Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Ville bara berätta...  (läst 2129 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Ville bara berätta...
« skrivet: 14 sep-03 kl 00:16 »
Carina
 Må 27 Nov, 2000 - 11:42
--------------------------------------------------------------------------------
Hej på er!

Jag skrev tidigare i höst ett inlägg om hur ombonat getter behöver ha det. Nu är getterna hemma och jag ville bara berätta lite hur det blev.

Ytterväggen gjordes helt vindtät och boxsidorna innåt i höboden spikades av glesspikade brädor.
Getfröknarna kom snabbt på att de kunde hoppa över och vi blev tvugna att spika upp en bräda ca 30cm över boxväggen. Ett utbrytningsförsök till, som tydligen inte var så bekvämt och sedan dess har de hållit sig inne i boxen.

Varje dag får de följa med mig ut. De är med mig när jag mockar åt hästarna, räfsar löv, hämtar vatten osv. Hoppas bara att de inte får för sig att ge sig iväg på egna upptåg.

Jag tar in sly till dom i boxen att gnaga på och de får hö och vatten samt lite havre, frukt och grönsaker varje dag. En tjock bädd av spån och halm och lite halmbalar/lådor att hoppa upp på gör livet i boxen lite roligare.

Jag brukar lägga mig i boxen på kvällen och umgås med dom en stund. Det verkar uppskattas lika mycket av dom som av mig.

Har upptäckt att dom tycker väldigt mycket om ormbunksblad. Vi har en stor ormbunke direkt utanför dörren till huset så varje gång jag går bort till getterna så tar jag med mig några blad.
Det känns bra att de får glädje av att äta upp dom samtidigt som jag kommer slippa städa bort bladen ur rabatten sen när de vissnat ner.

Ville bara dela med mig av min glädje över de underbara små getflickorna.

Skriv gärna och berätta om era!  


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 4 användare
xaelanar, Tur-Johan, Niklas Nyström, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser