Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Analys av hö  (läst 10676 gånger)

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
Analys av hö
« skrivet: 09 jan-10 kl 16:49 »
Skall ut o köpa hö till fåren. En analys som är gjord för häst ser så här ut:

Torrsubstans 84%
Energi (häst) 10,2 MJ/kg ts
Råprotein 75 g/kg ts
Smältbart råprot (häst) 39 g/kg ts
Analysen är gjord med tanke på att ha det som häst foder, vet inte om det har någon betydelse

Kan man läsa ut nåt om värdena till fåren av det?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: Analys av hö
« Svar #1 skrivet: 09 jan-10 kl 17:22 »
Råprotein och smältbart råprotein är samma till häst och idisslare.Energin kan variera lite men det brukar bara vara några tiondelar hit eller dit i omsättbar energi.Till får som bara äter ett par kilo hö så kan det inte göra så mycket på totalfoderstaten.
Det här höet är ganska näringsfattigt,men det kanske du visste
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Analys av hö
« Svar #2 skrivet: 09 jan-10 kl 17:28 »
Nej Anders 67 det hade jag ingen aning om. Dvs att jag inte skall köpa det?
Vad skall jag då gå efter?
jag har även dessa annonser på blocket att kolla på:
http://www.blocket.se/kristianstad/Ho_smabal_24200778.htm?ca=23_4&w=0
http://www.blocket.se/hassleholm/Ho___hosilage_25247650.htm?ca=23_4&w=0&last=1

Tacksam för hjälp
« Senast ändrad: 09 jan-10 kl 17:37 av Snarrbon »
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: Analys av hö
« Svar #3 skrivet: 09 jan-10 kl 18:47 »
Hö med låga näringsvärden är oftast ganska grovt(inte alltid).Ska du ha det till får så får du räkna med att det kommer att bli en del spill då fåren kommer att plocka ut det finaste.
Det är inget fel att ge hö med låga näringsvärden och ibland så har man inget val men man ska vara medveten om att det kanske krävs lite extra spannmål eller/och koncentrat.
Om man har djur som växer eller tackor med lamm så är det nog ett måste.
Det här höet är inte jätte dåligt och om det är grönt och fint och inte mögligt så är det fullt användbart.Och det finns ju en analys på det så man vet ju vad man får och det är ju bra.
Ett bra hö har ett smältbart råprotein på omkring 70-80 g/ kg ts och ett energi på ca10,5-11,0
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Analys av hö
« Svar #4 skrivet: 09 jan-10 kl 19:14 »
Är det råproteinet som ger näringen? Ser i Sjödins att ett medelkval hö har en smb rp på 56 så 39 är ganska lågt ja. Energi innehållet är väl inte helt fel?
Jag har just upptäckt att detta är en hel vetenskap!
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

javill

  • Inlägg: 11402
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Analys av hö
« Svar #5 skrivet: 09 jan-10 kl 21:02 »
Proteinet behövs för att bygga muskler. Så om man kan välja är det bra med ett högt värde på protein.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Hugomannen

  • Inlägg: 35
    • Södermanland
SV: Analys av hö
« Svar #6 skrivet: 09 jan-10 kl 21:03 »
Vårat ensilage till korna ( men även fåren äter av det ) håller
10.9 mj/kg ts.
170 g  råpr / kg ts. 
88 g smbrp
Skördat precis innan axgång då näringsvärdet är som högst. I mälardalen var det -09 i månadsskiftet maj/juni. Med detta foder minskar kraftfoderbehovet istort sett till noll för de högdräktiga och digivande tackorna, de får bara ytterst lite kraftfoder. Fri tillgång på ensilage + tillgång på hö om de vill ha. Lågdräktiga får ett hösilage de står sig bra på, men skördat ett par veckor senare. Har inte analysen här nu men det är fint och de äter upp ca 95 % av det. Ett bra grovfoder sparar man mkt pengar på. Fåren gillar det och det blir lite spill. Har man grovfoder som är skördat sent och ett lägre näringsinnehåll blir det mkt spill fast spillet duger bra som strö och man får komplettera med kraftfoder om de ska kunna producera ngt.
Bor på landet med min familj och jobbar som djurskötare (mjölkkor) och veterinärassistent, har ett tjogotal får och ngr vallhundar ( Border collies ) samt ett par hästar.

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Analys av hö
« Svar #7 skrivet: 10 jan-10 kl 17:57 »
Tack alla för svar. Får se vad jag hittar för hö.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Analys av hö
« Svar #8 skrivet: 10 jan-10 kl 18:49 »
Jag tycker att det är det här som är det hopplösa med hö. I princip allt hö som produceras är till hästar och de skall visst må bäst av hö med ganska lågt näringsvärde och får gärna vara grovt. Det blir ju lönsamt för bonden att då slå när han har max volym på bekostnad av näringsvärde.
När man köper det här höet, som oftast är det enda som finns, och ger det till får så kan bortåt hälften bli spill pga att det är så grovt. Det blir därför svindyrt grovfoder och ofta behöver man komplettera med kraftfoder till det grova höet för att kompensera den låga proteinhalten. Suck. Tacka vet jag ett bra, något förtorkat finbladigt ensilage som är ämnat åt nöt och passar får som handen i handsken. Och kostar hälften eftersom spillet blir minimalt.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Analys av hö
« Svar #9 skrivet: 10 jan-10 kl 19:02 »
Det ni kan göra som vil ha får hö är att kolla efter hö som är gjort för föl eller dyl .
Mitt hö tex är typ plastat gräs , superhöga värden i allt *S*
Jag köper mitt hö i skolsta.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Analys av hö
« Svar #10 skrivet: 10 jan-10 kl 21:43 »
Inte det lättaste att köpa plastat hö om man bara har en handfull tackor, av liten ras dessutom. Jag skall förhoppningsvis så in Olssons vallblanding för får, den "Extensiva" varianten. Kärringtand och en massa småbladiga fina örter.. Det får jag hoppas bli kanon. Inte roligt att hämta hem hö som består till 60% av timotej, som fåren knappt tittar åt...

Jag lät slå en bit av mina gamla åkrar i sista rycket av juli månad, men detta hö passar inte mina damer. Inte i höhäcken i alla fall. När jag efter två dagars tvångssvält (Nå, de fick väl lite annat hö också) tog höet ur häcken och strödde med det åt de det med förtjusning. Jag fattar ingenting. Vill de ha det eller inte?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Radhusliv

  • Inlägg: 14
    • Västmanland
SV: Analys av hö
« Svar #11 skrivet: 10 jan-10 kl 23:32 »
Novis sitter och funderar på om det är högre andel råprotein och energi i ekologiskt foder än i konventionellt odlat foder.

javill

  • Inlägg: 11402
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Analys av hö
« Svar #12 skrivet: 11 jan-10 kl 09:19 »
Novis sitter och funderar på om det är högre andel råprotein och energi i ekologiskt foder än i konventionellt odlat foder.

Det har inte med det att göra utan vad det är för vall och när den skördas.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Analys av hö
« Svar #13 skrivet: 11 jan-10 kl 10:12 »
Det har inte med det att göra utan vad det är för vall och när den skördas.

Men vad är det då man skall söka efter. Här på alternativ har jag läst att timotej, rödklöver och ängssvingel är direkt olämpligt till får men i Sjödins står det att det är just det som man har i höet. Så??
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Analys av hö
« Svar #14 skrivet: 11 jan-10 kl 12:18 »
Dom sorterna är precis vad mina får levt av i över 10 år i både hö och ensilage och dom klarar sig fint ;)
 Jag väljer bort dom buntar som har mest klöver i (dom får korna) och ser till att ta tidigt skördat foder så att det blir så lite grovt med som möjligt eftersom fåren ändå ratar det.
                    Mvh
                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

javill

  • Inlägg: 11402
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Analys av hö
« Svar #15 skrivet: 11 jan-10 kl 12:31 »
Men vad är det då man skall söka efter. Här på alternativ har jag läst att timotej, rödklöver och ängssvingel är direkt olämpligt till får men i Sjödins står det att det är just det som man har i höet. Så??

Rödklöver är inte bra i några stora mänder till dräktiga tackor eller tackor man vill betäcka men, timotej och ängssvingel äter fåren och är bra om det inte är för grovt. Bäst är om det är många olika arter i en vall och att det är spätt. Då blir fåren glada. Men, även lite grövre foder äter fåren ifall det är hackat. Alltså inte långa strån men, med det grova fodret följer ju i princip alltid sämre värden på bla energi och protein.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Analys av hö
« Svar #16 skrivet: 11 jan-10 kl 20:58 »
En fundering.
Ensilage som är skördat ganska sent ex tredjeskörd i september men väldigt spätt och fint .Hur e de protin mässigt???.
Om man skördar ca var 6e vecka kan man då få hyfsat näringsvärde även på lite senare skördar??.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Analys av hö
« Svar #17 skrivet: 11 jan-10 kl 20:59 »
Glömde visst .Min fundering gäller ensilage.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Hugomannen

  • Inlägg: 35
    • Södermanland
SV: Analys av hö
« Svar #18 skrivet: 12 jan-10 kl 13:25 »
Ja du kan få ett mkt bra ensilage av det. Gräset ska helst inte frysa innan bara. Proteinet kan ligga lite högre/energin lite lägre, procentuellt sett mot 1:a/2a skörden men det är ju bara att analysera. Kan vara svårare att förtorka den årstiden men det beror helt på vädret.

Mvh / Marie
Bor på landet med min familj och jobbar som djurskötare (mjölkkor) och veterinärassistent, har ett tjogotal får och ngr vallhundar ( Border collies ) samt ett par hästar.

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Analys av hö
« Svar #19 skrivet: 22 jan-10 kl 11:01 »
Är det bättre att köpa ett kohö än ett hästhö då?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

404 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

Enkelt boende
i Övrigt om bygga & bo
[Igår kl. 22:28]


Hitta ämnen
i Teknisk support
[Igår kl. 14:50]


Tid att klippa tuja
i Övrigt om odling
[01 maj-24 kl 19:47]


Tenngjutning
i Metall
[01 maj-24 kl 10:01]


Ersätta hushållspapper med ... vad?
i Textil
[30 apr-24 kl 00:07]


Konsistens på ägg
i Höns: Sjukdomar och skador
[29 apr-24 kl 17:43]


Rädda svetspinnarna
i Metall
[29 apr-24 kl 00:58]


Tunn eldfastplåt
i Metall
[28 apr-24 kl 23:14]


Kommer vedeldning att beskattas?
i Uppvärmning
[28 apr-24 kl 22:14]


Rostfri skruv i ek?
i Trä
[28 apr-24 kl 22:07]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser