Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Reducerad ombyggnad till A-traktor.  (läst 2516 gånger)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1632
    • -
Reducerad ombyggnad till A-traktor.
« skrivet: 06 nov-20 kl 08:34 »
Skrev nyss följande på FB :
"I stort sett skulle ombyggnad till A-traktor bara behöva utgöra en absolut tillförlitlig regulator, inget annat! Varför förstöra en fin bil? Det kan nog bara vara i Sverige sådant slöseri kan förekomma!😇

G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Reducerad ombyggnad till A-traktor.
« Svar #1 skrivet: 06 nov-20 kl 09:04 »
En A traktor är ju inte att beteckna som bil. det är en kvarleva från EPA:s dagar då det gällde att bygga om till ett fordon som skulle vara behjälplig i jordbruket. Skillnaden mellan A och EPA är ju egentligen bara att A traktorn har kvar fjädring på bakaxeln. Sedan har det luckrats upp avseende kortning,flak m.m
Under min tid i MHF drev vi frågan om ungdomsbil där åldern för att få köra skulle vara 16 år. Kravet på den var precis som A-traktorn reducerad hastighet men i övrigt behålla fordonets utseende. Baksäte skulle inte heller få förekomma utan spärras på något sätt.
numera finns det ju på marknaden färdiga fordon som går som A-traktor. Uppenbarligen finns det ett behov för ungdomar men kraven måste ju vara samma idag med reducerad/begränsad hastighet. I länet togs i somras en ungdom i en A-traktor . Vägrade stoppa för polis och biljakt blev resultatet . Hastigheter uppemot 200 km uppmättes . Och det är detta med hastighet som är problemet . Regulator är lätt att manipulera likaså att bygga om växellådan så de går att manipulera i olika lägen.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1632
    • -
SV: Reducerad ombyggnad till A-traktor.
« Svar #2 skrivet: 06 nov-20 kl 09:36 »
Javisst,"malarmaster!" Just detta med regulator är problemet.
Låt vetenskapen koncentrera sig på "regulator", men den svenska byråkratin kommer nog inte att kunna elimineras!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Reducerad ombyggnad till A-traktor.
« Svar #3 skrivet: 06 nov-20 kl 16:11 »
Men nu har det väl hänt något i frågan i alla fall. Jag har inte full koll, men det är inte mycket som behöver göras. Tror senaste steget togs i somras.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Reducerad ombyggnad till A-traktor.
« Svar #4 skrivet: 07 nov-20 kl 09:59 »
De flesta jag sett har en Pickup med regulator och en insatslåda på flaket för att få rätt storlek.
Ofta en 4x4 med stora hjul, massa extraljus och saftblandare.
Kör omkring med husvagn eller släpvagn med prylar, bilar jordbrukstraktorer, grävare mm. på.
Sen finns det ett gäng med ombyggda Volvo som stökar runt, men om de förstör en sån kvittar väll?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Reducerad ombyggnad till A-traktor.
« Svar #5 skrivet: 07 nov-20 kl 12:37 »
Det här med dubbel växellåda är i alla fall borta, så det går att använda vanliga personbilar. Finns säkert något extra krångel eftersom det är myndigheter som styr och ställer, men det öppnas nog möjligheter att göra en laglig A-traktor som fungerar till något. Här blir det till att läsa på så jag kan hjälpa grabben att fixa till en bil nästa år. Blir nog KingCaben jag sparat när lådan gav sig. Då blir den förmodligen en bra väg-traktor om reglerna passar. En vanlig traktor får man ju dra tunga vagnar efter, bara de är bromsade. Så som man gör nu, tar bilen med två balvagnar efter är ju egentligen inte lagligt det heller...

Minsta tjejen vill också ha A-traktor, om den ser ut som en vanlig bil. Och inte baksätet fullt med högtalare. Så det är bäst att läsa på...

Anders Flix

  • Inlägg: 1722
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Reducerad ombyggnad till A-traktor.
« Svar #6 skrivet: 07 nov-20 kl 14:20 »
Vanliga bilar går att konvertera genom att programmera om datorn. Så därför mötte vi en vanlig BMW som körde minst 90 med en triangel bakpå.

;)
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Reducerad ombyggnad till A-traktor.
« Svar #7 skrivet: 07 nov-20 kl 21:54 »
..och tyvärr är det för vanligt. Sådant gör att frågan om att förbjuda A-traktor aktualiseras.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Reducerad ombyggnad till A-traktor.
« Svar #8 skrivet: 07 nov-20 kl 23:34 »
Det måste ju gå att få ordning på så att de som sköter sig kan åka lagligt. Om man vill åka i 90 med en BMW så är det ju dumt att ha triangeln bakpå.

Nu när A-traktorer får se ut hur som helst så blir det svårt att vara extra uppmärksam, vilket kan vara befogat när en 15-åring kommer farande. Det vore bra om de hade något tydligt som varnade för att det är en ovan bakom ratten, typ ett gult band runt hela bilen.



ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Reducerad ombyggnad till A-traktor.
« Svar #9 skrivet: 08 nov-20 kl 12:51 »
Vanliga bilar går att konvertera genom att programmera om datorn. Så därför mötte vi en vanlig BMW som körde minst 90 med en triangel bakpå.

;)

Kanske var en sån där nisse som tror det är OK att hänga LGF/triangel skylt på husvagnar och släp när de är obesiktigade och nu glömt besiktiga sin BMW?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Reducerad ombyggnad till A-traktor.
« Svar #10 skrivet: 08 nov-20 kl 14:08 »
Kanske var en sån där nisse som tror det är OK att hänga LGF/triangel skylt på husvagnar och släp när de är obesiktigade och nu glömt besiktiga sin BMW?

Absolut inte. Här nere i "centraleuropa" är det numera mycket vanligt att "bygga om" en Volvo XC70 automatare, eller en VW Touareg automatare, eller en VW Passat automatare tex. Jag har en nära släkting på 16 år som byggt om en XC70 automatare nyligen. Hen förklarade att reglerna nu är oerhört mycket lättare för reg-besiktning med automatare än med en manuellt växlad bil. De jag ser ute på vägarna är numera max 50% pickups för övrigt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Reducerad ombyggnad till A-traktor.
« Svar #11 skrivet: 09 nov-20 kl 08:23 »
Absolut inte. Här nere i "centraleuropa" är det numera mycket vanligt att "bygga om" en Volvo XC70 automatare, eller en VW Touareg automatare, eller en VW Passat automatare tex. Jag har en nära släkting på 16 år som byggt om en XC70 automatare nyligen. Hen förklarade att reglerna nu är oerhört mycket lättare för reg-besiktning med automatare än med en manuellt växlad bil. De jag ser ute på vägarna är numera max 50% pickups för övrigt.

Aha, det var dig han såg eftersom du är så tvärsäker.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Reducerad ombyggnad till A-traktor.
« Svar #12 skrivet: 09 nov-20 kl 09:11 »
Aha, det var dig han såg eftersom du är så tvärsäker.

Nej, nu har du fel igen. Jag har aldrig kört, och kommer aldrig att köra en BMW.  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Anders Flix

  • Inlägg: 1722
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Reducerad ombyggnad till A-traktor.
« Svar #13 skrivet: 09 nov-20 kl 13:59 »
Hårdare straff kanske är en väg framåt?

Körkortsförbud i 10 år. Beslagtag av bilen som säljes på aktion. Böter för föräldrarna 30 dagsböter.

Körkortsförbudet är nog det som slår allra hårdast.

Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Reducerad ombyggnad till A-traktor.
« Svar #14 skrivet: 09 nov-20 kl 14:59 »
Samtidigt som ett körkortsförbud i 10 år skulle locka de drabbade att köra utan körkort. Och när man väl vant sig vid att bryta mot en regel så är det lättare att fortsätta.

Beslagta bilen är nog bättre. Det hindrar inte ungdomarna i sin fortsatta utveckling.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

738 gäster, 2 användare
Hokuspokus, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser