Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga stomme på hösten och isolera på våren  (läst 1221 gånger)

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
Bygga stomme på hösten och isolera på våren
« skrivet: 02 feb-21 kl 17:26 »
Hej

Vi ska bygga ett halmhus med trästomme. Min fundering är om det är möjligt att bygga stommen och taket på hösten så att det står torrt under vintern. Sen bygga in balarna och allt annat till våren. Skulle stommen ta skada av att stå under tak så över vintern. Skulle även kunna skydda extra med tex presenning el dyl ner från takfoten. Känns tråkigt att behöva vänta med att börja bygga till nästa år då vi inte har möjlighet att börja under våren. Det är lerkliningen som sätter käppar under hösten.

Tips och erfarenheter mottages tacksamt!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16953
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygga stomme på hösten och isolera på våren
« Svar #1 skrivet: 02 feb-21 kl 19:02 »
Ser inga problem med den planen.
Är bara takutskjutet rejält och som du säger hänga pressar så är det görbart.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Bygga stomme på hösten och isolera på våren
« Svar #2 skrivet: 02 feb-21 kl 19:12 »
Det fungerar ett halvår om du sätter Tyvek eller någon annan vindduk på stommen, jag brukar använda Örnpapp men då måste man ju få på fasaden skyndsamt så det inte blåser sönder.

Presenningar skulle jag inte hålla på med, en rulle Örnpapp kostar kanske 300kr och Tyvek är väl en tusenlapp dyrare per rulle, vill du inte ha vindduk eller förhydringspapp i konstruktionen får du väl ta ner den till våren. Lättviktspreseningar är kanske billigare men mycket sämre och riktiga presenningar blir orimligt dyrt att köpa eller hyra för ett vinterhalvår.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Bygga stomme på hösten och isolera på våren
« Svar #3 skrivet: 02 feb-21 kl 20:07 »
Det fungerar ett halvår om du sätter Tyvek eller någon annan vindduk på stommen, jag brukar använda Örnpapp men då måste man ju få på fasaden skyndsamt så det inte blåser sönder.

Presenningar skulle jag inte hålla på med, en rulle Örnpapp kostar kanske 300kr och Tyvek är väl en tusenlapp dyrare per rulle, vill du inte ha vindduk eller förhydringspapp i konstruktionen får du väl ta ner den till våren. Lättviktspreseningar är kanske billigare men mycket sämre och riktiga presenningar blir orimligt dyrt att köpa eller hyra för ett vinterhalvår.

Ska kolla upp örnpapp. Men måste man sätta på fasaden sen då också? Jag kan inte göra det då balarna ska in och sen lerklining på båda sidor. Först därefter kan jag sätta dit träfasader, dvs nästa sommar tidigast🤔

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Bygga stomme på hösten och isolera på våren
« Svar #4 skrivet: 02 feb-21 kl 20:45 »
Förhydringspapp tex Örnpapp är ju en välbeprövad traditionell svensk produkt, men den är känslig och passar inte om du ska ha stommen stående under vintern.

Tyvek eller tex Bison vindskydd från Byggmax kan hålla en vinter och Bison kostar inte ens 800kr för en rulle så den kan du gott skära ner när våren kommer.  Låna eller köp en Rapid r11 häfthammare så är det lätt och snabbt att få på vindskyddet.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Bygga stomme på hösten och isolera på våren
« Svar #5 skrivet: 03 feb-21 kl 22:15 »
Förhydringspapp tex Örnpapp är ju en välbeprövad traditionell svensk produkt, men den är känslig och passar inte om du ska ha stommen stående under vintern.

Tyvek eller tex Bison vindskydd från Byggmax kan hålla en vinter och Bison kostar inte ens 800kr för en rulle så den kan du gott skära ner när våren kommer.  Låna eller köp en Rapid r11 häfthammare så är det lätt och snabbt att få på vindskyddet.

Köpte en liknande på loppis förra året så den kan komma till användning nu😉 jag hitta tyvek 50m x 2,5m. Räcker nog till hela huset, 1300kr. Bison var så smal att man måste ha 2 våder.

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Bygga stomme på hösten och isolera på våren
« Svar #6 skrivet: 03 feb-21 kl 22:48 »
Inte spelar det nån roll vilken vindduk du köper om den bara ska användas en vinter, men Byggmax.se saluför Bison längd 50m bredd hela 3,05m för bara 799kr och att kunna hitta tillräckligt bra mtrl till rätt pris är en inte oväsentlig del av ett bygge, om varje grej du köper blir en femhundring för dyr blir det nog svårt med ekonomin framöver.

En vindduk som den du refererar till med bredd på 2,5 meter brukar vara svår att få att räcka till på ett envåningshus, de flesta behöver ju ha 2,4m våningshöjd för att få bygglov. Eventuellt bottenbjälklag och vindsbjälkłag ska oxå täckas med vindduk därför tycker jag att du ska välja en duk med full bredd för att slippa skarvar och dyr tejpning.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Bygga stomme på hösten och isolera på våren
« Svar #7 skrivet: 04 feb-21 kl 08:53 »
Inte spelar det nån roll vilken vindduk du köper om den bara ska användas en vinter, men Byggmax.se saluför Bison längd 50m bredd hela 3,05m för bara 799kr och att kunna hitta tillräckligt bra mtrl till rätt pris är en inte oväsentlig del av ett bygge, om varje grej du köper blir en femhundring för dyr blir det nog svårt med ekonomin framöver.

En vindduk som den du refererar till med bredd på 2,5 meter brukar vara svår att få att räcka till på ett envåningshus, de flesta behöver ju ha 2,4m våningshöjd för att få bygglov. Eventuellt bottenbjälklag och vindsbjälkłag ska oxå täckas med vindduk därför tycker jag att du ska välja en duk med full bredd för att slippa skarvar och dyr tejpning.

Skulle du kunna länka till den isf? För den jag hittar på Byggmax för 799 är 2,75 x 25m. Jag håller med om ovan annars👍


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser