Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  renovering av vedspis  (läst 6471 gånger)

grutt

  • Gäst
renovering av vedspis
« skrivet: 03 okt-05 kl 12:33 »
Jag har en gammal vedspis av märke Husqvarna 427. Tyvärr är den i ganska dåligt skick och i behov av renovering. En sak som jag framförallt undrar över är brännjärnen som ska sitta längs med sidorna i själva eldningsutrymmet. I denna spisen sitter någon form av tegelplattor i stället för vanliga brännjärn. Vad har brännjärnen för funktion egentligen? Går det lika bra att ha någon form av eldfast tegel längs sidorna eller blir det på något sätt bättre med vanliga brännjärn? Enda som jag kan komma på är att det ofta finns en luftspalt bakom vanliga brännjärn där luft kan transporteras in till elden men å andra sidan borde den tilluft som kommer nerifrån gallret från asklådan vara tillräckligt?



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 2 användare
Be, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser