Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingarna dör strax efter kläckning.  (läst 1525 gånger)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Kycklingarna dör strax efter kläckning.
« skrivet: 16 jun-20 kl 07:05 »
Blir en historia nu.

Förra sommaren så la sig en av mina Hedemora att ruva. Jag lät henne hållas. Störde na inte. Men då det väl kom 2 kycklingar, en kom tidigare och dog. Så tog hon sina 2 och lämnade kanske 40 ägg. Det var första gången för mig. Andra gången märkte jag äggen efter nån dag och lyfte na varje dag och tog bort dom nya äggen, gick bra då också.

I år/sommar så har hon legat på ägg 2 gånger. Bägge gångerna har det kommit ut kycklingar men har dött efter nån timme. Är hon för hårdhänt? Svårt att säga men jag ser efteråt att skallen på kycklingarna var liksom trasig. Kan ju ha skett efter dom dog och hönan i sin desperation försökte ruska liv i dom.

Felet med den hönan är annars att hon är för snäll och mesig. Man kan lyfta na hur som helst. Har en annan höna som ruvar nu också. Men henne går det inte att lyfta utan att ta på sig stekhandskarna, annars kommer blodet snabbt.

Sk jag försöka ta henne till ett isolerat rum? Så hon får ligga för sig själv nästa gång. Men det tycker jag också känns elakt. Är ju ett flockdjur.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Kycklingarna dör strax efter kläckning.
« Svar #1 skrivet: 16 jun-20 kl 18:56 »
Just en ruvhöna behöver nog inte sällskap.  Även om de har tillgång till flocken när de tar sin dagliga rast verkar de inte alls intresserade av sällskap.  Åtminstone inte de jag har haft.   Detsamma när de går med sina små.

Men lite mysko med din höna och hackade kycklingar.  Jag har hört om hönor som inte begriper sig på kycklingar fastän de är duktiga att ruva, så de hackar ihjäl dem. Du kan ju pröva med ruvning i avskildhet, men personligen skulle jag inte ge en höna mer än två chanser när sådant sker.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Kycklingarna dör strax efter kläckning.
« Svar #2 skrivet: 16 jun-20 kl 20:27 »
Hur många ägg ruvade hönan?

Var skallen på kycklingarna blodiga eller bara "trasiga", hur då isf?


mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Kycklingarna dör strax efter kläckning.
« Svar #3 skrivet: 16 jun-20 kl 21:49 »
Hur många ägg ruvade hönan?

Var skallen på kycklingarna blodiga eller bara "trasiga", hur då isf?

Hon började med 12, hade 2 kvar i slutet. Nåt som hon rullade iväg och gav upp. Och en resten åt dom andra upp när dom klantigt trampar sönder dom. Har haft problem med ägg ätning och just ruvade ägg verkar vara godare än färska  ???

Såg exakt ut som hon tagit tag i skallen med näbben. Kan tänka mig hon lyft eller ruskat. Bägge dog under henne innan dom torkat. Såg sorgligare exemplar i kläckaren som klarade sig.
Kycklingar är väldigt skör har jag börjat insett då jag slaktat många "arga" tuppar hos folk. Ofta har dom haft en skelett skada. Böjd rygg en klassiker jag sett.

Hon är ju ingen bra mamma direkt. Förra sommaren fick hon levande kycklingar men slutade ta hand om dom så äldre hönor hoppade in.
Hon är dock en flitig ruvare! Bästa i gruppen. Och det är det jag vill ha.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Kycklingarna dör strax efter kläckning.
« Svar #4 skrivet: 16 jun-20 kl 23:24 »
Ja det låter ju inte bra, verkar som du har flera problem du behöver ta tag i.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Kycklingarna dör strax efter kläckning.
« Svar #5 skrivet: 17 jun-20 kl 06:48 »
Ja det låter ju inte bra, verkar som du har flera problem du behöver ta tag i.

Helt klart! Men svårt att lära höns äta färska ägg istället för ruvade.
Får för mycket ägg periodvis att jag hittar inte folk att ge till. Så om hönorna äter nåt är inget jag missunnar dom. Äggen för mig är en biprodukt. Det är kycklingar jag vill åt. Stora starka tuppar
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Kycklingarna dör strax efter kläckning.
« Svar #6 skrivet: 18 jun-20 kl 23:43 »
De kommer fortsätta äta ägg så länge du tillåter det och de som gör det fortsätter.

Kanske har dina ägg tunna skal och lätt går sönder under ruvningen

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Kycklingarna dör strax efter kläckning.
« Svar #7 skrivet: 19 jun-20 kl 04:47 »
Sålänge dom inte glufsar i sig äggen så är det ingen panik för mig. Har gjort 2 ruvreden dom ska få använda nu. Dom som låter sig flyttas då.

Det tror jag inte. Dom får fullfoder och har fri tillgång till snäckskal. Sen har dom nog en av Sveriges största utegårdar.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser