Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rökpustfråga  (läst 1285 gånger)

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
Rökpustfråga
« skrivet: 10 sep-20 kl 16:01 »
Att tända/hålla eld i en rökpust, kan vara en ganska tidsödande sysselsättning...

Hur gör professionella biodlare, för att slippa kasta bort massa tid på detta?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Rökpustfråga
« Svar #1 skrivet: 10 sep-20 kl 19:48 »
Jag använder inte rökpust. Har inga bin som kräver rök i någon endaste typ av väder. Skulle ett samhälle visa aggressivitet så ryker deras drottning omedelbums.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Rökpustfråga
« Svar #2 skrivet: 10 sep-20 kl 21:50 »
Jag använder inte rökpust. Har inga bin som kräver rök i någon endaste typ av väder. Skulle ett samhälle visa aggressivitet så ryker deras drottning omedelbums.

OK, hur gör du då? Funkar det att bara döda drottningen så att de drar upp en dotterdrottning efter henne, som några förhoppningsvis snällare drönare befruktar? Eller behöver man tillsätta en obesläktad snäll drottning från annat håll?

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Rökpustfråga
« Svar #3 skrivet: 11 sep-20 kl 08:37 »
Är man erfaren, och det är förstås Thomas, så behöver man nog sällan röken, man vet hur man ska göra för att inte irritera. Men när den behövs, då är det väldigt bra att ha den igång. Och använder man den bara lite lätt när man öppnar, så använder man den preventivt, vilket är den stora nyttan.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Rökpustfråga
« Svar #4 skrivet: 11 sep-20 kl 09:55 »
OK, hur gör du då? Funkar det att bara döda drottningen så att de drar upp en dotterdrottning efter henne, som några förhoppningsvis snällare drönare befruktar? Eller behöver man tillsätta en obesläktad snäll drottning från annat håll?

Nu har jag ju alltid gott om olika serier med fromma och högavkastande drottningar, så nej, jag dödar aldrig en drottning utan att den ersätts med en ny som är äggläggande. Dock blir det alltmer sällan jag behöver döda någon pga dåligt temperament. Att arbeta med kortbyxebin är en sann livskvalité!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Rökpustfråga
« Svar #5 skrivet: 11 sep-20 kl 09:56 »
Är man erfaren, och det är förstås Thomas, så behöver man nog sällan röken, man vet hur man ska göra för att inte irritera. Men när den behövs, då är det väldigt bra att ha den igång. Och använder man den bara lite lätt när man öppnar, så använder man den preventivt, vilket är den stora nyttan.

Nja, att gå ner i odlingssamhällena 1-2 ggr per dygn i blåst och regn är nog vad en del kallar att irritera...?  ;) Funkar bra!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

SirBee

  • Inlägg: 7
  • Törners Bigårdar
    • Södermanland
    • Törners Bigårdar
SV: Rökpustfråga
« Svar #6 skrivet: 11 sep-20 kl 11:26 »
Att tända/hålla eld i en rökpust, kan vara en ganska tidsödande sysselsättning...

Hur gör professionella biodlare, för att slippa kasta bort massa tid på detta?

Nu är jag inte professionell biodlare, så jag använder rökpust.  :)

Jag brukar tända en eller två grillkolbitar med en liten gasbrännare, lägga kolen i botten på rökpusten och sedan fylla med torrt gräs eller halm för att det skall ryka lagom. Detta brukar räcka för gott för mig.

orginallinus

  • Inlägg: 12
SV: Rökpustfråga
« Svar #7 skrivet: 24 dec-20 kl 00:30 »
Öva? Pröva! Nu är jag ingen erfaren biodlare, men upptäckte nyligen att det går rätt bra att tända "ovanifrån" så att säga. Använder för det mesta kutterspån som jag då stoppar ner inte överdrivet hårt packat, och då kanske jag tänder dem med lite kartongpapp eller så, brukar vara lättare.... Vet att det finns såna brännpellets att köpa, men det verkar ju vara överdrivet.

Här är proceduren (fast jag nu gör tvärtom..., alltså ovanifrån)
https://www.youtube.com/watch?v=cVwLllQ40u0

Till nästa år ska jag nog försöka få tag i lite torkad kodynga, har hört att det ryker fint. Men som sagt - är ju ingen erfaren biodlare.

The Swedish Lord

  • Inlägg: 15
SV: Rökpustfråga
« Svar #8 skrivet: 03 jan-21 kl 23:14 »
Är man erfaren, och det är förstås Thomas, så behöver man nog sällan röken, man vet hur man ska göra för att inte irritera. Men när den behövs, då är det väldigt bra att ha den igång. Och använder man den bara lite lätt när man öppnar, så använder man den preventivt, vilket är den stora nyttan.

Man behöver inte vara erfaren för att inte använda rök men man behöver lära känna bina och jobba lugnt. Jag har haft bin omkring 2012 och gjorde sen ett uppehåll fram till 2020 och jag använder inte rökpusten alls men jag har en i alla fall ;) Använder rent vatten i sprayflaska istället och det fungerar hos mig i alla fall. Rökpusten har jag dock provat och jag tycker den har större påverkan på samhällena än bara vatten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 3 användare (1 dolda)
skräptanten, Adels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser