Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Koccodios hur snabbt smittoförlopp?  (läst 1049 gånger)

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Koccodios hur snabbt smittoförlopp?
« skrivet: 11 jun-22 kl 22:48 »
Hittade en fågelbajskorv med blod i idag. Jag har heft en sjuk kyckling (15 vexkor gammal) som efter två dagar blev pigg och på föttde igen. Nya kycklingar som kom för 4 dagar sedan. Inga höns sen tidigare. Så OM det är koccidios så måste den haft det med sig, eller fått det isamband med miljöombyter.
Hursom den har varit pigg nu i två dagar och är nästan helt på fötter. Men såg blod i avföringen idag.... undrar om smittsamheten. Hur snabbt kan de andra hönsen bli sjuka om de blir smittade?

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Koccodios hur snabbt smittoförlopp?
« Svar #1 skrivet: 12 jun-22 kl 14:52 »
Såg henne skita nu och det var löst senapsgult. Men hon är lika glad och pigg som dom andra. Hur mycket filmjölk ska de ha? De fick en skål i morse.
Jag är inte längre orolig för den aktuella hönan, mer orolig att hennes avföring ska sprida smitt till de andra.
Å hur är det, kan jag slänga det jag mockat ut på gödselstacken... dör parasiren där.. och kan jag använda det sedan på potatislandet

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Koccodios hur snabbt smittoförlopp?
« Svar #2 skrivet: 12 jun-22 kl 18:49 »
Alla höns bajsar ibland "löst senapsgult" bajs. Kommer från blindtarmen, en del av det normala systemet.  Så det är inget att åtgärda. Fast man kan irriteras över att det fastnar som berg på inredningen.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

820 gäster, 4 användare (1 dolda)
Sebastian Berggren, Anna 123, Nörd Otaku

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser