Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klickerträning - hur börjar man?  (läst 4571 gånger)

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
Klickerträning - hur börjar man?
« skrivet: 22 sep-13 kl 14:57 »
Är det någon här som håller på med klickerträning?
Jag är så sugen på att prova med valpen, och nu har jag införskaffat en klicker.
Men... hur börjar jag?

Kanske passar frågan bättre på ett hundforum, men å andra sidan kan man ju träna alla möjliga sorters djur med hjälp av klicker, och principen torde väl vara den samma, oavsett om man träna hundar, höns, getter eller hästar?

Tacksam för tips att komma igång på rätt sätt! :)
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Abhay

  • Inlägg: 5595
  • If you could be me, who would you be?
    • -
SV: Klickerträning - hur börjar man?
« Svar #1 skrivet: 22 sep-13 kl 15:08 »
Tacksam för tips att komma igång på rätt sätt! :)

Starta med boken "Klickerträning".
Marxism, i alla dess former, slutar alltid med: Förbud, förföljelse och förtryck.
Det är omöjligt att vara solidarisk med andras pengar!
Lata människor röstar på V.

LeCiffre

  • Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #2 skrivet: 22 sep-13 kl 15:18 »
Du börjar med att klicka in valpen. Då är det bara att stå och klicka och ge godis. (liten bit :)  ) . Varje klick en godis.  Då lär han sig att ett klick betyder att godis kommer.  Det är steg 1 :)

Lockfågeln

  • Gäst
SV: Klickerträning - hur börjar man?
« Svar #3 skrivet: 22 sep-13 kl 19:58 »
När du klickar in, gör hundra små minibitar av det godaste godiset du kan komma på, klicka EN gång för varje bit precis när Wilmer tuggar, målet är att klicket ska smaka det godaste godiset. När du gjort det (ta en paus om den lille fyrbeningen verkar tappa fokus) testa att klicka när han håller på med något annat, då ser du rätt tydligt om klicket är betingat.

Den viktigaste regeln sedan är att klicket alltid ska följas av en godbit även om man råkar klicka "fel", annars släcker man effekten ganska snabbt.

Sedan kan du börja använda knäppdosan till massor av kul, om du vill så använder du den som förstärkning av gammaldags godis belöning, klick - godis. Fördelen med det är att man blir mycket mer precis när man belönar.

Men det roligaste som finns är fri-shejpa in konster. Går till så att du tar något betende hunden gör, klickar godis, väntar ur hunden så han gör om beteendet (en del hundar tycker detta är ap-kul och börjar bjuda på alla möjliga beteende, andra får man ha i is i magen med, brukar komma till sist om man inte tagit ett för svårt beteende) sedan låter man hunden suuccesivt öka uthålligheten i beteendet innan man belönar.  När hunden är stensäker på vad den blir belönad för , lägger man in ord för konsten innan/samtidigt man klickar, för att sedan framkalla beteendet hos hunden genom orden. Sedan gäller det att byta konst till något helt annat rätt snabbt, annars fastnar hunden lätt i det första man klickade fram.   

Mitt första försök för hundra år sedan att lära min riesen att slicka sig om munnen på komandot tycker du om (så hakade man på önskad fras... typ tycker du om små perrosar  :P ).

Annat ganska lätt beteende som man kan ha nytta av om man tänker träna lydnad är att backa. (hundar vet som regel inte om att de har bakben) eller apportering av konstiga föremål.

Existens

  • Gäst
SV: Klickerträning - hur börjar man?
« Svar #4 skrivet: 22 sep-13 kl 20:09 »
Och, om jag förstått rätt.. så är väl själva vitsen med klicket att det går snabbare att 'belöna' med ett klick i exakt rätt ögonblick, än att fippla dit med en godisbit. i den halva sekund som han t.ex lägger tassen på en plats du har tänkt ut.

Sen ska ju då godiset komma direkt efter. Men det är klicket som visat att hunden gjort rätt.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Klickerträning - hur börjar man?
« Svar #5 skrivet: 22 sep-13 kl 20:13 »
Ja, precis, klicket betyder Rätt-belöning kommer snart, det kan förutom just godis vara i princip vad som helst som hunden gillar: Lek, kastad boll, tillåtelse att lukta på en riktigt intressant fläck, bara fantasin sätter gränser.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Lockfågeln

  • Gäst
SV: Klickerträning - hur börjar man?
« Svar #6 skrivet: 22 sep-13 kl 20:14 »
Och, om jag förstått rätt.. så är väl själva vitsen med klicket att det går snabbare att 'belöna' med ett klick i exakt rätt ögonblick, än att fippla dit med en godisbit. i den halva sekund som han t.ex lägger tassen på en plats du har tänkt ut.

Sen ska ju då godiset komma direkt efter. Men det är klicket som visat att hunden gjort rätt.

Japp, klicket ska vara som en kamera som "fotar" rätt beteende, vilket man har nytta speciellt i nyinläringsituationer eller med hundar som inte tycker är matte/husse är världens roligaste, t ex för att man bråkat för mycket, eller det är en enveten schnauzer som kan själv.  >:D

 

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: Klickerträning - hur börjar man?
« Svar #7 skrivet: 22 sep-13 kl 20:59 »
Jag klickar mina hundar, men, gå en klickerkurs innan du börjar, tex canis har. Det är inte så enkelt som att bara klicka när hunden gör rätt, timingen är superviktig, o det är inte så jättelätt. Gå en kurs med valpen, läs o lär, det är jätteroligt. canis.se är en himla bra sida, men kurs!!!!
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Klickerträning - hur börjar man?
« Svar #8 skrivet: 22 sep-13 kl 21:10 »
Vi har börjat med in-klicket. Gott godis och klick precis när han stoppar in det i munnen. Först 10-15 gånger i köket, sen körde jag lika många gånger ute lite senare.

Jag tänker köra ungefär lika dant imorgon, för att sen testa med ett klick när han inte är fokuserad på mig. Om jag har förstått det rätt, så är det ett bra test för att se om han fattat galoppen?

Tror inte att jag kan göra så mycket "fel" att jag inte vågar testa mig fram, och om jag sen känner att jag behöver hjälp att komma vidare, så är jag aktiv på brukshundsklubben ett par gånger i veckan, där är det många som jobbar med klicker.

Just nu går vi valpkurs med fokus på miljöträning och enklare övningar.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Klickerträning - hur börjar man?
« Svar #9 skrivet: 22 sep-13 kl 21:54 »
Det jag tycker är så bra med klicker är ju att det inte gör så mycket om det skulle bli lite fel...
Det är ju bara att göra om och göra rätt ;)
Min vuxna hund klickertränade jag mycket som valp, det finns mycket läsning på nätet och bra böcker.
 Jag har inte använt mig av klicker på unghunden jag har nu, det har bara inte blivit av...
Men nu går jag privatlektioner hos en blivande instruktör (jag och hunden ingår i hennes examensuppgifter), så nu har vi kommit igång, och detta är alltså min första kurs.
Men, det är klart att om man satsar mot Eliten i någon hundsportgren så kommer man väl dit snabbare om man lär sig allt helt rätt från början :)
En bra hjälp för att komma igång finns här:
http://www.canis.se/
Under "Följ Canis på Facebook" till höger på Förstasidan så kan man anmäla sig till en gratis Mailkurs, jättebra med läxor osv.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: Klickerträning - hur börjar man?
« Svar #10 skrivet: 28 sep-13 kl 21:23 »
Har "kursat med Canis" några dagar nu ( tack för tipset! :) )
och saker och ting går fint framåt!

Känner att det mest är min egen fantasi som sätter gränser. Wilmer är lätt att jobba med, han tycker att det är kul!

Mitt misstag att lära honom att "ligg" betyder att matte sätter sig ner på knä, det tränade vi bort kvickt och lätt med hjälp av klickern, köttbullar och lite tålamod en kväll...:)
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 6 användare (2 dolda)
Frida Hagman, xaelanar, von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser