Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När började era hedenora lägga ägg?  (läst 1658 gånger)

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
När började era hedenora lägga ägg?
« skrivet: 07 jul-22 kl 19:11 »
Jag har kycklingar/höns som är 19 veckor. De börjar få röda kammar pch slör. Det är väk tecken på könsmognad?
Kommer de vörja lägga ägg då snart? Kammarna och slören är fortfatande väldigt små som ni kan se på bilden.
Påtal om bilden, visst är det en höna? Lite fundersam på de yttersta stjärtfjädrarna att de spretar och lutar neråt.....
https://files.ifokus.se/u2/20dadb48312fbe36163baa2888bded5e/default/

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 293
    • Dalarna
SV: När började era hedenora lägga ägg?
« Svar #1 skrivet: 08 jul-22 kl 12:50 »
Moderna kommersiella hönsraser brukar börja redan vid 18 veckors ålder och värper sen bäst under vecka 20-30.
Lantraser är långsammare och brukar komma igång i vecka 20-22. Första äggen brukar se ut som pingpong-bollar. Sen blir de mera avlånga.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: När började era hedenora lägga ägg?
« Svar #2 skrivet: 05 aug-22 kl 20:49 »
Dom är 23 veckor nu. Inga ägg än. Har dock vesslor i närheten av hönsgården men om de akulle ta äggen, springer de iväg med dem då, eller borde jag kunna se spår av skal?

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 293
    • Dalarna
SV: När började era hedenora lägga ägg?
« Svar #3 skrivet: 06 aug-22 kl 08:50 »
Höns värper på morgonen/förmiddagen.
Håll dem instängda i hönshuset fram till 11-kaffet.
Går de fritt kan skator och andra odågor knycka ägg utan att lämna minsta spår.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: När började era hedenora lägga ägg?
« Svar #4 skrivet: 22 aug-22 kl 18:16 »
De har iofs inte fått röd kammar och slör än. En av dem har det men inte resten, så tror mer att de inte är redo än.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: När började era hedenora lägga ägg?
« Svar #5 skrivet: 25 aug-22 kl 21:15 »
Höns värper på morgonen/förmiddagen.
Håll dem instängda i hönshuset fram till 11-kaffet.
Går de fritt kan skator och andra odågor knycka ägg utan att lämna minsta spår.
Brukar du ha dem inne till lunch? Jag testade och lägga två redägg i redena. De försvann båda under eftermiddagen med någrs timmars mellanrum. Så någon har varir inne och tagit äggen... ocj då är ju frågan om mina höns knske börjat värpa utan att jag hunnit se äggen...
Jag får ha dem inne imorgon. Synd när det är så fint väder bara ute.
Finns det något annat man kan göra, för att ge äggtjuven avsmak på äggen. Redäggen måste ju varit en besvikelse för dem men att de kommit tillbaka bara några timmar senare...

Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: När började era hedenora lägga ägg?
« Svar #6 skrivet: 22 okt-22 kl 16:23 »
Höns värper på morgonen/förmiddagen.

Våra Bjurholmshöns kan värpa både morgon, middag och kväll.

Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: När började era hedenora lägga ägg?
« Svar #7 skrivet: 22 okt-22 kl 16:25 »
Jag har kycklingar/höns som är 19 veckor. De börjar få röda kammar pch slör. Det är väk tecken på könsmognad?
Kommer de vörja lägga ägg då snart?

Min erfarenhet av lantras är att de börjar värpa nästa vår, alltså inte samma år som de är kläckta.

Imse

  • Inlägg: 6
    • Norge
SV: När började era hedenora lägga ägg?
« Svar #8 skrivet: 23 okt-22 kl 12:39 »
Våra hedemora har börjat lägga ägg omkring 20-30 v ålder. Beror nog lite på årstiden mm. Vi anskaffade våra första hedmora i februari 2020. Här i Norge är dom inte så lätt at få tag på.

Vi älskar våra hedmora, dom är trevliga, äter ungefär det mesta ogräs dom får tag på, dom gräver och är verkligen roliga at se på. Äggen är inte stora, men har stor gula. 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

809 gäster, 2 användare (1 dolda)
Jona d

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser