Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  renovera symaskin  (läst 4764 gånger)

andtol

  • Gäst
renovera symaskin
« skrivet: 30 apr-09 kl 21:39 »
Det här är kanske inte rätt forum men jag prövar.

Vi har en gammal Husqvarna 2000 som inte fungerar så bra. Det går väldigt trögt och efter en liten stund baxnar den och går väldigt sakta.

Jag vill serva den men jag vet inte riktigt vad jag ska göra.



Jag har öppnat den på baksidan men det ser inte så "torrt" ut utan det finns smörjfett lite var stans.



Jag behöver hjälp!  ;)

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: renovera symaskin
« Svar #1 skrivet: 30 apr-09 kl 23:32 »
Går maskinen tungt att dra runt för hand också eller är det bara elmotorn som inte orkar med?

Är det en s k smörjfri maskin eller finns det en massa små smörjhål överallt som ska ha olja regelbundet? I det senare fallet, börja med att droppa i en bra tunnflytande olja överallt (se bruksanvisningen för maskinen, där bör det finnas ett smörjschema) och kör den ett tag för att se om den börjar gå lättare. Den kan ju ha blivit smord med någon olämplig olja som torkar ihop och blir vaxartad med tiden.

Prova att haka av remmen från elmotorn och se om elmotorn verkar gå bra när den får gå obelastad. Gasa inte på för fullt i det läget, eftersom den kan komma upp i för högt varvtal då. Kolla också att motorn själv går lätt att dra runt, både när den är kall och när den är varm. Kolla att det inte gnistrar onormalt mycket vid kol och kollektor, små blå "pärlgnistor" vid kanten på kolen är normalt men det får inte bli gnistor som så att säga dras ut längs kollektorn eller gula "eldsflammor". Ta också en titt på kollektorn och se efter att alla lameller är likadant svärtade och att inte någon eller några av dem ser mer brända ut än de andra.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: renovera symaskin
« Svar #2 skrivet: 01 maj-09 kl 10:14 »
Det kostar inte så mycket att skicka på renovering.
Min jobbarkompis har en Huskvarna av äldre modell.
Det kostade 600 för att få fart på
 Den går som ett spjut nu ;)
Hedemorahöns

 

textileri

  • Inlägg: 94
    • Västergötland
    • textileri.net
SV: renovera symaskin
« Svar #3 skrivet: 01 maj-09 kl 21:26 »
Borsta bort, eller dammsug ur allt damm du ser innan du droppar i olja!

Kolla om det sitter trådrester längs med övertrådens väg - eller nere i maskinen.
...håller annars med om att det är smart att lämna in den för service :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser