Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av svets  (läst 9531 gånger)

pota

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
SV: Val av svets
« Svar #20 skrivet: 27 apr-20 kl 14:53 »
De flesta som husbehovssvetsar med stickor klarar sig med en svets i 150 amperes klassen förutsatt att svetsen är av bra kvalitet. Då kan man svetsa nästan hur mycket 2,5mm stickor man vill och enstaka 3,2 mm stickor. Billigsvetsar har ofta sämre intermittens det vill säga att överhettningsskyddet slår från och så måste man vänta medan svetsen svalnar.

Andra svetsmetoder har jag inte så mycket erfarenhet av så jag kan egentligen bara säga en sak. Undvik billiga hobbysvetsar och växelströmssvetsar. Sådana grejor brukar få folk att inbilla sig att de saknar begåvning och inte kan lära sig svetsa.

Biltema har ju några stycken också som är MIG. Kanske funkar det också för ändamålet? Det kanske går under kategorin billig hobbysvets dock. :)
Vad är egentligen en invertersvets?

Får jättegärna komma med en rekommendation. Jag skulle tror att jag kommer svetsa allt ifrån sätta ihop plattor till två pinnar som kan tänkas vara några millimeter tjocka

pota

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
SV: Val av svets
« Svar #21 skrivet: 27 apr-20 kl 14:55 »
Tack för svar. Jag har upptäckt att svetsen jag länkade till kräver 25 A. Vilket låter mycket och inte tänkbart då jag för tillfället har 10 A säkring men tänkt på uppgradera till 16 A vilket kan vara klokt tror jag för att kunna köra en svets.

Jag undrar om det är någon som har en rekommendation på en svets som kombinerar flera tekniker TIG och MIG fast som klarar sig på en max 16 A säkring.

Alternativt en MIG. Jag skulle som sagt tror att jag kommer svetsa allt ifrån sätta ihop plattor till två pinnar som kan tänkas vara några millimeter tjocka

Hur är det med flusstråd? Blir det billigare än att köra gas men sämre kvalite?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Val av svets
« Svar #22 skrivet: 27 apr-20 kl 15:56 »
Den här var ju väldigt billig. Funkar en sådan för att svetsa detaljer eller behöver man ha tig till det? 90 A låter lite?
Vad menar du egentligen med "detaljer"? Lite mera precis får du nog vara om jag skall kunna svara. Jag använder den där svetsen till plåt 1-3mm, den går säkert att använda till grövre också. För att svetsa järnvägsräls duger den dock inte.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Val av svets
« Svar #23 skrivet: 27 apr-20 kl 15:58 »
Tack för svar. Jag har upptäckt att svetsen jag länkade till kräver 25 A. Vilket låter mycket och inte tänkbart då jag för tillfället har 10 A säkring men tänkt på uppgradera till 16 A vilket kan vara klokt tror jag för att kunna köra en svets.

Jag undrar om det är någon som har en rekommendation på en svets som kombinerar flera tekniker TIG och MIG fast som klarar sig på en max 16 A säkring.

Alternativt en MIG. Jag skulle som sagt tror att jag kommer svetsa allt ifrån sätta ihop plattor till två pinnar som kan tänkas vara några millimeter tjocka

Hur är det med flusstråd? Blir det billigare än att köra gas men sämre kvalite?
Skaffa en svets som går på trefas så fördelas effekten över alla de tre faserna. Sedan är det ju vad svetsen maximalt drar, när man svetsar klenare material med lägre strömmar drar det mindre ström.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16893
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Val av svets
« Svar #24 skrivet: 27 apr-20 kl 16:05 »
Den här var ju väldigt billig. Funkar en sådan för att svetsa detaljer eller behöver man ha tig till det? 90 A låter lite?

Ju mindre svets man har desto större krav på svetsaren och förarbetet.
Ska man till att svetsa grövre matrial med en liten svets så behöver man fasa av styckena ganska rejält.
Och sedan bygger man upp svetsen. För det bränner in i matrialet men man kan inte tillföra för mycket matrial då det blir för kallt för bra genombränning.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

pota

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
SV: Val av svets
« Svar #25 skrivet: 27 apr-20 kl 16:30 »
Vad menar du egentligen med "detaljer"? Lite mera precis får du nog vara om jag skall kunna svara. Jag använder den där svetsen till plåt 1-3mm, den går säkert att använda till grövre också. För att svetsa järnvägsräls duger den dock inte.

Med detaljer menar jag t.ex. smala järnstänger stora som piprenseare eller precisionsarbeten där man ska svetsa fast en låt säga 2 mm pinne på en 1 cm stor platta. Den typen av precisionsarbete :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Val av svets
« Svar #26 skrivet: 27 apr-20 kl 16:40 »
Gassvets eller TIG är det som fungerar bäst då. Om du inte skall svetsa många sådana pinnar, för då är det bättre att punktsvetsa dem.

MIGen gör sig bäst om du skall foga samman delar där du startar och svetsar ett par cm eller mer. Men med 0,6mm tråd och en inte allt för kass MIG så går det att punkta sådana detaljer hyfsat snyggt.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Val av svets
« Svar #27 skrivet: 27 apr-20 kl 19:18 »
När man svetsar med kolsyra så är det MAG och inte MIG.
Vad menar du att det skulle vara för teknisk skillnad mellan en svets som kan använda kolsyra och en som inte kan göra det?

Svetsen verkar bli känsligare på inställningar med kolsyra.Upplevt på gammal maskin,problem på låga lägen,med blandgas inga problem. Nya invertermigen klarar tunn plåt utmärkt med co2. Dyrare migar har oftast fler inställningar som troligtvis gör att dom inte får några större problem med co2. Dyrare maskiner brukar ha inställning för induktans om jag minns rätt...Kanske bra o ha. Läste manual för b-temas invertermig...Står där att inställning för co2 är svårare. Är skillnad på olika skyddsgaser.På invertermigen har jag olika skalor för blandgas o co2...Vore det samma sak så hade man bara haft en skala.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16893
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Val av svets
« Svar #28 skrivet: 27 apr-20 kl 20:10 »
Svetsen verkar bli känsligare på inställningar med kolsyra.Upplevt på gammal maskin,problem på låga lägen,med blandgas inga problem. Nya invertermigen klarar tunn plåt utmärkt med co2. Dyrare migar har oftast fler inställningar som troligtvis gör att dom inte får några större problem med co2. Dyrare maskiner brukar ha inställning för induktans om jag minns rätt...Kanske bra o ha. Läste manual för b-temas invertermig...Står där att inställning för co2 är svårare. Är skillnad på olika skyddsgaser.På invertermigen har jag olika skalor för blandgas o co2...Vore det samma sak så hade man bara haft en skala.

Man har en del att aöborera med även om man har lite rattar och vrida på.
Matningshastigheten är en och en annan viktig komponent är gasklockan som man kan variera väldigt mycket och anpassa.
För det kan helt enkelt vara så att man har det ställt för högt och då kyler co2 härden för snabbt.
Eller för lågt då det kommer åt för mycket syre.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Val av svets
« Svar #29 skrivet: 27 apr-20 kl 20:19 »
Jo, det är ju bara att ljusbågen beter sig olika beroende på vad det är för gas runt om. En svets som har flera andra finesser för att bygga upp ljusbågen och underhålla den fixar att svetsa bra i fler gaser än en som bara har sin grundspänning. Men svetsa järn med koldioxid som skyddsgas skall väl gå med vilken svets som helst. Blir garanterat bättre än om man stänger av gasen ;D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16893
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Val av svets
« Svar #30 skrivet: 27 apr-20 kl 20:34 »
Jo, det är ju bara att ljusbågen beter sig olika beroende på vad det är för gas runt om. En svets som har flera andra finesser för att bygga upp ljusbågen och underhålla den fixar att svetsa bra i fler gaser än en som bara har sin grundspänning. Men svetsa järn med koldioxid som skyddsgas skall väl gå med vilken svets som helst. Blir garanterat bättre än om man stänger av gasen ;D

Drar mig till minnes att jag svetsade stötfångaren på min terrängbil med kolsyra som skyddsgas.
Den håller helt perfekt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Val av svets
« Svar #31 skrivet: 27 apr-20 kl 20:43 »
Jag skulle vara väldigt försiktig med allt från Biltema. De lär ha haft någon sticksvets som var prisvärd en gång men annars är deras grejor effektiva på att inbilla folk att de inte kan lära sig svetsa.

Du frågade vad en inverter är.
Det finns olika typer av strömkällor i svetsar:
-Inverter. En frekvensomvandare höjer frekvensen varefter växelströmmen transformeras ned och likriktas. Ger pulserande likström med så hög frekvens att den nästan blir slät. Bra svetsar men känsliga och svåra att reparera. Vissa tidiga modeller fungerade aldrig ordentligt.
-Likriktare. Växelströmmen transformeras ned och likriktas. Ger pulserande likström. Visa modeller med två transformatorer ger nästan slät ström för att pulserna överlappaŕ. Bra svetsar. Lätta att reparera.
-Transformator. Ger växelström. Rent skräp förutom till vissa specialändamål.
-Generator även kallad omformare. Ger helt slät likström. Helt fenomenala svetsar men de börjar bli gamla och är fulla av rörliga delar som slits och inte längre finns att köpa. Man måste kunna tillverka reservdelarna själv till svetsen. Dessutom är de högljudda.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Val av svets
« Svar #32 skrivet: 27 apr-20 kl 22:11 »
Jag började svetsa bilplåt med en transformator och blöta 3,25mm pinnar när jag var 14 år, så när jag köpte en liten invertersvets på Biltema för 10-15 år sedan så var det som pinnsvetsandet fick en ny dimension. Kändes som om den svetsade själv. Och den håller faktiskt fortfarande fastän den har använts ute i dåligt väder och stått i en bod däremellan. Lite imponerad av den lilla leksaken faktiskt.


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Val av svets
« Svar #33 skrivet: 27 apr-20 kl 22:16 »
Jag började svetsa bilplåt med en transformator och blöta 3,25mm pinnar när jag var 14 år, så när jag köpte en liten invertersvets på Biltema för 10-15 år sedan så var det som pinnsvetsandet fick en ny dimension. Kändes som om den svetsade själv. Och den håller faktiskt fortfarande fastän den har använts ute i dåligt väder och stått i en bod däremellan. Lite imponerad av den lilla leksaken faktiskt.
En sak som brukar ta död på invertersvetsar är när man kör med vinkelslip och sprutet hamnar på svetsen och in genom ventilationsspringorna. Varje gnista är ju en liten järnbit och det brukar inte elektroniken tycka om.

pota

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
SV: Val av svets
« Svar #34 skrivet: 27 apr-20 kl 22:55 »
Jag skulle vara väldigt försiktig med allt från Biltema.

Ja jag är nog också det :) Men kom gärna med ett tips om du har något i rockarmen. Skulle jag hitta någon kombination TIG / MIG eller dylikt i 6-7 tkr klassen och som klarar sig på 10-16 A så är jag idel öra

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Val av svets
« Svar #35 skrivet: 27 apr-20 kl 23:04 »
Det som avgör om du klarar dig på 10-16 A är inte vilken typ av svets du har utan hur grova saker du tänker svetsa. Om du ställer in svetsen på lagom ström för ett visst svetsjobb så drar den vad den behöver från elnätet, den drar inte mer för att den råkar ha möjlighet att ge en mycket högre ström.

Har du tillgång till trefas 400/230 V 10 A så vågar jag påstå att du aldrig kommer att få problem för de typer av svetsjobb du har beskrivit.

Förmodligen är en inverter eller svetslikriktare (då inräknat en vanlig enkel MIG/MAG-svets) mer "strömeffektiv" än en svetstransformator eller roterande omformare. Detta pga omformarens stora tomgångsförluster respektive transformatorns låga effektfaktor. Å andra sidan har omformaren fördelen att den har en tung roterande svängmassa som fungerar som "svänghjul" och bidrar till att dämpa strömstötar.

Och så får du ju tänka på att om du inte svetsar kontinuerligt långa stunder i sträck så kan du utnyttja säkringarnas överbelastningstålighet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Val av svets
« Svar #36 skrivet: 27 apr-20 kl 23:38 »
Tack för svar. Jag har upptäckt att svetsen jag länkade till kräver 25 A. Vilket låter mycket och inte tänkbart då jag för tillfället har 10 A säkring men tänkt på uppgradera till 16 A vilket kan vara klokt tror jag för att kunna köra en svets.


Funderar på din elförsörjning. Kanske tänker jag fel, men jag har för mig att endast enfaskunder har 10A. Men du kanske menar att du bara har 10A ut till verkstaden?

Jag matar både TIGen och inverterpinnen med 10A uttag, och har inte bränt någon säkring. Min MIG är ju trefas för den är lite kraftigare, men idag finns det säkert enfasMIGar som svetsar lika bra som den. Tekniken går ju framåt.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Val av svets
« Svar #37 skrivet: 28 apr-20 kl 00:04 »
Funderar på din elförsörjning. Kanske tänker jag fel, men jag har för mig att endast enfaskunder har 10A. Men du kanske menar att du bara har 10A ut till verkstaden?

Jag matar både TIGen och inverterpinnen med 10A uttag, och har inte bränt någon säkring. Min MIG är ju trefas för den är lite kraftigare, men idag finns det säkert enfasMIGar som svetsar lika bra som den. Tekniken går ju framåt.
Ja har 16 A . Det trodde jag alla på landet hade eller mera ?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Val av svets
« Svar #38 skrivet: 28 apr-20 kl 07:11 »
Ja jag är nog också det :) Men kom gärna med ett tips om du har något i rockarmen. Skulle jag hitta någon kombination TIG / MIG eller dylikt i 6-7 tkr klassen och som klarar sig på 10-16 A så är jag idel öra

Min begagnade kemppi kostade 5000kr, 3 fas maskin.

pota

  • Inlägg: 12
    • Västergötland
SV: Val av svets
« Svar #39 skrivet: 28 apr-20 kl 09:11 »
Funderar på din elförsörjning. Kanske tänker jag fel, men jag har för mig att endast enfaskunder har 10A. Men du kanske menar att du bara har 10A ut till verkstaden?

Jag matar både TIGen och inverterpinnen med 10A uttag, och har inte bränt någon säkring. Min MIG är ju trefas för den är lite kraftigare, men idag finns det säkert enfasMIGar som svetsar lika bra som den. Tekniken går ju framåt.

Jag har 16 A in men 10 A ut från elcentralen. Så funderar därför på byta ut till en 16 A på ett uttag. Den kombimaksin jag kollade på vår enfas.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

296 gäster, 3 användare
xaelanar, malungen, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser