Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla till hönsen  (läst 1920 gånger)

Zanzad

  • Inlägg: 4
    • Härjedalen
Odla till hönsen
« skrivet: 27 jul-22 kl 16:35 »
Hej!

Helt ny både i hönsvärlden och på forumet, tänkte att här finns folk som har koll [emoji4]
Jag skulle vilja odla lite mat till mina hönor nästa säsong och vill gärna ha tips på vad jag kan odla till dem. Jag bor i zon 7 vilket förmodligen gör utbudet lite mer begränsat.

Sallat och kål i olika former och färger finns sedan innan samt rädisor, morötter, tomater och fruktträd [emoji4]

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Odla till hönsen
« Svar #1 skrivet: 27 jul-22 kl 17:01 »
Höns äter det mesta som växer. Mina älskar kokt potatis. Ogräsrenset lägger jag i en hink och är det våtarv så utbryter slagsmål.
När jag skördat de sockerärter jag vill ha drar jag upp hela plantan och serverar.
Rovor och betor kan man dela med kniv så hackar de ur halvorna.
Odla det du vill ha själv och dela med dig.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Odla till hönsen
« Svar #2 skrivet: 27 jul-22 kl 19:59 »
Kålrötter och bovete samt andra spannmål

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Odla till hönsen
« Svar #3 skrivet: 28 jul-22 kl 14:45 »
Som sagt kokt potatis gillar dom, så odla en stor mängd potatis.
kretslopp

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Odla till hönsen
« Svar #4 skrivet: 01 aug-22 kl 19:20 »
Kul att odla till hönsen, och med prishöjningen på foder hoppas man kunna spara en del pengar.  Fast sen om räknar på det kommer man snabbt fram till att det är mer lönsamt att odla till människor. Gör man det blir det en hel del till hönsen ändå.  Som tidigare sagt i denna tråd: Ogräs, morotsblast, ärtblad, småpotatis som bara är jobbiga att göra rena. Kan mikras smutsiga. Sallad, spenat som löper stock.

Zanzad

  • Inlägg: 4
    • Härjedalen
SV: Odla till hönsen
« Svar #5 skrivet: 03 aug-22 kl 16:57 »
Många bra tips! Tanken är inte att komma ner i foderkostnad då jag inte har utrymme för att odla spannmål i tillräcklig mängd och jag tycker det verkar för bökigt att blanda eget. Har dock lite plats över för att anlägga några mindre odlingar, så tänkte mest om det var något som hönor tycker är extra gott. Och så har jag ännu mer anledning att bosätta mig i trädgården och dona i odlingarna och prata med hönorna [emoji23]


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser