Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För många tuppar  (läst 1171 gånger)

Petra Solgård

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
För många tuppar
« skrivet: 07 sep-20 kl 13:24 »
Hej!
Jag är ny på denna sidan och vet inte riktigt om denna fråga hamnar i rätt flöde.
Jag har förstått, efter att ha läst inlägg om hur man blir av med tuppar om man har för många, att det är lite blandade erfarenheter av det.

Jag har 11 st Hedemora, 14 v gamla.
5 av dem är tuppar, har det visat sig.
Jag vill bli av med 4 st.
Om någon är intresserad, hör gärna av er här.
Jag bor i Hindås, strax utanför Göteborg/Landvetter.
Förutan Blocket, har någon tips på andra plattformar, där det fungerar att annonsera om hönsfrågor?

//Petra
 

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: För många tuppar
« Svar #1 skrivet: 07 sep-20 kl 13:58 »
Facebook är väl där många håller till, även om de stängt ner en massa grupper då man inte får sälja djur där, men det räcker tydligen med att inte skriva ut säljes så kommer man förbi reglerna.

Ska man hålla på med höns så gör man rätt i att skaffa sig en bra och vass yxa, de är inte lätt att bli av med tuppar, framförallt inte 4st

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: För många tuppar
« Svar #2 skrivet: 07 sep-20 kl 16:13 »
Ja, det bästa man kan göra är väl att dra upp dem till slaktmognad själv så har man fin mat till familjen. En annan bra lösning vore ju om någon var intresserad av att ta emot småtuppar från andra och dra upp till storlek, men jag har inte stött på någon.

Jag har efter en förfrågan här på alternativ levererat halvstora tuppar till en kille som har stora ormar. Då nackar jag bara tupparna och vakuumförpackar dem hela och lägger dem direkt i frysen. När jag har fler än ett fåtal och har vägarna förbi så skickar jag bara ett SMS. Han uppskattar det fina fodret eftersom det tydligen är svårt att få tag i. I Göteborgstrakten finns det säkert behov av fåglar i blandade storlekar.


Men det kan ju också vara någon som behöver en ny tupp till hönorna.

Petra Solgård

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: För många tuppar
« Svar #3 skrivet: 08 sep-20 kl 14:54 »
Tack för tips!

Har förstått att en vass yxa är bra att ha hemma när man har höns.
Får nog låna ut den till en granne (som är jägare). Han får helt enkelt lära mig hur man gör.
Ska höra runt lite mer först.
Väldigt tråkigt att behöva avsluta ett liv på en frisk och välmående tupp  :(.

Hoppas jag blir lite kaxigare ju mer erfarenhet jag får  :)

//Petra

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: För många tuppar
« Svar #4 skrivet: 08 sep-20 kl 16:05 »
Tack för tips!

Har förstått att en vass yxa är bra att ha hemma när man har höns.
Får nog låna ut den till en granne (som är jägare). Han får helt enkelt lära mig hur man gör.
Ska höra runt lite mer först.
Väldigt tråkigt att behöva avsluta ett liv på en frisk och välmående tupp  :(.

Hoppas jag blir lite kaxigare ju mer erfarenhet jag får  :)

//Petra

Man blir kaxigare Med tiden och vad är bättre, om man är köttätare, att veta att tuppen varit både frisk och välmående?


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: För många tuppar
« Svar #5 skrivet: 08 sep-20 kl 17:16 »
Man blir kaxigare Med tiden och vad är bättre, om man är köttätare, att veta att tuppen varit både frisk och välmående?

Så sant, här äter vi bara välmående djur. Men både här och hos en del andra jag känner är det mannen i huset som slaktar, och kvinnan som har den närmaste kontakten med djuren. Frun i huset här kan slå ihjäl en höna som lider, men längre verkar det inte gå. Kan ju vara något manligt/kvinnligt, men jag tror mest det handlar om tillvänjning. Finns ju de också som får hjälp med själva slakten, men fixar styckningen galant.

När vi började med kaniner för länge sedan så trodde jag aldrig jag skulle kunna slakta de små liven, men de blev stora och många, och så gick det trots allt. Jag tycker än idag att det är lite sorgligt med slakten, men den är ett naturligt led i djurhållningen. Och det känns bra att man har möjlighet att göra den odramatisk för djuren.


Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: För många tuppar
« Svar #6 skrivet: 08 sep-20 kl 19:00 »
Så sant, här äter vi bara välmående djur. Men både här och hos en del andra jag känner är det mannen i huset som slaktar, och kvinnan som har den närmaste kontakten med djuren. Frun i huset här kan slå ihjäl en höna som lider, men längre verkar det inte gå. Kan ju vara något manligt/kvinnligt, men jag tror mest det handlar om tillvänjning. Finns ju de också som får hjälp med själva slakten, men fixar styckningen galant.

När vi började med kaniner för länge sedan så trodde jag aldrig jag skulle kunna slakta de små liven, men de blev stora och många, och så gick det trots allt. Jag tycker än idag att det är lite sorgligt med slakten, men den är ett naturligt led i djurhållningen. Och det känns bra att man har möjlighet att göra den odramatisk för djuren.

Här är det kvinnorna (jag, dotter och bonusdotter) som både tar hand om djuren, ger dem namn och slaktar dem.
Dock hjälper de till med allt runt, även urtagning och plockning.

Hos grannen är det likadant.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: För många tuppar
« Svar #7 skrivet: 08 sep-20 kl 19:20 »
Ok! Ja, skall jag få någon i familjen att ta över slaktandet så är det nog yngsta dottern. Grabben äter inte ens köttet om han vet vilket djur det kommer ifrån ::) Systrarna är inte sena att kommentera det.

Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
SV: För många tuppar
« Svar #8 skrivet: 08 sep-20 kl 21:52 »
Här slaktar mannen i huset.
Det känns bättre att äta ett djur som man vet har haft det bra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

590 gäster, 5 användare
xaelanar, von tratt, Frydreik, polyamorista, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser