Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dödligt skadad katt, vem gjorde det?  (läst 1786 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
Dödligt skadad katt, vem gjorde det?
« skrivet: 21 apr-21 kl 00:23 »
Stallägarens yngsta katt kom hem igår och han var så illa skadad att det inte var något annat att göra än att skjuta honom. Ena bakbenet var bortslitet och tarmarna hängde ut ur magen. 😿 Ändå hade han lyckats ta sig in genom kattluckan till källaren och uppför trappan . I detta eländiga tillstånd kom han hoppande på tre ben och chockade lillmatte.😪😥. Frågan är -vad har hänt? Om det ett vanligt rovdjur så skulle det ha käkat upp katten, han kunde inte springa undan på tre ben. Kan grävlingar göra sådär? 

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Dödligt skadad katt, vem gjorde det?
« Svar #1 skrivet: 21 apr-21 kl 06:54 »
Jag gissar på rovfågel.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Dödligt skadad katt, vem gjorde det?
« Svar #2 skrivet: 21 apr-21 kl 08:12 »
I höstas försvann min Norsk skogs katt Wilma efter att ha erövrat skogen i ca 3.5 år. Hon var en jägarinna av högklass så ville jag nästan inte tro att hon själv kunde bli jagad. Gick runt och kollade utan att hitta nåt spår. En dag när min vän (förra ägaren till torpet) var på besök berättade han att han själv hade blivit av med två katter och boven var ett lodjur. Torpet och marken tydligen ingår i detta lodjurets revir (eller ligger strax utanför) då jag själv har sett denna stora "kattmördarkatten" några gånger. Men fortfarande Wilmas fall är ett ouppklarat fall, det kan vara ett annat djur också.

Tråkigt för lillmatte :'( risken finns att hon kan eventuellt få traumatisk tillbakablick under en period. Även om ni kommer på att vem boven kan vara är det bättre att inte berätta det för lillmatte nu på en gång, därför att det kan eventuellt skapa en smyg hat känsla eller också en speciell rädsla hos henne mot detta djurslaget.               

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Dödligt skadad katt, vem gjorde det?
« Svar #3 skrivet: 21 apr-21 kl 08:58 »
Räv skulle jag tro. Hade en gång en räv som tog flera av mina katter. En gång kom katten undan svårt skadad. Vilket jag tror på berodde på att räv inte har det så lätt att ta katter.
kretslopp

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Dödligt skadad katt, vem gjorde det?
« Svar #4 skrivet: 21 apr-21 kl 09:33 »
Tråkigt för lillmatte :'( risken finns att hon kan eventuellt få traumatisk tillbakablick under en period. Även om ni kommer på att vem boven kan vara är det bättre att inte berätta det för lillmatte nu på en gång, därför att det kan eventuellt skapa en smyg hat känsla eller också en speciell rädsla hos henne mot detta djurslaget.               

Tja, det händer även som vuxen det så inte vet jag om det blir nå bättre att vänta.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dödligt skadad katt, vem gjorde det?
« Svar #5 skrivet: 21 apr-21 kl 11:13 »
I dina trakter finns det.
Varg, Björn har jag för mig, lo, räv och rovfågel.

Vilket om helst av dessa kan ta katt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Dödligt skadad katt, vem gjorde det?
« Svar #6 skrivet: 22 apr-21 kl 10:46 »
Tja, det händer även som vuxen det så inte vet jag om det blir nå bättre att vänta.
Tja, Ju det stämmer men hos ett barn kan det växa i smyg under längre period och utveckla till nåt helt annat medans hos vuxna är det mer sekundär. 


Fixat citat.  (:)
« Senast ändrad: 22 apr-21 kl 13:23 av javill »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Dödligt skadad katt, vem gjorde det?
« Svar #7 skrivet: 22 apr-21 kl 10:54 »
Kan ju vara en häst också. Eller en maskin som katten fastnat i.

Men om ett rovdjur får tag i ett bakben lagom när katten sätter sig i säkerhet bakom en vägg eller under något, så kan rovdjuret mycket väl ta benet utan att få tag i katten.

 

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Dödligt skadad katt, vem gjorde det?
« Svar #8 skrivet: 22 apr-21 kl 11:22 »
Liksom mårdar kan få tag i en ekorrsvans men inte resten av djuret.

Fick jag reda på häromdagen vid lyssning av radions naturprogram.

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
SV: Dödligt skadad katt, vem gjorde det?
« Svar #9 skrivet: 03 maj-21 kl 01:35 »
I höstas försvann min Norsk skogs katt Wilma efter att ha erövrat skogen i ca 3.5 år. Hon var en jägarinna av högklass så ville jag nästan inte tro att hon själv kunde bli jagad. Gick runt och kollade utan att hitta nåt spår. En dag när min vän (förra ägaren till torpet) var på besök berättade han att han själv hade blivit av med två katter och boven var ett lodjur. Torpet och marken tydligen ingår i detta lodjurets revir (eller ligger strax utanför) då jag själv har sett denna stora "kattmördarkatten" några gånger. Men fortfarande Wilmas fall är ett ouppklarat fall, det kan vara ett annat djur också.

Tråkigt för lillmatte :'( risken finns att hon kan eventuellt få traumatisk tillbakablick under en period. Även om ni kommer på att vem boven kan vara är det bättre att inte berätta det för lillmatte nu på en gång, därför att det kan eventuellt skapa en smyg hat känsla eller också en speciell rädsla hos henne mot detta djurslaget.               

Lodjur är säkert den allra värsta fienden för katter. Känner med dig som förlorade din duktiga Wilma. Jag har en oäkta skogis, Spezzi. Hon är toppen för hon tar en massa gnagare men inte fåglar. Haft en annan skogis tidigare som tog fåglar ibland.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 3 användare (1 dolda)
javill, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser