med de flesta trädslag men det finns de som är bättre och de som är sämre. Jag använder ved när jag är för lat för att köpa grillkol. Trädslag som jag föredrar är björk eller körsbär men har använt de flesta trädslag när jag inte har haft tillgång till björk. Det är bättre att använda ved som inte är angripen av svamp eller mögel för murken ved kan ge dålig bismak på maten

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #15 skrivet: 11 jun-13 kl 22:36 »
Nu har vi testat - grillat på glöd av poppel - det gick jättebra - dock får man ha betydligt längre framförhållning än med grillkol - det tar längre tid innan det blir bra glöd  ;) Men maten blev kanongod med mycket grillsmak, tror faktiskt den smakade bättre än grillad på kol  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

alternativsus

  • Inlägg: 10
    • Östergötland
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #16 skrivet: 13 jun-13 kl 10:11 »
Det är tidsapekten som står i vägen här för de flesta tror jag. Precis som med många andra metoder här i forumet. :) Men kottar borde gå rätt fort eller?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #17 skrivet: 13 jun-13 kl 10:34 »
Det är tidsapekten som står i vägen här för de flesta tror jag. Precis som med många andra metoder här i forumet. :) Men kottar borde gå rätt fort eller?
Det är nog oxå så att man blivit itutad att man ska använda grillkol/briketter när man grillar. Samma sak med tändvätska...som jag i och för sig inte använt på många år - det går bra att tända med "skorsten" med vanligt tidningspapper. Och det går bra att lägga späntved i skorstenen så grillkol behövs inte där heller  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

hånung

  • Gäst
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #18 skrivet: 13 jun-13 kl 10:41 »
Eller så gör man sin egen kol fast den vill ja hällst ha till smedjan :)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Grilla utan grillkol?
« Svar #19 skrivet: 13 jun-13 kl 10:50 »
Eller så gör man sin egen kol fast den vill ja hällst ha till smedjan :)
Har funderat på det, ja - fast det verkar lite omständligt med mycket passande?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 5 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, isa, von tratt, mulen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser