Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Handikappanpassat  (läst 2087 gånger)

lillmolle1

  • Inlägg: 11
    • Småland
Handikappanpassat
« skrivet: 06 mar-20 kl 22:13 »
Är det någon här som är eller känner ngn rullstolsburen person som odlar i växthus? Ska köpa ett men jag måste hålla mig inom budget. Så utsvävningarna kan inte bli så stora. (Dvs inget megajättedyrtlyxkomplex)
Typ 16-18 m2.
Måste kunna vända med elrulle och kunna komma intill så man når det man odlar. Alla erfarenheter tas tacksamt emot.
Dubbeldörrar och helst ingen eller mkt mkt liten tröskel.

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Handikappanpassat
« Svar #1 skrivet: 07 mar-20 kl 10:37 »
Att vända med elrulle tar väl ganska rejält med plats? Måste man kunna vända? Funkar det inte att backa ut? Annars blir det ju typ ingen odlingsplats kvar. Vi har pallbockar med typ osb-skivor på, det bör ju gå att köra så pass nära dem att man skulle nå från sittande, bara höjden är anpassad.

Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Handikappanpassat
« Svar #2 skrivet: 07 mar-20 kl 11:56 »
Har du så stort som 16-18 kvm så finns det gott om plats att vända och köra fram och tillbaka. 4x4 m eller 3x5 m. Odlingsytan blir inte jättestor men tillräcklig för

Hur rörlig är du? Behöver du köra under bord för att nå eller kan du sitta bredvid t ex köksbänk och nå hela vägen in till väggen?

Pallkragar med jord från golv och upp i bordshöjd längs väggarna och inte för breda utan 60-80 cm så du når överallt. Odla växter som inte blir för höga eller tål att klippa.

Plattor på golvet så det är lättkört.

Viktigt att ha fönster som öppnar sig automatiskt. Det är krångligt att öppna dem även för oss som inte sitter i stol.

Dubbeldörrar finns det till många växthus men en del är krångliga att stänga efter ett tag. Bra kvalitet som kostar lite extra brukar löna sig. Det är ofta en liten tröskel men ingen stor sak att bygga en liten ramp på in och utsidan så tröskeln inte går sönder eller hindrar dig.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Handikappanpassat
« Svar #3 skrivet: 07 mar-20 kl 12:12 »
Har du så stort som 16-18 kvm så finns det gott om plats att vända och köra fram och tillbaka. 4x4 m eller 3x5 m. Odlingsytan blir inte jättestor men tillräcklig för

Hur rörlig är du? Behöver du köra under bord för att nå eller kan du sitta bredvid t ex köksbänk och nå hela vägen in till väggen?

Pallkragar med jord från golv och upp i bordshöjd längs väggarna och inte för breda utan 60-80 cm så du når överallt. Odla växter som inte blir för höga eller tål att klippa.

Plattor på golvet så det är lättkört.

Viktigt att ha fönster som öppnar sig automatiskt. Det är krångligt att öppna dem även för oss som inte sitter i stol.

Dubbeldörrar finns det till många växthus men en del är krångliga att stänga efter ett tag. Bra kvalitet som kostar lite extra brukar löna sig. Det är ofta en liten tröskel men ingen stor sak att bygga en liten ramp på in och utsidan så tröskeln inte går sönder eller hindrar dig.

Jo tack. Jag har några som öppnar sig själva, men de andra.... #kortirocken

lillmolle1

  • Inlägg: 11
    • Småland
SV: Handikappanpassat
« Svar #4 skrivet: 07 mar-20 kl 12:48 »
Det är inte jag som är rullstolsburen utan en i familjen som behöver ha livskvalitet och vara delaktig. Personen är spastisk pga cp och har enbart begränsad viljemässig styrning vä arm.
Behöver komma intill och även under på ngt ställe. Höga växter är inget problem. Upphöjda bäddar är ju kalas.
Har hittat ett växthus som jag är sugen på. Självklart så blir det automatiska fönsteröppnare. Har även möjlighet att dra in el och gräva ner vatten.
Plattor låter som en bra ide.
3m bredd och ungefär 6 m långt växthus. Borde man väl få plats med några växter iaf.
Har ni nått planteringsbord el i era växthus?

Imse

  • Inlägg: 6
    • Norge
SV: Handikappanpassat
« Svar #5 skrivet: 07 jun-20 kl 12:30 »
Med en dörr i varje ända kan man köra rakt genom och vända utanför.

Jag är själv en gående rullstolanvändare, men vi har inte bygd det stora växthuset vi planerar.  Om man ska vända med elstol, så måste man ha lite mera plats än vänddiameteren på stolen. Min elstol vänder på 120cm. Jag tycker då att 140 är minimum för mig och min stol.

Annars har vi bygd odlingslådor i trädgården til utomhusgrönsaker och jordgubbar. Höjden er ungefär mitt i mellan det jag behöver för at nå til med båda el och manuel stol. Sett många använda 3 pallkragar i höjden för att nå til från rullstol.

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Handikappanpassat
« Svar #6 skrivet: 20 feb-21 kl 16:17 »
Jag tittade just på youtube hur man kan bygga växthus och då såg jag den här filmen där det byggs en upphöjd odlingsbädd med tomt utrymme under. Med rätt mått kan säkert en rullstol rulla in lite under odlingsbädden.

https://www.youtube.com/watch?v=9Qzbeode6yA
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

lillmolle1

  • Inlägg: 11
    • Småland
SV: Handikappanpassat
« Svar #7 skrivet: 22 feb-21 kl 09:40 »
Jag kollade på videon och bädden är ju bara att anpassa i mått. Simpel konstruktion.  Tack för länken.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

746 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, papwe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser