Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kolässja för 200kr  (läst 4136 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Kolässja för 200kr
« skrivet: 24 aug-20 kl 08:11 »
Började med att jag köpte två oljefat


Sen skar jag upp en öppning (efter jag hade tagit åtgärder så att det inte skulle bli någon explosion när jag skar i oljefaten, gör inte det om ni inte vet vad ni håller på med):



Började slänga in tegel (hämtat gratis), fundera lite på hur jag ska ha det.


Blandar sand, vatten, aska och bentonit (kattströ) och formar en grop. Luftintaget kommer in från sidan (se röret som sticker ut i bilderna nedanför), ca en tegelstens höjd från botten. På detta vis så sjunker klinkers ner under luftintaget och blockerar inte det som i en bottenblåsässja.





Dags att bränna in den, använder ved för det och ingen fläkt, bara naturligt drag. Skorstenen är den andra tunnan och det är helt öppet. Det ger bra drag.





Sen provar jag med koks:








Högen krympte snabbt, men den är hälften träkol så det är väl orsaken.




Jag fick det tillräckligt varmt för att banka en krok i en bit stål. Började bli sent så jag körde bara 20 minuter. Fick inte ens nån klinker på den tiden.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Kolässja för 200kr
« Svar #1 skrivet: 24 aug-20 kl 11:41 »
Läckert!

Vad blåser du med?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kolässja för 200kr
« Svar #2 skrivet: 24 aug-20 kl 11:55 »
Improviserade med sambons hårtork, måste hitta något annat i framtiden...

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Kolässja för 200kr
« Svar #3 skrivet: 26 aug-20 kl 08:43 »
:)
Kanske sambon ska få en ny fin hårtork i present så blir det en gammal över?

Dammsugare baklänges ska funka eller brännaren från en oljepanna som ska visst ha en luftblåsande funktion som är bra och tål värme.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kolässja för 200kr
« Svar #4 skrivet: 26 aug-20 kl 13:36 »
Jag undrar om hårtorken är rätt sorts fläkt, jag har förstått den har för högt "tryck", man vill enligt vissa ha mycket volym men litet tryck. Jag har en kupevärmare som inte använts på över 12 år, funderar om fläkten där räcker till. Den har inte samma blås som en hårtork men det kommer över en större yta. Tänker om man bygger en låda att den får blåsa i som är kopplat till röret, eller kanske något mellanting.


Igår blev det att åka hem från jobbet p.g.a. sjukt barn. Nå medan han var inne och tittade på barnprogram så passade jag på att starta ässjan.



Smidde denna... grej







Ska bli en "poker" att gräva i kolhärden med, tänkte dra ut och tunna ner ena änden och göra en krok på den änden, men det drog in ett regn, gick från sol till störtregen. Så det blev att packa ihop och avsluta allt.

Jag kan nu konstatera att "eldgropen" är för djup, eller iallafall inblåset ligger för långt nere så att den ideala punkten att föra in ämnen inte ligger i linje med ytan. Jag kommer forma om gropen så den blir lite grundare och med luftinblåset närmare ytan.

Sagt och gjort, bränner in den igen. Ska testa igen i veckan.



Blir varmt med en vedeld också:

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kolässja för 200kr
« Svar #5 skrivet: 26 aug-20 kl 13:51 »
Det slog mig annars igår när jag eldade in ässjan igen att detta kunde ju vara en effektiv form av vedeldning. Det brann så effektivt, ingen rök alls bara ett värmeskimmer. Redan nu påminner den mycket om den finska plåtugnen, en vidareutveckling av kakelugnen:
http://nissehusberg.scorpionshops.com/nywp/?p=1530

En kakelugn men murad i tegel och plåtskal. Funderar bara vad för resultat man kunde få om man skulle försett en såhär med en fläkt. Dom var reda väldigt effektiva för sin tid och kunde eldas varmare än konventionella kakelugnar. Antingen kunde fläkten blåsa på underifrån, eller blåsa in friskluft i den övre kammaren, så antänds rökgaserna i sekundär förbränning, så funkar vår moderna kakelugn.



Nu drog jag lite off topic här.

Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Kolässja för 200kr
« Svar #6 skrivet: 26 aug-20 kl 14:19 »
Ser väldigt fint ut!
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Kolässja för 200kr
« Svar #7 skrivet: 26 aug-20 kl 14:36 »
Hur rakar du ut askan?

Och gör så att inte tilluften täpps igen?
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kolässja för 200kr
« Svar #8 skrivet: 26 aug-20 kl 14:47 »
Jag gräver ut askan efter den har kylt ner. Luften kommer från sidan och inte botten, detta är en gamlare design (tusentals år gammal) än moderna ässjor som blåser underifrån och en fördel är att då man lämnar lite utrymme under inblåset så har aska och klinkers möjligheten att samlas under luftintaget så det täpper inte åter som kan hända i etn bottenblåsversion.

Iallafall inte under en vanlig smidesperiod och man kan gräva ut klinkersen från botten utan att stanna ändå.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Kolässja för 200kr
« Svar #9 skrivet: 26 aug-20 kl 18:17 »
Kul, det behöver inte vara så kostsamt att fixa så det går att smida.

En fundering som inte har med smide, skulle det inte gå bra att woka i en ässja? Det blir ju en ruskig effekt på kolet när fläkten startar.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kolässja för 200kr
« Svar #10 skrivet: 27 aug-20 kl 08:03 »
Det kan det säkert, blir varmt som bara fasiken, kanske t.om. för varmt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kolässja för 200kr
« Svar #11 skrivet: 27 aug-20 kl 13:16 »
Jag undrar om hårtorken är rätt sorts fläkt, jag har förstått den har för högt "tryck", man vill enligt vissa ha mycket volym men litet tryck. Jag har en kupevärmare som inte använts på över 12 år, funderar om fläkten där räcker till. Den har inte samma blås som en hårtork men det kommer över en större yta. Tänker om man bygger en låda att den får blåsa i som är kopplat till röret, eller kanske något mellanting.
Om du har den där lådan emellan så borde det dämpa hårtorkens högre tryck och öka flödet istället. Det blir ju fortfarande samma mängd luft. Men det bästa är om man har något som man kan reglera blåset på, jag vet inte om en hårtork bara har on/off eller steglös avtryckare?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Kolässja för 200kr
« Svar #12 skrivet: 27 aug-20 kl 14:35 »
Hårtorkar har ju ett irriterande ljud. Jag skulle nog snegla på en gammal bordsfläkt eller datorfläkt, om trycket räcker. Dammsugare fungerar ju bra, och det finns många som har fartkontroll. Moderna kan vara både snåla och tysta, och klarar lång slang så den kan stå en bit bort.

Men Dennis har ju byggt egen fläkt till spånsugen, där blir det drag så ässjan får så det räcker ;D

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kolässja för 200kr
« Svar #13 skrivet: 30 aug-20 kl 08:18 »
Ja den fläkten finns ju ännu, men den blev för stor och tung så den passade inte ovanpå cyklonen så jag har en komersiell version istället. Inte alls lika bra flås i den men passade iallafall. Nån nytta ska jag ha av den fläkten nån dag men här blår det nog för mkt blås...

Iallafall, jag behöver en bättre smideshammare så jag gjorde en, började med denna för 7 euro från Motonet:


Och så började jag slipa tills jag fick ner vikten till något passande, slutade vid 1250g ner från 1500g. Sen gjorde jag ett nytt skaft i trä.






Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Kolässja för 200kr
« Svar #14 skrivet: 30 aug-20 kl 08:36 »
Den kan väl duga, fram till att du smitt dig en helt egen  ;)

Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Kolässja för 200kr
« Svar #15 skrivet: 28 sep-20 kl 15:55 »
Har du fortfarande den övre tunnan som skorsten helt öppen i toppen? Eller förminskat öppningen?
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kolässja för 200kr
« Svar #16 skrivet: 28 sep-20 kl 19:21 »
Jo den är fortfarande helt öppen, jag tror inte man tjänar något på att förminska den.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kolässja för 200kr
« Svar #17 skrivet: 05 okt-20 kl 10:50 »
Första tångparet klara.







Sådär halvnöjd med dom men nästa blir säkert bättre.

Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Kolässja för 200kr
« Svar #18 skrivet: 05 okt-20 kl 13:30 »
Vad använder du för järn/stål när du smider?
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Kolässja för 200kr
« Svar #19 skrivet: 05 okt-20 kl 13:35 »
Vanligt olegerat stål för det mesta. Gjorde tängerna av plattjärn, 5x25mm, lite för tunnt tycker jag. Fjäderstål för mejslarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser