Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ätliga växter diskusionstråd.  (läst 1139 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
Ätliga växter diskusionstråd.
« skrivet: 16 dec-21 kl 20:42 »
Jag gör en egen diskussionstråd om användbara växter man finner vilda i naturen.

Här kan vi diskutera olika användningsområden för vilda växter och få fram vilka som är ätliga rakt av, vilka som behöver processas, vilka man kan använda till annat såsom medicin eller handtvätt, arter som kan förväxlas med giftiga arter, osv.

Här tänkte jag att vi kunde ha litet friare bollplanks diskussioner om ämnet.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Ätliga växter diskusionstråd.
« Svar #1 skrivet: 16 dec-21 kl 21:54 »
Tack Vargtand för detta initiativ. Förhoppningen är att denna tråd inte skall hamna i ofruktbara återvändsgränder.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Ätliga växter diskusionstråd.
« Svar #2 skrivet: 16 dec-21 kl 21:57 »
Vargtand, du bor i Hälsingland där det förr odlades mycket lin.

Har du någon uppfattning ifall det förekommer förvildat lin i ditt landskapet från dessa gamla odlingar?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Ätliga växter diskusionstråd.
« Svar #3 skrivet: 16 dec-21 kl 22:17 »
Tyvärr inte vad jag sett. Jag har ännu inte sett en enda vild planta.

Jag vet inte om det har att göra med att det kanske inte tål konkurrensen av gräs över lång tid, eller om det är någonting med fröna som gör att plantan inte kommer upp om den har för stor konkurrens.
Annars är ju lin ganska lättodlat och en av de få grödor som kan sås tätt.

(För de härinne som inte vet hur det fungerar så skall lin sås på barmark efter frosten är borta, lin sås i rader, både tyg och oljelin odlas på samma vis och vid skörden drar man upp hela plantan med roten, man klipper alltså inte av den som med andra grödor) Rötning sker i sakta rinnande vatten (eller i allafall, vatten man ser till inte blir för äckligt) på så vis att man binder knippor som fästes vid vassa störar under vattnet störarna drivs ned stående i bottendyn.)

Linfrön går att äta i mindre mängd men orsakar magproblem om de intas i för stor mängd men man kan använda dem som krydda eller milt laxermedel i liten mängd.
(Linolja är giftig)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Ätliga växter diskusionstråd.
« Svar #4 skrivet: 16 dec-21 kl 23:06 »
Men är linolja verkligen giftigt? Jag köpte linfröolja för invärtes bruk på hälsokosten för längesedan, tror det var omega3 jag var ute efter.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Ätliga växter diskusionstråd.
« Svar #5 skrivet: 17 dec-21 kl 00:04 »
🤔 .. som jag fattat det så utvinns linoljan inte från fröna, utan från resten av plantan... (stjälken? blommorna?)

Linfröolja, som namnet antyder, från linfrön. En nyttig produkt, inte enbart för Omega 3, personer med astma som inte fått lindring av konventionella mediciner har ibland blivit hjälpta av dagligt intag av linfrolja.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Ätliga växter diskusionstråd.
« Svar #6 skrivet: 17 dec-21 kl 00:24 »
Har inte hört att det utvinns olja ur annat än fröna. Och den där giftigheten (att ett ämne i fröna omvandlas till vätecyanid i våra kroppar) var kraftigt överdriven. Det man skall låta bli att dricka är nog kokt linolja som inte är avsedd till mat, för det tillsätts torkmedel som inte är bra att äta.

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Ätliga växter diskusionstråd.
« Svar #7 skrivet: 17 dec-21 kl 00:25 »
Jo nog utvinns den från fröna.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Ätliga växter diskusionstråd.
« Svar #8 skrivet: 17 dec-21 kl 18:50 »
Pressar man själv färsk olja från egenodlat lin eller giftfritt odlade linfrön så kan man nog använda den som medicin men det är inget jag hört talas om, men man tycker ju att den borde ha liknande effekt som fröna om man behöver ett milt laxativ tror jag, typ någon matsked.
Linolja från färghandeln kan innehålla ganska otrevliga saker, den skall man absolut inte använda som mat eller medicin.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Ätliga växter diskusionstråd.
« Svar #9 skrivet: 18 dec-21 kl 16:10 »
Någon diskuterade gifter i den andra tråden, jag tror att man kan äta ganska stora mängder av saker som tång och liknande.
Bor man söderut mot Danmark kan man på en del platser skörda ätlig kelp.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Ätliga växter diskusionstråd.
« Svar #10 skrivet: 18 dec-21 kl 22:59 »
Som vuxen och inte längre barna-alstrande tål man mycket, men det finns mycket gifter i vattnet ner mot Danmark.

Dioxiner som är det man tänker mest på i Östersjön finns ju mest i fet fisk, men snart skall ni se att något roligt hittas i algerna... Tänk på allt som spolas ner i toaletterna.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Ätliga växter diskusionstråd.
« Svar #11 skrivet: 19 dec-21 kl 11:56 »
Hade förträngt det...  >:(

Hoppas det är litet bättre häruppe där det späds ut med vatten från älvarna, men man vet ju aldrig.
Fast det är ju knappast första gången man undrar vad fanken vi människor egentligen håller på med!
Ibland önskar man att vi utrotar oss själva med all skit vi håller på med, fortsätter det såhär lär det nog bli verklighet också,
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Ätliga växter diskusionstråd.
« Svar #12 skrivet: 19 dec-21 kl 19:18 »
I eländeslistan har fiberbankarna längs Norrlandskusten glömts bort. De härstammar från nedlagda pappersmassa industrier.

www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/miljogifter-sprids-fran-fiberbankar

DDT, PCB, Kadmium och Kvicksilver läcker från dessa.

Apropå att utrota oss själva för att rädda jordens biossfär - så finns ju möjligheten att snabba på processen genom att byta inriktning på denna tråd till 'Giftiga växter som kan avsluta ditt liv i förtid'   :)  :(

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Ätliga växter diskusionstråd.
« Svar #13 skrivet: 19 dec-21 kl 19:32 »
Räcker väl att fylla en lista med allsköns långväga importerade och hårt besprutade grödor/frukt/grönt i så fall...  :)

Tror dock inte att man äter sådana mängder tång att det blir samma hälsoproblem som med vissa fiskar, i allafall inte här, Japan möjligtvis men de har ju så mycket mer att välja på från havet.  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

 

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Ätliga växter diskusionstråd.
« Svar #14 skrivet: 19 dec-21 kl 19:38 »
Jag tror inte vi behöver snabba på processen, mänskligheten är bara på ett tillfälligt besök på den här planeten.
Dör vi inte av farsoter äter vi väl ihjäl oss i juletid eller börjar bråka och kriga om den rätta tron eller om land och hav.

Kan vi hitta nått ätligt lokalt som inte behöver fraktas långt och i värsta fall mellan kontinenter med flyg ska vi väl ta vara på det.

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser