Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Träslag till yxskaft  (läst 40236 gånger)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #60 skrivet: 07 jan-23 kl 18:48 »
Jag misstänker att kunskapen här på forumet om tillgängliga träslag i Peru är relativt liten, men vem vet, här kanske finns någon som vet!
Fast i såna fall är det tveksamt om de säger något, för det finns ju en anledning till att fiska med spjut/ljuster har förbjudits i Sverige. Risken för att skada fisken utan att fånga den är stor och det räknas som djurplågeri.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #61 skrivet: 07 jan-23 kl 21:26 »
Fast i såna fall är det tveksamt om de säger något, för det finns ju en anledning till att fiska med spjut/ljuster har förbjudits i Sverige. Risken för att skada fisken utan att fånga den är stor och det räknas som djurplågeri.
Det är i samma nivå med att köra på ett djur och sedan köra vidare utan att anmäla det (och vidta åtgärder såsom markera platsen).   

SV: Träslag till yxskaft
« Svar #62 skrivet: 08 jan-23 kl 21:40 »
ojdå, mina planer har gått i kras, kanske bygger den i sverige då eller skeppar lite virke till hemlandet.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #63 skrivet: 08 jan-23 kl 21:52 »
ojdå, mina planer har gått i kras, kanske bygger den i sverige då eller skeppar lite virke till hemlandet.
Till ett spjut eller ljuster borde hassel fungera bra.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Robertvartaget

  • Inlägg: 44
    • Södermanland
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #64 skrivet: 01 sep-23 kl 13:40 »
Av någon anledning så gjorde jag mina yxskaft av fläderbuskar/träd. Har även gjort skaft till grepen & borsten av samma material.
Om det är ett material man använder eller om det är rätt eller fel har jag ingen aning om.
De håller dock än & var lättarbetat.

Mvh en som oftast inte vet ett skit men alltid löser uppkomna problem.
Nog mitt tredje konto sedan jag hittade forumet.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Träslag till yxskaft
« Svar #65 skrivet: 03 sep-23 kl 21:14 »
Av någon anledning så gjorde jag mina yxskaft av fläderbuskar/träd. Har även gjort skaft till grepen & borsten av samma material.
Om det är ett material man använder eller om det är rätt eller fel har jag ingen aning om.
De håller dock än & var lättarbetat.

Mvh en som oftast inte vet ett skit men alltid löser uppkomna problem.
Har aldrig jobbat i fläder dock druckit av saft gjorda av dess blommor så om skaftet håller hade jag nog låtit det sitta kvar och hålla vidare. Om jag behöver ett skaft här letar jag nog i första hand efter ask.
 Du kommer bli en erfartenhet rikare en mej.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

820 gäster, 3 användare
xaelanar, Be, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser