Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp att bygga brunnslock  (läst 25315 gånger)

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
Hjälp att bygga brunnslock
« skrivet: 18 sep-13 kl 18:46 »
Hej!

Har nyss köpt ett litet torp och har ingen som helst erfarenhet av att bo på landet så det lär bli många frågor här framöver ; ) Den första gäller min brunn, som jag tänkt ordna nytt lock till samt en pump. Vattnet är testat och tjänligt men locket är dåligt och sluter inte tätt, hittade en död ödla häromveckan och sedan dess dricker jag inte vattnet. Har köpt en billig dränkbar pump för att tömma ur och sedan eventuellt använda. Men vill också komplettera med en handpump, inte minst för vintern.

Brunnen är grävd, 4-5m djup och och stenlagd (eller vad man säger, inga cementringar). Öppningen är fyrkantig, ca 100 x 110 cm. Gjutjärn och cementlock känns för omständligt och dyrt. Istället hade jag tänkt bygga en av något ordentligt virke, som ek. På ett byggvaruhus fick jag idén att köpa en bänkskiva i ek (240x60cm), dela på mitten och fästa ihop. Det skulle ju täcka brunnen.

Så till mina frågor:

- Kan idén med bänkskiva fungera? Bänkskivorna säljs ofta oljade, bör jag behandla dem ytterligare? Hur får jag det att sluta tätt? Bör man bygga två lager så att säga, ett som precis passar i öppningen, och ett ovanpå som går ut över kanterna? Hur gör jag med hål för pumparna?
- Går det bra att sätta en handpump på ett sådant brunnslock? Nåt speciellt att tänka på när jag tillverkar locket med tanke på pumpen (och med tanke på elpumpen med)?
- Hur ska jag göra rent praktiskt? Förslag, tips, varningar, etc?

Tusen tack för all hjälp!

Manne

Huggorm

  • Gäst
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #1 skrivet: 18 sep-13 kl 19:02 »
Bänkskivor är ihoplimmade av en mängd små träbitar. Jag sågade av en bit på min köksbänk när jag installerade den och efter att de bitarna legat ute i regnet ett tag så föll de isär. Det kommer nog tyvärr brunnslocket också att göra.

Jag byggde mitt brunnslock av råspont. Två lager i 90 graders vinkel mot varandra. Inte optimalt men det funkar väll några år.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #2 skrivet: 18 sep-13 kl 19:07 »
Jag tycker att du kan dricka vattnet utan att oroa dig trots att det dött en ödla i det.

Men locket. att köpa bra virke är bra men att ta en bänkskiva till kök är antagligen ganska dyrt och antagligen så är den inte limmad med ett utelim, vilket innebär att den kommer att dela sig när den blivit blöt ett par gånger.

Själv skulle jag satsat på att köpa helt vanliga plankor klippa av dessa i lagom längd och lägga på plats. om du lägger dom tätt så bör du ha va 1 cm springa i ena änden för att dom skall kunna svälla, vilket dom kommer att göra.

Skall du ha en gårdspump så gör du hålet i en skarv det skall vara ganska mycket för stort uppåt ½-1 cm spel i mellan brädan och röret. För att inte riskera att pumpen dräller ner så sätter du tvärreglar mellan dessa.
Sedan lägger du planken på plats och sticker ner pumpen.  Många av gårdspumparna kan man förankra i underlaget och det gör du helst med franska bult som är galvade. då håller dom formen i många år och om man målar över dom så är det lätt att knacka bort färgen och lossa på den.

Dessa plankor kan du oxå olja om du känner för det men tänk på att oljan kan släppa och rinna ner i brunnen.
En ränna för att slippa ha vattnet rinnande på brunnen vit habdtvagning eller annat slår du lätt ihopa av ett par tre brädor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Broberg

  • Gäst
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #3 skrivet: 18 sep-13 kl 20:23 »
Min har med en fyrkantig betongsockel runt. Ska lägga syll och sen lock av tvåtums, spontad ek. Också fixa så att locket lutar svagt, i plankornas längdriktning.

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #4 skrivet: 18 sep-13 kl 20:48 »
Kul med så snabba svar!

Kan inte påstå att jag fattar allt, men bra att jag kan utesluta bänkskivan i alla fall. Skogsvilde: Menar du att jag bara ska lägga brädorna, inte foga samman dem?? Och det här som jag hört om att ha en "nederdel" som passar i hålet och en ovandel som täcker över, finns det ingen poäng med det?
 Och sedan förstod jag inte riktigt det där med hålets storlek och tvärreglar. Förklara gärna närmare för en amatör ; )
Tack för hjälpen!




Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #5 skrivet: 18 sep-13 kl 21:58 »
Om det finns en kant som ser ut som ett L så kan man låta plankan vila på den nedre biten och på så sätt så ligger den still.  Lite grand som när man har plankor för att täcka en mekargrop som man inte använder speciellt ofta.
Fördelen med att dom ligger huvudsak löst är att dom är lättare att plocka upp.
Men samtidigt ökar risken för att skräp skall trilla ner.
Man kanske skall använda spåntade plank istället och göra som lopten föreslår och ha gårdspumpen i ena sidan. 

Finns det ingen L kant så behöver du ha plankor som täcker hela hålet. och behöver sticka ut en bit. Då är det lämpligt att ha en ram som håller plankorna på plats, denna ramen skall få plats i hålet.
En bild.
http://1.bp.blogspot.com/-i2LsVtS2Egk/T-MKvbZ6yBI/AAAAAAAADhU/yGwQZtJ7mUc/s1600/Inscannat+material+2+166.jpg

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Broberg

  • Gäst
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #6 skrivet: 18 sep-13 kl 22:14 »

Man kanske skall använda spåntade plank istället och göra som lopten föreslår och ha gårdspumpen i ena sidan. 



Jo, så tänker jag göra och med en syllen typ 6x6 tum, för att locket ska bli redigt tungt. Vidare ska en liten inspektions- och nödlucka finnas bredvid pumpen, för nivån är bra att lätt kunna kontrollera, plus att pumpar går sönder och då gärna när man har bråttom. Därför ska en 10-litersspann gå ner, genom den luckan.

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #7 skrivet: 25 sep-13 kl 21:43 »
Hej

Nu är det hög tid att sätta igång med lockbygget. Tänkte göra som Skogsvilde var inne på, att bygga en undre "ram" som passar i hålet, och sedan en överdel som lock, som är fixerat i ramen. Dock uppstår problemet med hur man öppnar locket om man behöver komma åt brunnen, då man har en pump monterad på. Min lösning på det är att göra två likadana rektangulära lock, ett där pumpen monteras, och ett som går att lyfta av relativt enkelt. Öppningen är alltså 100 x 110 så jag tänker att jag gör två lock à 55 x 100 cm, Tillsammans täcker de öppningen. Kan det funka tror ni och räcker det med ett sånt litet lock för att montera brunnen.
En annan fråga gäller den elektriska pumpen, jag antar att jag måste göra ett hål även för slangen till den (som jag sedan pluggar i när jag tar upp pumpen på vintern)?

Skogsvilde du skrev även att det skulle vara en cm marginal i hålet för pumpröret? Är inte det tillräckligt stort för att diverse ohyra ska ta sig ned? Och hur gör man förresten bäst hålen? Hålsåg?

Tusen tack för hjälp och tips!

Broberg

  • Gäst
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #8 skrivet: 25 sep-13 kl 21:54 »
Rickepump som står på brunnslocket? Skaffa hem den innan du gör hål i locket, så ser du ju hur det ska vara.

Neon Knight

  • Inlägg: 932
    • -
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #9 skrivet: 26 sep-13 kl 08:39 »
En liten nackdel med det rektangulära locket är ju att det kan ramla ner i brunnen. *plupp*

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #10 skrivet: 26 sep-13 kl 14:10 »
En liten nackdel med det rektangulära locket är ju att det kan ramla ner i brunnen. *plupp*

Har man locket delat i två delar, en fast och en öppningsbar, kan man ju fästa ihop dem med ett par rejäla gångjärn så vet man alltid var man har den öppningsbara halvan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #11 skrivet: 27 sep-13 kl 21:18 »
Hej

Nu är det hög tid att sätta igång med lockbygget. Tänkte göra som Skogsvilde var inne på, att bygga en undre "ram" som passar i hålet, och sedan en överdel som lock, som är fixerat i ramen. Dock uppstår problemet med hur man öppnar locket om man behöver komma åt brunnen, då man har en pump monterad på. Min lösning på det är att göra två likadana rektangulära lock, ett där pumpen monteras, och ett som går att lyfta av relativt enkelt. Öppningen är alltså 100 x 110 så jag tänker att jag gör två lock à 55 x 100 cm, Tillsammans täcker de öppningen. Kan det funka tror ni och räcker det med ett sånt litet lock för att montera brunnen.
En annan fråga gäller den elektriska pumpen, jag antar att jag måste göra ett hål även för slangen till den (som jag sedan pluggar i när jag tar upp pumpen på vintern)?

Skogsvilde du skrev även att det skulle vara en cm marginal i hålet för pumpröret? Är inte det tillräckligt stort för att diverse ohyra ska ta sig ned? Och hur gör man förresten bäst hålen? Hålsåg?

Tusen tack för hjälp och tips!

Jag tänker mig att du har en krage på röret och därför täcker du springan som du har för att tillåta träet svälla när det blir blött.
DU kan använda sticksåg eller hellre en hålsåg. Dock är sticksågen att föredra då den kommer till nytta många gånger emedan hålsågen i värsta fall blir liggande efter första användandet.
Förövrigt så skall du inte oroa dig för mycket för den ohyran du ser då den är synlig. det som är osynligt är betydligt farligare.
Jag resonerar att det ligger på ytan och när det sjunker så hamnar det på botten och så länge silen sitter på en så lagom höjd att den inte drar i sig ytvattnet eller bottensediment så är det tillräckligt riskfritt.

Teoretiskt sett så kan den dränkbara pumpen ligga i hela året om slangen/röret är nergrävt på frostfritt djup eller är tömd på vatten. Detta då det ytterst sällan fryser i brunnen
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsnatt

  • Gäst
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #12 skrivet: 28 sep-13 kl 20:13 »
Ek eller lärk är bra virke till ändamålet.

Men det viktiga i första läget är att du har ett skydd, så att inte människor ellerr djur kan trilla ner i brunnen

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #13 skrivet: 01 okt-13 kl 17:46 »
Är det någon som har förslag på hur man bäst skyddar virket? Impregnerat känns otäckt och olja skrev nån att det kan läcka ned i vattnet. Hur är det med färg, finns det någon skyddar bra men inte är giftig?

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #14 skrivet: 01 okt-13 kl 18:38 »
Bäst är virke som inte behöver skyddas. Grov kärnek eller lärk. Och så tätt att det hindrar regnvatten från att rinna ner i brunnen. Locket skall täcka så att regnvatten rinner bort från brunnen. Träolja som fått suga in ordentligt borde också fungera. Brunnslocket skall ju förhindra bland annat regnvatten från att tränga in. Är du orolig för att olja kan läcka ner så är nog brunnslocket felkonstruerat, eller så har du använt för mycket träolja.

Annars kan du göra en överbyggnad med tak som avleder vattnet så att brunnslocket håller sig torrt.

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #15 skrivet: 02 okt-13 kl 23:52 »
Ek kostar ju väldigt mycket mer så det blir nog fur.
Vet någon om man behöver sätta på en sådan där ventil som syns på vissa brunnslock?

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #16 skrivet: 04 okt-13 kl 08:43 »
Har hittat lärk till ett överkomligt pris, dock bara 28 mm tjockt. Så nu är frågan, två lager sådan lärk eller ett lager fur a 45 mm o ett lager lärk a 28 ovanpå som skydd o extra stabilitet. Blir ett jävla tjockt lock hur som men betänk att det ska hålla för att stå uppe på det och pumpa med rickepumpen. Så min fråga nu är om lärken håller för det eller om jag ska satsa på den tjockare furen. Vore hemskt tacksam om någon kunnig i hållfasthetlära kunde svara på det :-)

Håning

  • Gäst
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #17 skrivet: 04 okt-13 kl 09:34 »
Det håller nog du lägger ju det inte på samma håll så i och med det så borde det ni starkare i alla fall om man tät spikar locket.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #18 skrivet: 04 okt-13 kl 09:58 »
Har hittat lärk till ett överkomligt pris, dock bara 28 mm tjockt. Så nu är frågan, två lager sådan lärk eller ett lager fur a 45 mm o ett lager lärk a 28 ovanpå som skydd o extra stabilitet. Blir ett jävla tjockt lock hur som men betänk att det ska hålla för att stå uppe på det och pumpa med rickepumpen. Så min fråga nu är om lärken håller för det eller om jag ska satsa på den tjockare furen. Vore hemskt tacksam om någon kunnig i hållfasthetlära kunde svara på det :-)

Det lär ju hålla. Ett lager är ju tänkt att ha som golv.

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #19 skrivet: 04 okt-13 kl 10:00 »
Vilket av alternativen håller "nog"? Båda?
Faktum är att jag nog måste lägga dem på samma håll, så som måtten på min fur är nu. Dock är det inte samma bredd på furen och lärken så dom ligger ju ändå omlott s.a.s.

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #20 skrivet: 04 okt-13 kl 10:03 »
Saken är att jag redan fått furen tillsågad och om inte lärken är minst lika bärkraftig (trots mindre tjocklek) så kör jag nog på furen undertill och ett lager lärk som skydd mot väder och vind plus extra stabilitet ovantill.

Vitis: Om du menar golv inomhus är det ju inte riktigt samma villkor.

Broberg

  • Gäst
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #21 skrivet: 04 okt-13 kl 11:12 »
Saken är att jag redan fått furen tillsågad och om inte lärken är minst lika bärkraftig (trots mindre tjocklek) så kör jag nog på furen undertill och ett lager lärk som skydd mot väder och vind plus extra stabilitet ovantill.


Gör du rätt i. Lärk brukar väl inte användas som konstruktionsvirke? Åtminstone inte sådan frodvuxen som svensk brukar vara. Brister lätt tycker jag.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #22 skrivet: 04 okt-13 kl 12:21 »
Om du inte vill köra impregnerat som jag mycket väl förstå (i synnerhet när det gäller en brunn) så finns det värmebehandlat virke. Men kärnfuru är säkert bra också. Jag skulle i alla fall olja locket. se bara till att oljan torkat innan du lägger på det. den bästa oljan för utomhusbruk jag har använt hittils är kinesisk tungolja. kolla upp det, det kanske passar dig1

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #23 skrivet: 04 okt-13 kl 16:35 »
Jag funderar på om det är så bra att ha lärken över furu. Troligen kommer det virket som är överst att utsättas för regn, men också luft och sol. Så det torkar ut ibland. Virket under kommer troligen aldrig att torka ut ordentligt. Fukt från brunnen och fukt som sipprar ner från virket som täcker, men ingen luft som ventilerar eller sol som kommer åt att torka.

Kanske rent av skulle vara bättre utan lärk. Så att furut lättare kan torka ut emellanåt och det är lättare att olja på nytt.

Jag vet inte säkert, bara lösa funderingar.

Broberg

  • Gäst
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #24 skrivet: 04 okt-13 kl 16:48 »
Kanske några tunna läkt emellan?

Håning

  • Gäst
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #25 skrivet: 04 okt-13 kl 17:07 »
Hur bra är det att blanda olika virke då dom rör sig olika?

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #26 skrivet: 06 okt-13 kl 17:19 »
Oj, här var det massa nya bud... Nu blir jag osäker på hur jag ska göra... Lärk (redan inköpt!) ovanpå eller inte?? Reglar emellan som nån föreslog, kan det vara en lösning för ventilation av furun...?

Har köpt kokt linolja idag för att olja in furen (och lärken?) i tron om att den inte är giftig. Men nu har jag googlat lite o den kokta tycks ju vara giftig. Medan den råa aldrig riktig torkar in. Hur farligt är det om linoljan droppar ned i brunnen. Ska jag byta sort?


Existens

  • Gäst
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #27 skrivet: 06 okt-13 kl 17:27 »
Som lite motvikt kan jag ju säga hur jag gjorde i somras.

In till Byggmax och köpte några längder plankor. 45x170.  Två tvärslåar på undersidan som gör att locket inte kanar av brunnen, och håller ihop plankorna.

Målade med nån lasyr/cuprinol..  Sågade upp ett hål och dit med en gårdspump. Klart.

Ett projekt på 2 timmar  ;)

Broberg

  • Gäst
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #28 skrivet: 06 okt-13 kl 19:12 »
Som lite motvikt kan jag ju säga hur jag gjorde i somras.

In till Byggmax och köpte några längder plankor. 45x170.  Två tvärslåar på undersidan som gör att locket inte kanar av brunnen, och håller ihop plankorna.

Målade med nån lasyr/cuprinol..  Sågade upp ett hål och dit med en gårdspump. Klart.

Ett projekt på 2 timmar  ;)

Tätt vill man ha det, men du har rätt i att man inte ska komplicera det hela.

Tänker köra på mina spontade ekplank och när de har gjort sitt, så gör jag ett nytt. Med sämre virke gör man bara ett nytt lite oftare, men om det inte är det allra sämsta, så lär det ändå hålla något årtionde.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #29 skrivet: 06 okt-13 kl 19:45 »
...Paraffinolja är väl någorlunda ogiftigt används till skärbrädor...Rapsolja går kanske också...Frågetecken hur dom klarar vädrets makter men borde vara bättre än inget alls...

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #30 skrivet: 07 okt-13 kl 12:01 »
Bra att du avdramatiserar det hela lite Existens. Ibland gör man det lite väl svårt. Det gäller väl att hitta en rimlig balans mellan kvalitet och resursåtgång. Du nämner inte om du använder din brunn till dricksvatten, vilket jag kommer göra. Cuprinol tycker jag är otäckt och jag vill gärna att locket skyddar någorlunda mot dagvatten. Dessutom är ett trevligt om det håller ett bra tag, plus att jag vill känna mig säker när jag står uppe på locket och pumpar vatten.

Jag undrar fortfarande om det är en dum idé att lägga ett lager lärk ovanpå furen. Argument som nämts mot är:
-Lärken förhindrar furen att torka ordentligt
-De olika träslagen rör sig olika

Argument för att använda lärk:
-Skyddar furen mot väder o vind
-Extra skydd mot dagvattenläckage
-Extra stabilitet
-Snyggt!
-Redan inhandlad....

Skulle jag lägga nån slags reglar mellan lagren för att underlätta ventilationen skulle ju de två-tre första argumenten för lärklagret försvagas, så då är det kanske ingen mening...
 

Håning

  • Gäst
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #31 skrivet: 07 okt-13 kl 12:08 »
Var för inte använda bara lär ?

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #32 skrivet: 07 okt-13 kl 12:24 »
Var för inte använda bara lär ?

Det hade varit bäst.

Men han har bara klen lärk, men grov furu.

Min rekommendation:

Använd bara ett lager hyfsat torr furu. Limma gärna. Skruva ihop eller spika ihop med reglar på tvären. Använd rejäl spik/skruv. Eventuellt vagnsbult eller fransk träskruv. Olja in noga i ett par omgångar, gärna med förtunnad olja första gången. Torka av överflödig olja. Träet kommer att svälla och förhoppningsvis bli helt tätt. Förhoppningsvis kommer reglarna räcka för att det inte skall bågna och slå sig.

Finlir: Låt locket sticka ut en bit och fräs ett droppspår på undersidan för att förhindra att vatten rinner runt och in.

Räkna med att behöva byta lock om några år. 5-10 år? Om du oljar om ibland, kanske varannan sommar, håller det längre.
« Senast ändrad: 07 okt-13 kl 12:29 av sɹǝpuɐ »

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #33 skrivet: 08 okt-13 kl 14:08 »
Tack för ditt råd. Okej, då kör jag väl på enbart fur då... Får spara lärken till nåt annat skoj. Alternativt kunde man kanske bara lägga den ovanpå och fästa den på enklaste vis och sålunda utan större besvär lyfta av den och lufta furen nån gång ibland?

mne

  • Inlägg: 159
    • Skåne
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #34 skrivet: 06 nov-13 kl 16:12 »
Skulle bara berätta att locket blev klart till sist, i fur enbart. Dock väntar jag med att installera det till våren, eftersom jag kommer vara borta mycket i vår.
Tack för alla tips!
 :)

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #35 skrivet: 25 apr-20 kl 22:16 »
Hej!

Lyfter den här tråden då vi också är i behov av att täcka över en brunn. Och funderar vad nackdelen är med att använda tryckimpregnerat? Kan det på något vis hamna icke bra vätskor i vattnet? Vi funderar annars  på liknande lösning, med takpapp: http://elgaker.se/2010/08/lock-pa-brunnen/

För/nackdelar med papp på?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #36 skrivet: 25 apr-20 kl 22:28 »
Dagens tryckimpregnerade är ju inte så giftig, men koppar är ju inte direkt nyttigt. I en brunn är det fuktigt, även ovanför vattenytan. Vatten avdunstar och hänger som droppar under locket som blir större och större innan de faller ner i vattnet igen. Då kan det mycket väl följa med inpregneringsvätska... Jag hade själv ett lock av vanliga brädor men det tog bara ett par år innan de ruttnade upp. Inte blev det riktigt tätt heller, jag hade alltid en massa gråsuggor och sniglar på brunnsväggarna som ibland ramlade ner och drunknade och förorenade vattnet. Så till slut köpte jag faktiskt ett plastlock och det har fungerat perfekt sedan dess.

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #37 skrivet: 26 apr-20 kl 10:22 »
Tack så mycket för svar! Vettig förklaring!
Vi har idag inga brunnsringar där i utan den är "stensatt" och över den ligger några osb skivor bara idag. Så då antar jag att det inte funkar med enbart ett plastlock?
Kanske får det bli en brunnsring högst upp ovan mark med cementlock. Man vill ju gärna ha det rätt så tätt, och framförallt säkert för de minsta barnen.
 

Edit. Skulle det inte funka att ta exempelvis vanligt "vitt" 45x170 virke och bygga enligt länken ovan och få det tätt med takpapp på ? Eller har pappen också någon negativ verkan?
« Senast ändrad: 26 apr-20 kl 14:03 av boonzo »

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hjälp att bygga brunnslock
« Svar #38 skrivet: 26 apr-20 kl 20:43 »
Om du köper ett färdigt betongbrunnslok med hål för gårdspump. Så har du ett stadigt tåligt lock som håller och som är så tungt att du inte riskerar att någon unge lyfter på locket och ramlar i. Att det ramlat ned en ödla eller gråsuggor i brunnen förstör inte vattnet på något vis.

Hur är det annars finns det kranar och avlopp i huset? Då finns det kanske vattenledning och tillomed en  vattenpump.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 4 användare
xaelanar, malle h, kretslopp, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser