Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bergvärme till ångturbin?  (läst 3141 gånger)

crwth

  • Gäst
Bergvärme till ångturbin?
« skrivet: 12 jan-05 kl 09:36 »
Har funderat på en sak...
Borde det inte vara möjligt att via bergvärme och en värmeväxlare få till kokande vatten så man kan driva en ångturbin och därigenom få till ström?

Detta skulle ju isåfall leda till att man både fick värme och el till huset på ett väldigt miljövänligt sätt som skulle vara relativt underhållsfritt och inte stå och falla med ens egen närvaro i huset.
Läste tråden om el via ved här, men tyckte just att bristen där är att allt du har i kylen ruttnar bort om du får för dig att resa bort ett par dagar och inte kan elda för att få el.

I vilket fall som helst.
Vad tror ni om min teori?
Känner ni till någon som genomfört något liknande?

Wolverine

  • Gäst
Re:Bergvärme till ångturbin?
« Svar #1 skrivet: 16 jan-05 kl 11:48 »
Hej!

Energi kan ha olika kvalitéer beroende vilken typ det rör sig av. Allt hänger på om hur omvandlingsbar (exergi) energin är. Kvalitetsmåttet på energi kallas för exergi, inte att förväxlas med energi. Exergin varierar för olika typer av energislag.
El och mekaniskt arbete är till 100 % (100% exergi)omvandlingsbara , värme är betydligt mindre omvandlingsbar, fast det hänger på hur hög temperatur värmen har. Den blir dock aldrig högre än ca 60%. Lågtemperaturig värme har sämst kvalité (exergi).

Vad har detta för betydelse?
Jo, med en värmepump (värmeväxlare), som själv drivs av högkvalitativ energi (el) skall en energi med låg kvalité framställas (ånga) som slutligen skall omvandlas (turbin) till el igen.
Rent praktiskt har man sänkt kvalitén på energi under förvandlingarna genom förluster i kedjan från början till slut.
Rent exergimässigt skall man inte använda el för att framställa värme eller till saker där andra alternativ passar bättre.
Att använda el till uppvärmning är förkastligt när man kan använda energislag som inte är så fina, vedeldning t.e.x.

Vad din idé innebär är att först göra el till ånga (värme) som sedan skall bli el igen.
Det vore bättre att kapa bort mellanledet ångturbin och få snabbast väg mellan ursprung och förbrukningsställe.

Föreslagsvis är solceller eller vindkraft ett bättre alternativ, där slipper man mellanleden. Visserligen krävs batterier, som säkert inte är så värst miljövänliga, men i detta fall tror jag att det är ett bättre alternativ.

Hoppas att jag inte rörde ihop allt med en massa konstiga termer & teorier.
Är något oklart får du gärna fråga.

Mvh Jordlöpare
« Senast ändrad: 26 apr-05 kl 17:45 av Jordlöpare »

crwth

  • Gäst
Re:Bergvärme till ångturbin?
« Svar #2 skrivet: 18 jan-05 kl 10:18 »
Nej nej, det förklarar precis en del av det jag undrade.
Tänkte att det måste finnas något hinder för att det ska fungera, annars hade nog någon redan provat.
Så jag förstår precis. Värmen som uppnås är inte tillräckligt stor i förhållande till mängden ström som går åt för att få upp den helt enkelt. Alltså får man bara ett förlustsystem.

Tackar för svaret i vilket fall. =)

Wolverine

  • Gäst
Re:Bergvärme till ångturbin?
« Svar #3 skrivet: 18 jan-05 kl 11:40 »
En sida om energikvalité och lite till.


http://exergy.se/goran/swedish/index.html


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser