Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billigast möjliga badrum  (läst 2517 gånger)

Framåtsträvare

  • Inlägg: 10
    • Västergötland
Billigast möjliga badrum
« skrivet: 30 aug-20 kl 00:08 »
Vi har ett "tvättrum" med handfat och gammal golvbrunn som skall uppgraderas till ett fungerande badrum. Nu är frågan hur vi gör detta på billigast möjliga sätt.
Trägolv och väggar med masonit som ytskikt är det som finns. Jag har förstått att golvbrunnen måste bytas, och antar att en våtrumsmatta är det vettigaste att ha på golvet, men hur ordnar man fall mot golvbrunnen? Och hur besvärligt är det att lägga in en våtrumsmatta? KAN man göra det själv eller måste man anlita någon svindyr firma?
På väggarna har vi tänkt sätta upp något lämpligt skivmaterial och sedan måla på en fuktspärr + våtrumsfärg, alltså inte sätta folie. Räcker detta även i duschhörnan? Man kan ju torka av väggen efter varje dusch..? Vi har fått några kvadratmeter kakel som man kanske kunde klä in just duschhörnan med, hur fungerar det då? Kan man verkligen kakla en sådan vägg som vi tänkt oss? Ena väggen i hörnet är en yttervägg, den andra är en "inbyggd" timmervägg med reglar och masonit. Fast vi hade ju tänkt riva bort all masonit och ersätta med någon ny skiva.
I vilket läge är det dags att kalla på rörmokaren som skall dra rör till duschen, installera en varmvattenberedare och en tvättmaskin samt fixa golvbrunnen?
När kommer elektrikern som skall ordna elkontakter och belysning in i bilden?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Billigast möjliga badrum
« Svar #1 skrivet: 30 aug-20 kl 01:00 »
Du har inte funderat på att ha duschkabin? Är ju mycket enklare om man håller det mesta vattenslabbet inuti en sådan.

Jag skulle egentligen bara kommentera det om elektrikern. Det bästa är om man kan lägga in rör i väggarna redan från början. Då slipper man spika kabeln utvändigt efteråt, och punktera tätskiktet med varje klammer. Så du behöver ha dit elektrikern två gånger, en gång tidigt och så igen alldeles på slutet när väggarna är helt klara så man kan sätta upp uttag och lampor.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Billigast möjliga badrum
« Svar #2 skrivet: 30 aug-20 kl 10:06 »
Ta också en funderare på om du ska kosta på att bygga helt och hållet enligt dagens skråförordningar/branschstandarder/avlatsbrev/regelverk (Säker Vatten och vad det nu heter), för att - kanske - slippa tjafs med försäkringsbolaget om det blir en vattenskada, eller om du föredrar göra arbetet noggrannt och arbeta med billigare och beprövade lösningar, men då stå risken för vattenskada mer eller mindre själv.

Se upp om någon av väggarna är en yttervägg, det är inte bra om det råkar bli flera fuktspärrar i samma väggkonstruktion, då finns det risk att fukt med tiden anrikas mellan dem.

Hur gammal är befintlig golvbrunn?  Gjutjärn eller plast?  Jag har för mig att jag har hört en uppgift om att plastgolvbrunnar från före 1991 kan ställa till vattenskador pga att det var svårare att få bra tätning mellan golvmatta och golvbrunn på dem.

 

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Billigast möjliga badrum
« Svar #3 skrivet: 30 aug-20 kl 10:50 »
Billigast är nog ett badrum med våtrumsmatta på golv och våtrumsmatta på vägg alternativt målad våtrumsväv.
Är du inte kunnig på plastmattor,svetsning m.m bör det överlämnas till fackman. Sätta väv och måla med våtrumsfärg bör en någorlunda händig amatör klara.
Kakel bör du glömma helt i ett timmerhus. Allt rör sig för mycket i ett sådant hus.
Steg för steg: Du måste fixa så att avlopp/brunn är godkänt. Gjutjärnsbrunnar brukar vara sönderrostade i botten efter 50-70 år. Byts mot godkänd plastbrunn. Själva gjutjärnsrören brukar vara dugliga några årtionden till.
Eftersom du förmodligen ändå fått riva upp en del av golvet för brunnsbyte så byt ut hela golvet mot en fukttålig spånskivegolv. samtidigt kompletterar du isoleringen i trossbottnen. Där väljer du ett cellulosamaterial som funkar med timmerhuset. Finns flera olika sorter på marknaden. ABSOLUT inte mineralull/stenull i trähus.
Beroende på val av väggmaterial får man se över väggarna. Du vill riva bort masoniten som isåfall måste ersättas med fukttålig gips. Den går inte att fästa direkt i timmervägg utan man får regla upp en fristående ram. 45x45 lär funka. mot yttervägg kompletterar du med en isoleringsskiva av cellulosamaterial, 40-45 tjock.
Masonit går att använda under plastmattevägg eller målad väv. Så man behöver inte riva ut den. Väljer du att byta ut masonit mot gips så är det läge att elektrikern kommer och drar sina rör i väggen som då blir inbyggda. Alternativet är utanpåliggande kulo som görs sist när väggen/badrummet är helt klart.
Rörmokaren skall lägga sina rör utanpå väggen så även han kommer sist. Dock vill denne förmodligen kolla inkommande vatten och kolla avloppet. det gör denne i samband med brunnsbytet. Likaså om du har vattenradiator i utrymmet.
När väggytan är klar för plastmatta/väv återgår man till golvet. Fall ordnas enklast med flytspackel men en händig man fixar det i samband med att man lägger nytt golv. Man bygger på reglarna lite,högst i den del av utrymmet som är längst från brunnen och så trappar man av till 0 vid brunnen. Då kan man undvika det mesta spacklet. Alternativt kan man ha en lägre golvyta vid brunnen som då spacklas upp till ett fall .
efter att golv o vägg nu är klara för ytmaterial så läggs plastmattan först. själva läggandet är relativt enkelt men varmluftsfön är ett nödvändigt verktyg och nödig kunskap hur man gör uppvik mot vägg o tröskel. likaså hur man hanterar håltagning för brunn och klämringen i brunnen. Alla hörn skall snedskäras och svetsas. Du har inte sagt något om storleken på rummet. Behöver mattan skarvas är det definitivt ett jobb för proffset då skarven skall svetsas. Likaså om du har rör som kommer upp i golvet då det även skall svetsas på matta på dessa.
Efter tork börjar man med ytmaterialet på väggen. Väv+våtrumsmålning kan man göra själv . Följ bara alla instruktioner så det verkligen blir tätt. plastmatta bör överlämnas till proffset då svetsning kan bli aktuell.
Tak brukar räcka med att måla alternativt ha furutak m.m  .
Återstår då att montera rör o inredning. Elektrikern kommer och monterar sitt.
Jag skulle rekommendera duschkabin i ett timmerhus då trots allt huset rör sig mer än ett vanligt trähus. Duschhörnan är den känsligaste biten.
det finns regelverk på nätet,plastmattor hamnar under GVK. Väv+målade väggar finns broschyrer hos färghandlaren alternativt på fabrikanternas hemsidor.
hoppas detta varit till hjälp. Är man händig kan du förmodligen klara det mesta själv. Okända arbetsuppgifter går att googla sig fram till och på youtube finns massor av film på utförande. Även rörarbeten går att fixa själv om man har lite erfarenhet av rörkopplingar m.m . Elarbeten skall däremot överlämnas till behörig.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Billigast möjliga badrum
« Svar #4 skrivet: 30 aug-20 kl 10:59 »
Ta också en funderare på om du ska kosta på att bygga helt och hållet enligt dagens skråförordningar/branschstandarder/avlatsbrev/regelverk (Säker Vatten och vad det nu heter), för att - kanske - slippa tjafs med försäkringsbolaget om det blir en vattenskada, eller om du föredrar göra arbetet noggrannt och arbeta med billigare och beprövade lösningar, men då stå risken för vattenskada mer eller mindre själv.

Se upp om någon av väggarna är en yttervägg, det är inte bra om det råkar bli flera fuktspärrar i samma väggkonstruktion, då finns det risk att fukt med tiden anrikas mellan dem.

Hur gammal är befintlig golvbrunn?  Gjutjärn eller plast?  Jag har för mig att jag har hört en uppgift om att plastgolvbrunnar från före 1991 kan ställa till vattenskador pga att det var svårare att få bra tätning mellan golvmatta och golvbrunn på dem.
plastbrunnar äldre än 92 måste bytas då det kan bli problem med tätning men också att vissa plaster blivit spröda.
Använder man moderna material bör man följa regelverket. Då undviker man de flesta fel som kan uppstå. En rätt lagd golvmatta håller ju tätt oavsett vem som lagt den. Det är betydligt värre med kakel o klinker. Där slarvas betydligt mer även av proffsen då man ju inte ser tätskiktet. De flesta badrumsskador orsakas faktiskt av slarv utförda av "proffs" oavsett behörighet eller ej.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Billigast möjliga badrum
« Svar #5 skrivet: 30 aug-20 kl 11:55 »
Bara en tanke, jag stod inför något liknande och för mig slutade det med att vi byggde en liten och väldigt enkel bastubod fristående och så har vi en duschkabin i det lilla omklädningsrummet. Den står nära vanliga huset så jag drog slang för varmt och kallt vatten från befintligt i vanliga huset och sen en fotogenbelysning. Dyrare än din tänkta lösning men fortfarande billigt, jag fick en bastu "på köpet", och framförallt riskfritt.


I sak har jag inget att komma med.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Billigast möjliga badrum
« Svar #6 skrivet: 31 aug-20 kl 12:20 »
Ytskikt och annat har du fått bra tips om. Mitt tips är att leta begagnad badrumsinredning. Duschkabin, toastol och handfat kan man få tag på billigt eller t o m gratis. En del kastar ut prylar som är mindre än tio år gamla.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Billigast möjliga badrum
« Svar #7 skrivet: 31 aug-20 kl 13:02 »
instämmer i föregående inlägg. riktigt fina prylar slängs idag. kolla när det byts ägare på hus i närheten. Oftast är det kök o badrum som slängs ut trots att de kan vara nästan nya. Har en kollega som tar tillvara på allt sådant o säljer billigt på nätet. köpte själv en mindre frys av honom, 2 år gammal men passade inte in i nye ägarens köksdröm. 200:-,nypris 4500. Den knallar på i mitt uthus som extraförvaring. de flesta företag slänger istället för sälja då de anser att det tar tid och plats att lagra.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Billigast möjliga badrum
« Svar #8 skrivet: 31 aug-20 kl 17:24 »
Den gamla golvbrunnen, fungerar den dåligt, läcker den? Eller är den bara ful? Om den bara är ful så finns det nya galler att köpa. Annars håller jag med föregående om duschkabin. Det är en dyr cirkus att göra badrum, med tätskikt, fall och flyttat avlopp.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Billigast möjliga badrum
« Svar #9 skrivet: 31 aug-20 kl 17:43 »
Två duschdraperier, en ring att hänga dem i och en stor balja på golvet. Ett gammalt byk-kar kanske.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Billigast möjliga badrum
« Svar #10 skrivet: 31 aug-20 kl 19:58 »
Alla vill inte leva 1800-tals liv. En bra fungerande dusch och ett hygieniskt våtrum är väl en självklarhet i dag.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Billigast möjliga badrum
« Svar #11 skrivet: 31 aug-20 kl 20:07 »
Alla vill inte leva 1800-tals liv. En bra fungerande dusch och ett hygieniskt våtrum är väl en självklarhet i dag.
Det är det som är problemet, det har blivit en självklarhet. Om folk vågade tänka själv istället för att skaffa allt som man "skall" ha så hade det kanske blivit annorlunda.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Billigast möjliga badrum
« Svar #12 skrivet: 31 aug-20 kl 21:10 »
Man behöver ju inte göra avkall på bekvämligheten för att man gör det billigt. Framåtsträvaren har ju nämnt att varmvattenberedare skall in, och tvättmaskin. Vill man vara väldigt inne så nåtar man trägolvet och hittar ett pittoreskt bykkar från förr. Duschblandaren får man givetvis gömma, så den kan lika gärna vara från Biltema.

Om badrummet är på bottenvåningen behöver man ju inte vara så orolig för vattenskador (om inte huset står på platta förstås). Här kommer inte några vattenskadesanerare in förresten, har jag blött ner så torkar jag upp själv.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Billigast möjliga badrum
« Svar #13 skrivet: 02 sep-20 kl 17:35 »
Väljer du duschkabin är det en enkel sak att ansluta ofta med slang. Avloppet från kabinen kan dras utmed väggen fram till golvbrunn. Om du ska ha våtrumsbeklädnad på golv och väggar så hör med en golvfirma. Dom kan också lägga massa på golvet så du får rätt fall. Be dom ge dej en skriftlig prisuppgift. När vi gjorde badrum och fick prisförslag gjorde det att priset inte skenade iväg. Dom fick hålla sig till sin uträkning.
kretslopp

Framåtsträvare

  • Inlägg: 10
    • Västergötland
SV: Billigast möjliga badrum
« Svar #14 skrivet: 05 sep-20 kl 20:12 »
Tack för alla goda råd!
Duschkabin är inte aktuell, försöker planera så att man skall kunna använda duschen även om man så småningom behöver sitta på en duschpall... och så blir det för trångt.
Vad beträffar bekvämlighet och moderna påfund kontra gamla beprövade lösningar: jag har de senaste åtta åren oftast stått ute vid vattentunnan och öst en skopa vatten över mig så länge det varit plusgrader. På vinterhalvåret stått i en balja och öst vatten som värmts på vedspisen till lagom temperatur över mig - och försökt inte spilla för mycket på det icke fuktspärrade golvet. Been there, done that...

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Billigast möjliga badrum
« Svar #15 skrivet: 05 sep-20 kl 22:19 »
Tack för alla goda råd!
Duschkabin är inte aktuell, försöker planera så att man skall kunna använda duschen även om man så småningom behöver sitta på en duschpall... och så blir det för trångt.
Vad beträffar bekvämlighet och moderna påfund kontra gamla beprövade lösningar: jag har de senaste åtta åren oftast stått ute vid vattentunnan och öst en skopa vatten över mig så länge det varit plusgrader. På vinterhalvåret stått i en balja och öst vatten som värmts på vedspisen till lagom temperatur över mig - och försökt inte spilla för mycket på det icke fuktspärrade golvet. Been there, done that...


Det finns duschkabiner som är så rymliga så att att en pall ryms. Har en del att göra med hur eventuella dörrar och trösklar är utformade.
Vissa kabiner är särskilt utformade för att lösa duschproblem för folk med fysiska funktionsvariationer.

Det finns pallar med roterande sits (och en del andra fiffiga lösningar), som gör det lättare att vända sig på trånga ytor.

Så duschkabin behöver inte vara uteslutet, för att förbereda sig inför att vara vara "gammal och stel".

/anhörig till äldre person som har svårt att röra sig, och som har en duschkabin.

Urban

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Billigast möjliga badrum
« Svar #16 skrivet: 11 sep-20 kl 15:00 »
Vi har ett "tvättrum" med handfat och gammal golvbrunn som skall uppgraderas till ett fungerande badrum. Nu är frågan hur vi gör detta på billigast möjliga sätt.
Trägolv och väggar med masonit som ytskikt är det som finns. Jag har förstått att golvbrunnen måste bytas, och antar att en våtrumsmatta är det vettigaste att ha på golvet, men hur ordnar man fall mot golvbrunnen? Och hur besvärligt är det att lägga in en våtrumsmatta? KAN man göra det själv eller måste man anlita någon svindyr firma?
På väggarna har vi tänkt sätta upp något lämpligt skivmaterial och sedan måla på en fuktspärr + våtrumsfärg, alltså inte sätta folie. Räcker detta även i duschhörnan? Man kan ju torka av väggen efter varje dusch..? Vi har fått några kvadratmeter kakel som man kanske kunde klä in just duschhörnan med, hur fungerar det då? Kan man verkligen kakla en sådan vägg som vi tänkt oss? Ena väggen i hörnet är en yttervägg, den andra är en "inbyggd" timmervägg med reglar och masonit. Fast vi hade ju tänkt riva bort all masonit och ersätta med någon ny skiva.
I vilket läge är det dags att kalla på rörmokaren som skall dra rör till duschen, installera en varmvattenberedare och en tvättmaskin samt fixa golvbrunnen?
När kommer elektrikern som skall ordna elkontakter och belysning in i bilden?

det viktigaste är en fungerande golvbrunn - fallet kan du ordna med våtrumsgips som du lägger i terrasserade nivåer - räcker med två nivåer. Spackla med våtrumsspackel. Sen kan du lägga en matta som är tät mot brunnen. Det är egentligen då du har ett fungerande badrum. Du kan sitta och tvätta dig med en hink varmt vatten och en skopa som du öser med. Du blir ren. Och vattnet försvinner. Och så skrapar man med en fönsterskrapa och torkar golvet. Så allt är torrt mellan "duscharna". Belysning går ju med allt som lyser. Är det 230 volt ska du ju endast ha en lampa i taket. Jordad. Och lyseknappen kan du ha på utsidan.  Sen skriver du om tvättmaskin - och då pratar vi ju även om en tvättstuga..

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Billigast möjliga badrum
« Svar #17 skrivet: 11 sep-20 kl 20:33 »
Det var dåliga råd. Våtrumsgips används på vägg och är alldeles för mjuk för att ha på golv. Där används golvgips. våtrumsspackel är också för vägg och tillika för mjuk att trampa på. Där används golvspackel/byggspackel som är alldeles lämpligt till fallbyggnad. Skall man ha plastmatta bör man ha golvspånskiva,finns fuktskyddad för badrum, och ovanpå den flytspacklas fallet. Golvgips förutsättes dessutom att det är stadigt golv under. den går utmärkt att lägga på t.ex ett brädgolv men skall då limmas fast med ett specialfix. Skruvar undvikes då de kan röra sig och vandra uppåt. Man vill ju inte ha en perforerad matta...

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Billigast möjliga badrum
« Svar #18 skrivet: 12 sep-20 kl 08:36 »
Belysning går ju med allt som lyser. Är det 230 volt ska du ju endast ha en lampa i taket. Jordad. Och lyseknappen kan du ha på utsidan.

Fel. Praktiskt taget alla takarmaturer som är lämpliga för badrum, är numera i klass II-utförande (förstärkt isolering). Sådana varken kan eller får skyddsjordas.  Det är bara endast klass I -utrustning som ska skyddsjordas. Klass 0 (dvs ingen förstärkt isolering och inte heller möjlighet till skyddsjordning) får praktiskt taget inte användas i nyinstallation nuförtiden. Och klass III (SELV, alltså vad som förr i tiden kallades klenspänning eller skyddsklenspänning, t ex lågvoltshalogen eller LED med separat drivdon) behöver inte skyddsjordas).
230 V-installationer i badrum, gjorda efter ca 1995, måste dock alltid skyddas av jordfelsbrytare, så om det inte finns en sådan i huset sedan tidigare bör man passa på att montera en i gruppcentralen när man ändå håller på.
Och med jordfelsbrytare är det tillåtet att ha strömbrytaren inne i badrummet. Dock måste man observera zonindelningen (beroende på var elutrustningen sitter i förhållande till dusch, ev badkar mm) och välja rätt kapslingsklass för respektive zon, och respektera att ingen el alls får finnas i den s k zon 0.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

650 gäster, 6 användare (2 dolda)
tuslus, fri, Galaxie, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser