Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybyggnation  (läst 1303 gånger)

Linjerat

  • Inlägg: 20
  • Obotlig lantlivsromantiker.
    • Västergötland
Nybyggnation
« skrivet: 16 mar-23 kl 10:55 »
Hej alla kunniga!

Jag är väldigt ohändig, så har alla koll på det  Yess

Älskar höns och har haft höns i flera år nu. Första hönshuset var ett gammalt dass, inte superhärligt men funkade. Efter en flytt i höstas köpte jag ett gammal trädgårdsskjul som nu visat sig vara otätt i tak. Är så trött på halvdana boningar nu!
Har fått möjlighet att få ett nytt hönshus byggt av ett lokalt byggprogram på gymnasienivå. 2x3 meter med 2,40 i takhöjd, sadeltak, isolerat, dörr, fönster, lucka för en peng som verkar landa på 25-30 tusen (!). Är det orimligt eller inte...? Väggar och tak blir plywood.


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Nybyggnation
« Svar #1 skrivet: 16 mar-23 kl 12:22 »
Rimligt? Ja, det kan jag absolut tycka mtp vad ett pyttelitet hönshus i wellpappkvalitet kostar på Gr*nng*rd*n! Här får du ett rejält hönshus, byggt av elever under handledning av ett proffs, och du har säkert möjlighet att komma med egna önskemål om hur hönshuset ska konstrueras och inredas. Har du råd, så slå till  Yess !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Markus_K

  • Inlägg: 94
    • -
SV: Nybyggnation
« Svar #2 skrivet: 16 mar-23 kl 19:31 »
Det är billigt för att vara byggt av andra, men är det inte billigare att laga det du har? Nu tänkte ja bara på slantarna. Ett fint och välplanerat hus för hönsen känns bäst, men utnyttja gamla byggnader så långt som möjligt brukar jag köra med.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Nybyggnation
« Svar #3 skrivet: 17 mar-23 kl 06:14 »
Mitt svar utgick från att TS beskrev sig som ohändig, och då är det inte alltid ett alternativ att börja bygga om vedboden eller garaget. Då är det nog bäst att köpa händiga personers verk.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Markus_K

  • Inlägg: 94
    • -
SV: Nybyggnation
« Svar #4 skrivet: 17 mar-23 kl 08:15 »
Jo absolut, ja tänkte kanske studenterna kan laga det TS har, om dom sysslar med lagningar.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Nybyggnation
« Svar #5 skrivet: 17 mar-23 kl 11:56 »
Om man är ohändig så bör man ändå ta alla chanser att öva upp sin händighet. I längden klarar man ju sig inte om man måste leja in hjälp för alla små hantverkssysslor som måste göras.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Nybyggnation
« Svar #6 skrivet: 17 mar-23 kl 20:04 »
Ja, Jag tror inte heller på att någon kan vara "ohändig"[emoji16] vi alla är händiga vissa mer och vissa mindre.. det betyder att den som tror att man är mindre händig kan alltid bli mer händig med tiden om man tar alla tillfällen som dyker upp och övar på sina färdigheter.
Och den absolut tråkiga med att leja bort saker hemma är att man aldrig någonsin blir riktig självförsörjande.
Dessutom tror jag att det är ohållbart dyrt att pröjsa 25-30 tusen för ett hönshus! När ska det blir färdig betalt om man räknar ägg pris förhållande till förbrukning? 

 

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Nybyggnation
« Svar #7 skrivet: 20 mar-23 kl 10:36 »
Fasen, i och runt Stockholm är det vad det kostar med egenbyggt hönshus på ca 9 kvm där vi isolerat med halm och använt gammal panel till utsidan. Nästan iallafall.

Jag tror med allt inkluderat, gården inräknad blev det väl ca 17 000 - 20 000 kronor. Fem tusen till för arbetet är ju helt ok.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

775 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser