Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  I stort behov av JAK Sparpoäng!  (läst 5546 gånger)

kiris80

  • Inlägg: 1
    • Skåne
I stort behov av JAK Sparpoäng!
« skrivet: 20 sep-11 kl 13:14 »
Hej på er!

Jag och min fru driver i Kivik en internetbutik/café för hälsokost med ekologisk kärleksfull inriktning och har sedan tidigare lån hos jakbanken. Nu befinner vi oss i den prekära situationen att saker och ting har gått FÖR bra, och vi ligger efter i betalningar eftersom vi inte lyckats hantera den stora efterfrågan på våra produkter, och många som skall betala oss har varit dåliga på att göra detta i tid. Vi ligger med andra ord i ofas. Emellertid har vi nu fått kontakt med Almi, som tillsammans med en annan bank vill hjälpa oss, så att vi kan fortsätta expandera vår verksamhet och nå ut till fler med fantastiska ekologiska varor och personlig service. Dock vill då banken att vi lägger över våra lån hos dem (vilket vi egentligen inte önskar eftersom vi gillar JAK, men vad gör man när saker och ting ställs på sin spets?) och det vi då också behöver är att få ut vårt eftersparande relativt snabbt. Men, eftersom den ursprungliga amorteringstiden är tom januari 2015, så behöver vi lägga in sparpoäng för att få ut pengarna innan dess.

Min fråga är därför om någon sitter på oanvända sparpoäng hos JAK, och skulle kunna tänka sig att stötta oss och vårt familjeföretag? Utan att överdriva kan jag säga att vi skulle vara evigt tacksamma!

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: I stort behov av JAK Sparpoäng!
« Svar #1 skrivet: 20 sep-11 kl 19:06 »
Ett varningens ord för Almi. De tar mycken hög ränta, högre än banken. Det låter inte som någon bra affär. Om era kunder inte betalar i tid så kräv in pengarna med påminnelseavgift eller sälj fakturorna. Att betala hög ränta själv bara för att kunderna inte betalar i tid är dålig ekonomi för er.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: I stort behov av JAK Sparpoäng!
« Svar #2 skrivet: 21 sep-11 kl 21:43 »
Ett varningens ord för Almi. De tar mycken hög ränta, högre än banken. Det låter inte som någon bra affär. Om era kunder inte betalar i tid så kräv in pengarna med påminnelseavgift eller sälj fakturorna. Att betala hög ränta själv bara för att kunderna inte betalar i tid är dålig ekonomi för er.

Att sälja fakturor brukar vara ännu dyrare än almis ränta. Faktoring brukar vara marginellt billigare än att låna pengar från hells angels.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: I stort behov av JAK Sparpoäng!
« Svar #3 skrivet: 21 sep-11 kl 21:51 »
När jag hade min internettbutik så sålde jag fakturor.
Blev billigar både för mig och kunden.
Jag fick altid betalt och kunden tjänade några få kronor pga att postförskottsavgiften är så jäkla dyr.

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: I stort behov av JAK Sparpoäng!
« Svar #4 skrivet: 21 sep-11 kl 21:53 »
När jag hade min internettbutik så sålde jag fakturor.
Blev billigar både för mig och kunden.
Jag fick altid betalt och kunden tjänade några få kronor pga att postförskottsavgiften är så jäkla dyr.

Fast det är att jämföra äpplen med morötter. I ena fallet skickades saker rakt upp o ner och i andra fallet mot postförskott. Men visst, man kan göra den avvägningen om man ändå får betalt för sina fakturor. Blir det dock många obetalda fakturor så brukar de höja avgiften eller återdebitera de köpte fakturor.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: I stort behov av JAK Sparpoäng!
« Svar #5 skrivet: 21 sep-11 kl 22:48 »
Fast det är att jämföra äpplen med morötter. I ena fallet skickades saker rakt upp o ner och i andra fallet mot postförskott. Men visst, man kan göra den avvägningen om man ändå får betalt för sina fakturor. Blir det dock många obetalda fakturor så brukar de höja avgiften eller återdebitera de köpte fakturor.
Postförskottet var 20:- dyrare för småsaker än vad postförskottet var så kunderna fick välja själva.

Endera postförskott + frakt samt direktbetalning för varan.
Eller lägre kostnad + frakt men med ett antal dagars kredit.

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: I stort behov av JAK Sparpoäng!
« Svar #6 skrivet: 21 sep-11 kl 23:03 »
Visst kostar faktoring en del men som jag förstog så går företaget uppåt och det är en tillfällig brist på likvida medel. Då kan man ju sälja fakturorna tillfälligt istället för att binda upp sig vid en hög ränta under en längre tid. Om penningbristen beror på att kunderna inte betalar så kan man ju kanske välja vilka fakturor man ska sälja och då lägga till en påminnelseavgift. Jag tycker att det borde gå att göra så men jag har aldrig sålt några fakturor själv så jag är inte riktigt säker på hur det fungerar. Vet att det i alla fall är dumt att ta lån och betala räntor bara för att ta kostnader som egentligen är kundens. Är de sena med att betala så kanske man inte kan lita på att det kommer in pengar alls och då är ju faktoring den säkraste vägen.

Existens?

  • Gäst
SV: I stort behov av JAK Sparpoäng!
« Svar #7 skrivet: 21 sep-11 kl 23:20 »
Största fördelen med faktoring är att kunderna plötsligt betalar i tid, när fakturan kommer från nån annan. Men visst kostar det, det blir ju runt 5-10% beroende på vem som skriver ut fakturorna och så vidare.
Jag handlade mycket med restauranger förr, och det var hopplöst, så under 5 år betalade jag 500 000 för faktoringen.. jag vet inte om det var så mycket bättre...

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: I stort behov av JAK Sparpoäng!
« Svar #8 skrivet: 21 sep-11 kl 23:32 »
Vilket OT-tjafsande :o :o :o :o :o :o :o >:D

Jag har lånat på Jak nyligen så jag har inga sparpoäng, annars hade ni fått o:)
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Imp

  • Inlägg: 258
SV: I stort behov av JAK Sparpoäng!
« Svar #9 skrivet: 21 sep-11 kl 23:58 »
Intressant första inlägg. Tiggeri.

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: I stort behov av JAK Sparpoäng!
« Svar #10 skrivet: 22 sep-11 kl 01:26 »
Intressant första inlägg. Tiggeri.
Jodå, tanken har allt slagit mig också. Det är väl ingen som är intresserad av att stötta ett företag åt någon som man inte känner, det är väl därför tråden blev OT. Inte har TS skrivit något mer efter första inlägget heller.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: I stort behov av JAK Sparpoäng!
« Svar #11 skrivet: 23 feb-22 kl 13:07 »
Är där fortfarande någon som vill ha jak sparpoäng?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

780 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, Tur-Johan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser