Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Låg grund till friggebod/gäststuga  (läst 1783 gånger)

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
Låg grund till friggebod/gäststuga
« skrivet: 18 mar-21 kl 08:25 »
Hej.

Ska bygga ett 15m2 gästhus. Har en fundering på att köra en grundlösning som är utan betongplatta. Den måste ha låg bygghöjd.

Vad tror ni om denna lösningen:

Gräva ut och mura upp kanterna med lecablock till typ 15cm över mark. Väggarna byggs sedan på denna mur. Inuti tänker jag om man kan lägga ett "flytande" golv direkt på 30cm cellplast. Dvs golvspån och sedan färdigt golv(furugolv). Det kommer inte vara mer laster på golv än möbler och människor. Borde inte cellplasten hålla för detta?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Låg grund till friggebod/gäststuga
« Svar #1 skrivet: 18 mar-21 kl 09:36 »
Visst gör den det, men det kan bli gnissel. Och kanske mögel/röta i golvspånet.

Tar du 20 cm cellplast, eller gräver 10 cm djupare så kan du ju gjuta platta på plasten. Lägga i en slang och få golvvärme så sparar du in på element och får trevlig värme. Slipar du golvet behöver du inte lägga något på det, annat än kanske en trasmatta för hemtrevnadens skull.

Man kan gjuta tunnare platta, det brukar hålla, framför allt när det bara skall vara några personer som går på den. Jag gjorde en oarmerad platta som inte var tjockare än 5 cm i mitt första garage (bara 3,3x6m i och för sig), men det håller än. Och då använde jag ändå en liten järnhjulad garagedomkraft och lyfte personbilar de första åren.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Låg grund till friggebod/gäststuga
« Svar #2 skrivet: 18 mar-21 kl 10:05 »
Det vill ju till att underlaget är stabilt och inte rör på sig vid tjällossningen också.
Och se till att marken är väl dränerad under och omkring huset, långt ner till grundvattnet osv.

Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Låg grund till friggebod/gäststuga
« Svar #3 skrivet: 18 mar-21 kl 15:20 »
För att få låg grundhöjd får du börja med att gräva en ganska djup grop. Denna dränerar du runt om kanterna, och lägger rör för att leda bort regnvatten från stuprören. Fyll gropen med singel, och lägg därpå en frigolitform för den låga grunden. Fyll frigolitlådan med armering, kabelrör för el + några extra för datakabel etc golvvärmeslang och betong.

Eftersom detta är alternativ så kan jag ju alltid säga att du kan ersätta frigoliten med isoleringsskivor av lin, eller fylla gropen med ekofiber så fukten kan vandra. (Men jag rekommenderar det inte.)

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Låg grund till friggebod/gäststuga
« Svar #4 skrivet: 21 mar-21 kl 18:08 »
Tack för ovan tips. Kanske blir något åt Anders G:s håll. Funderar på hur man gör om man då bygger "platta" så och har den i marknivå ish. För att få upp väggen lite (trästommen) så den inte står rakt på mark så tänker jag att man istället för formen i cellplast så murar man en Kant med lekablock som går ca 20cm högre än färdigt golv. Så man fyller helt enkelt inte plattan hela vägen upp till kanten på muren. Eller blir detta något problem sen i bygget? Tex problem med kondens eller köldbryggor och dyl. Självklart så får jag inte glömma att göra hål för dörren i muren 😉

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Låg grund till friggebod/gäststuga
« Svar #5 skrivet: 21 mar-21 kl 19:07 »
Det är väl så de flesta gör. Man gräver ur så man får plats med lite singel och lagom med isolering under plattan. Under muren gräver man lite djupare så man får plats med betongen du murar upp lecan på och en dräneringsslang utanför. Sedan fyller man upp med singel (utanför och innanför muren), isolering och betong. Lecan isolerar rätt bra, men man kan ju lyxa till det med isolerblock om man tror det är värt det.

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Låg grund till friggebod/gäststuga
« Svar #6 skrivet: 21 mar-21 kl 21:35 »
Det är väl så de flesta gör. Man gräver ur så man får plats med lite singel och lagom med isolering under plattan. Under muren gräver man lite djupare så man får plats med betongen du murar upp lecan på och en dräneringsslang utanför. Sedan fyller man upp med singel (utanför och innanför muren), isolering och betong. Lecan isolerar rätt bra, men man kan ju lyxa till det med isolerblock om man tror det är värt det.

Tack för svar! Det jag tänkte mest på var delen där muren är lite högre än färdiga golvet så att trästommen "börjar" typ 20cm ovan golvet. Hur hade du gjort det? Tänker att man behöver ju täcka blocket iaf på insidan. Bara regla upp och så panel på? Fuktskydd mellan? (Vill inte ha plast om jag absolut inte måste)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Låg grund till friggebod/gäststuga
« Svar #7 skrivet: 21 mar-21 kl 22:12 »
Jag hade nog bara låtit muren gå några centimeter över plattan. Det blir ju lite krångel med att fästa ytterpanel och innerbeklädnad om man skall fästa i leca. Jag har bara renoverat ett boningshus med tre varv leca över plattan, och då lät vi reglarna gå ner på insidan av lecan så det blev hel regelvägg. De andra husen har varit uthus, och då har lecan fått synas inifrån.

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Låg grund till friggebod/gäststuga
« Svar #8 skrivet: 21 mar-21 kl 22:37 »
Utsidan gör inget om lecan syns. Det kommer se ut som att plattan är 20cm över mark eller att det är en torpargrund. När du lät reglarna gå ner på insidan, vad hade du mellan stomme och leca? Syllisolering?

Tack för att du vill svara på alla mina frågor. Jag har inte byggt så mycket än, Men en friggebod ska byggas i sommar och sedan ett hus de kommande 2 åren.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Låg grund till friggebod/gäststuga
« Svar #9 skrivet: 22 mar-21 kl 09:00 »
Behövs inget mellan reglar/stockar och leca, men som drevning kan man ju lägga ett tunt lager isolering.

Som du säger så kan det ju vara så att man vill ha leca/sten högre på utsidan, speciellt om man bygger i en slänt. Jag håller på med ett hönshus (lite långsamt projekt) där jag murar upp hela väggarna i leca, och skall ha det putsat invändigt. Utsidan skall däremot ha springläkt eftersom huset det sitter ihop med har det. Så där tror jag att det bästa blir att fästa vågräta tryckimpregnerade brädor mot lecan så jag har något att fästa panelen i. Ingen papp mellan. Men har inte kommit dit än, fastnat i murningen...

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Låg grund till friggebod/gäststuga
« Svar #10 skrivet: 22 mar-21 kl 10:12 »
Om du inte vill använda plast kanske skumglas kan vara ett alternativ?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Låg grund till friggebod/gäststuga
« Svar #11 skrivet: 22 mar-21 kl 12:33 »
Om man antar att du är ute efter att få så högt invändigt som möjligt utan att byggnaden blir högre än 3 meter utvändigt, så gräv inte ur i marken utan fyll upp så du får det att luta ifrån byggnaden, så blir det mindre risk för markfukt i och runt byggnaden.
Maxhöjden från mark till nock räknas som ett medelvärde intill byggnaden, vilket innebär att du kan ha högre maxhöjd på halva byggnaden om du har lägre på andra halvan.

Vet en som byggde ett garage som friggebod i en slänt och fick nästan fyra meters takhöjd invändigt



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 1 användare
Johanna Felt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser