Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bin som skadedjur?  (läst 1396 gånger)

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
Bin som skadedjur?
« skrivet: 10 okt-21 kl 19:05 »
Pratade nyligen med en småskalig vinproducent. Han berättade om hur grannens bin flyger omkring och gör hål på druvorna i hans vindrueodling, vis påföljd att vindruorna ruttnar...

Vad vet eller tror vi om detta?

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Bin som skadedjur?
« Svar #1 skrivet: 10 okt-21 kl 20:56 »
Plommonen som trillade ner på backen var bina glada i så teoretiskt skulle väl vindruvor också kunna vara intressant.
Har dock inte sett några mumsa på plommonen på träden

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Bin som skadedjur?
« Svar #2 skrivet: 10 okt-21 kl 21:57 »
I bigarråträdet var det bara getingar som bet i bären, har aldrig sett ett bi där.

Äter bin något annat än pollen och nektar? Jo, jag vet att biodlare ger socker till dem, men inte ens när jag ställt ut saft för att bli av med getingar har det varit ett endaste bi där.

ThomasS

  • Inlägg: 40
    • Västerbotten
SV: Bin som skadedjur?
« Svar #3 skrivet: 11 okt-21 kl 00:34 »
Endast vårar har jag sett bina ta saft från bär från förra året.

Brukar hälla ut socker till myror på vårkanten och inte heller där är det några bin.
Tror också att det är getingar som är sugna på druvor.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Bin som skadedjur?
« Svar #4 skrivet: 11 okt-21 kl 01:33 »
Pratade nyligen med en småskalig vinproducent. Han berättade om hur grannens bin flyger omkring och gör hål på druvorna i hans vindrueodling, vis påföljd att vindruorna ruttnar...

Jag är tveksam. Däremot kan kanske några bin vara intresserade nu sent på hösten när vindruvorna är söta, men bara om getingar eller fåglar redan har gjort hål. Jag tror bina har svårt att göra hål, de behöver få tag i något för att kunna börja gnaga. Jag har samhällen vid vindruvor, sorten är Rondo, och har inga problem med bina där.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Bin som skadedjur?
« Svar #5 skrivet: 11 okt-21 kl 08:38 »
Vi började med bin 2014 och först i år så gav sig våra bin på våra vindruvorna i växthuset. Det lät som en svärm huserade där. Annars brukar det vara getingar som mumsar på ex. plommon (de blir berusade och ibland ramlar de av ner från träden utan att ens fälla ut vingarna- asfulla).
Men som sagt var det första året som bina ätit druvor, det var sent på säsongen och dåligt medalternativ.
Hoppas inte de lärt sig en ny födokälla. Detta var i aug. vi började vinterfodra slutet aug, när vi fått hem vårt bifor.
Bina har inte varit på andra vindruvssorter som växer på friland (eller andra bär etc.) och vi har en del att välja på;
vinbär, krusbär, hallon, jordgubbar, blåbär, äpplen, päron, plommon, persikor, nektariner, mullbär, körsbär + grönsaker, tomater, paprikor, gurkor m.fl.

 

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bin som skadedjur?
« Svar #6 skrivet: 11 okt-21 kl 10:22 »
Pratade nyligen med en småskalig vinproducent. Han berättade om hur grannens bin flyger omkring och gör hål på druvorna i hans vindrueodling, vis påföljd att vindruorna ruttnar...

Vad vet eller tror vi om detta?

Jag vet en av Sveriges större vinproducenter, som råkar ha 10 bikupor intill fälten med vinstockar. Enbart angrepp av getingar på druvorna där, och det odlas ett antal olika druvor.

När honungsbin drar på fläderbär, vinbär, vindruvor, björnbär och så vidare så råder det kraftig svält inuti bikupan. Mjölkbönder till exempel låter inte korna svälta någon av alla årets 365 dagar. På samma sätt behandlar jag mina bisamhällen - aldrig en enda dag av svält.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser