Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  3-fas(?) till 1-fas, eller, ja läs vidare.. jag behöver hjälp.  (läst 7278 gånger)

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Inte riktigt än,
Ytterligare en fråga, vad ska jag dra ut för kabel till uttaget?, om nolla & skyddsjord är sammankopplade i centralen (PEN-ledare) en ny nolla?
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Löd fast en blå kabel i valfri svart och leta upp den i säkringsskåpet.
Dra ut den svarta, så följer den blå med. Då har du en "nolla" som du ansluter i säkringsskåpet.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Ja då slipper man (förhoppningsvis) böket att dra en ny kabel i rör (förhoppningsvis) man inte vet hur de går.

Ska se om jag kan identifiera en av de två svarta och säkerställa att den går dit och inte någon annan stans.

Tanken var att få dit ett element & 230V uttag så man har ett litet pysselrum i anknytning till garaget.
Enklast blir ett nytt 400V, men har inga 230V uttag, fast det fins ju förlängningssladd... nä... vill inte.

Nu över till något helt annat, återkommer..
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Gilbert

  • Gäst
Har du 3 faser plus blå nolla och skyddsjord så har du i princip 3 st 1-fas.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Jag har två faser och en PEN-ledare om jag fattat fåret rätt.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
Njae, du har två faser och en skyddsjord. PEN-ledare använder man bara fram till gruppcentral, i gruppcentralen grenar man av PEN till dels skyddsjord (PE) och dels nolla (N), om man inte har jordfelsbrytare så är de hopkopplade med ett frånskiljbart bleck i gruppcentralen. 

Det är många år sedan det blev förbjudet att använda PEN efter gruppcentral (troligen tidigt 60-tal), men klåpare (även behöriga installatörer) har ändå gjort så emellanåt långt senare.
Det finns två anledningar till förbudet - dels risken att en skyddsjordad apparat blir spänningsförande vid avbrott i PEN-ledaren, och dels att det förtar en hel del av den förbättrade elsäkerhet man annars kan få med en jordfelsbrytare.
På senare år har man dessutom infört kravet att PEN-ledare fram till gruppcentral måste vara minst 10 mm2 även om fasledarna har mindre area och är avsäkrade därefter.
PEN-ledaren ska vara märkt både blå och gul/grön. Om det t ex är en gul/grön ledare så ska den märkas med blå tejp eller plastslang i båda ändar, och vice versa om ledaren är blå.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Helt riktigt förstås. Vad jag menade var att jord och neutral är sammankopplade i centralen och det är därför man har 230V till jord på faserna.

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Jag har jordfelsbrytare.
Kan ha varit blå-märkning på den gul/gröna, mitt minne sviker mig, har varit ett glapp på några år från det jag demonterade elementet till nu när jag vill ha dit nytt.

"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Blev till att sätta upp en kopplinsdosa med en lapp att här är det 2 faser, skyddsjord & 400V AC, koppla in ett element men inget annat.
Får ta tag i det i framtiden, när den nu kommer.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 1 användare
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser