Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skjutsa på flakmoped?  (läst 4818 gånger)

Hannaahl

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
Skjutsa på flakmoped?
« skrivet: 27 jul-19 kl 08:37 »
I ett försök att slippa äga bil har vi tankar om att ersätta den med en eldriven flakmoped. Vi har dock behov av att skjutsa 3 barn och undrar därför om någon kan svara på följande:

1. Får man skjutsa barn på flaket av en flakmoped Klass 1?

2. Om ja, måste mopeden vara registrerad för passagerare på samma sätt som en vanlig klass1-moppe?

3. Finns bestämmelser kring hur barnen skall sitta fast, typ säten, bälten etc?

Vår tanke är att bygga en ram kring flaket, likt en lådcykel, och sedan fästa vanliga bilbältesstolar i lådan. Och sedan ngn typ av midjebälten i stolarna. Förutsatt att det är lagligt vill säga..

wazi

  • Inlägg: 18
  • Helst i skogen
    • Närke
SV: Skjutsa på flakmoped?
« Svar #1 skrivet: 27 jul-19 kl 09:23 »
Intressant funderingar du har. Tyvärr ska man aldrig lita på råd av en anonymt forum när det gäller barnens hälsa och säkerhet. Det är trafikverket som gäller att ger svar till dina förfrågningar.  Uppdatera gärna med det du få svar på!

" It's no measure of health to be well-adjusted to a profoundly sick society"

-Krishnamurti

Hannaahl

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
SV: Skjutsa på flakmoped?
« Svar #2 skrivet: 27 jul-19 kl 09:41 »
Självklart är det så. Men det skadar ju aldrig att ställa frågan och hoppas att få svar av någon som kanske redan tagit reda på fakta. På så sätt slipper man leta vidare om man redan i ett forum får svaret att det INTE är tillåtet. I annat fall får man såklart dubbelkolla med myndigheterna innan man sätter planerna i verket.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Skjutsa på flakmoped?
« Svar #3 skrivet: 27 jul-19 kl 10:58 »
Det låter rätt obekvämt, i synnerhet den del av året när det regnar, snöar och blåser mycket...

Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Skjutsa på flakmoped?
« Svar #4 skrivet: 27 jul-19 kl 11:06 »
Det finns flera lådcyklar som drivs med el och fungerar som du vill. Titta på dem!

Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Skjutsa på flakmoped?
« Svar #5 skrivet: 27 jul-19 kl 11:20 »
Igår var det någon som körde föbi här flera gånger med pickup och folk på flaket. Kändes inte riktigt smart och definitivt inte lagligt. Skulle nog att samma gäller flakmoped. Är inte cykelkärra som man drar ett bättre alternativ? Där sitter barnen också skyddade för väder och vind. Eller kolla på någon form av cykeltaxi (finns massor av varianter om du googlar).
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Hannaahl

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
SV: Skjutsa på flakmoped?
« Svar #6 skrivet: 27 jul-19 kl 11:24 »
Det finns flera lådcyklar som drivs med el och fungerar som du vill. Titta på dem!

Vi har redan både lådcykel och cykelkarriär. Dock har dessa vissa begränsningar vad gäller hur långt och hur snabbt man kan ta sig. Samt att en eldriven flakmoped bättre skulle ersätta en bil vad gäller transport av bara vuxna (typ storhandling, köra till sopen etc)

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Skjutsa på flakmoped?
« Svar #7 skrivet: 27 jul-19 kl 12:01 »
När jag var barn fanns den flakmopeder med någon slags ram i plexiglas (?) runt flaket. På flaket var det monterat en klassisk cykelstol för barn, vänd så barn och föräldrar satt ansikte mot ansikte.
Som barn såg jag ofta dessa fordon, men nu var det många år sen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, mikaelmareld, LimJans, von tratt, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser