Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stark ström och högspänning  (läst 1536 gånger)

Ragnar Olofsson

  • Inlägg: 1
Stark ström och högspänning
« skrivet: 19 dec-22 kl 16:02 »
Hej!
Jag sliter mitt hår medans jag försöker förstå el. Spänning ström och effekt upp till 230-400 V 63A är OK.

Jag ska starta en anläggning som behöver 1200 kW. Med lågspänning krävs ... vadå? 1200kW=0,4kV x √3 x XA?  1732A

Då blir väll alternativet Högspänning. 10kV? 1200kW/10kV=120kW. 120kWx√3 = 208A Eller 20kV vilket ger 104A

Tänker jag rätt

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Stark ström och högspänning
« Svar #1 skrivet: 19 dec-22 kl 16:41 »
Du får nog helt enkelt kontakta din nätägare och fråga om du kan få så mycket effekt på den aktuella adressen.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Stark ström och högspänning
« Svar #2 skrivet: 19 dec-22 kl 16:49 »
Hej!
Jag sliter mitt hår medans jag försöker förstå el. Spänning ström och effekt upp till 230-400 V 63A är OK.

Jag ska starta en anläggning som behöver 1200 kW. Med lågspänning krävs ... vadå? 1200kW=0,4kV x √3 x XA?  1732A

Då blir väll alternativet Högspänning. 10kV? 1200kW/10kV=120kW. 120kWx√3 = 208A Eller 20kV vilket ger 104A

Tänker jag rätt

Slit inte ditt hår, skallighet kommer inte att minska din börda!

Tja... Det är både matte och kunskap om regler och gränser. Uträkningen ser typ bra ut. Storheten ser rätt ut i vart fall.

Det du behöver är inkommande högspänning och sedan ett lågspänningsställverk med ett skensystem om 2000A så är du hemma. Enkelt inga problem. Allt du behöver är en massa pengar! :D

Gränsen på serviserna från de flesta nätägare är 6x250A = 1.500A. Då drar de in 6st 240mm2 AL. Då slipper du högspänningen, räcker med lågspänningsställverk och du kommer undan lite billigare!

Får man fråga vad du ska ha all ström till? Börjat bränna hemma i lite större skala?

Kan tilläggas att det är en del regler och krav vid bygge av dylika saker. Särskilt högspänningen om du tänkt dig ha transformatorn inne i en byggnad.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Stark ström och högspänning
« Svar #3 skrivet: 19 dec-22 kl 21:45 »
1,2 MW är i högsta laget för att överhuvudtaget ha i en 400/230 V-anläggning, kortslutningsströmmarna blir så höga att brytare och annan utrustning blir orimligt dyr. Dessutom blir det frågan om så grova ledare att det kommer att gå åt onödigt mycket koppar.

I det här fallet är det nog bäst att beställa en högspänningsservis (troligen 10 eller 20 kV beroende på vilken spänning traktens distributionsnät har) från nätbolaget och betala vad det kostar. Om all effekt inte ska förbrukas av en enda last utan av flera laster på högst några hundra kVA per styck, så kan det hända att den bästa lösningen blir att transformera ner till 400/230 V i två eller tre mindre transformatorer som får mata var sin del av anläggningen.  En annan möjlighet - i synnerhet om de stora lasterna är asynkronmotorer - kan vara att välja 690 V som spänning efter transformatorerna.

Billigaste lösningen på transformator- och högspänningsställverksproblemet blir nog att beställa en färdig nätstation (transformatorkiosk) bestyckad som  man vill ha den.  De byggs ju i stora serier åt nätbolagen och levereras helt färdiga, man behöver bara ordna grundläggning och framdragning av kablar själv.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Stark ström och högspänning
« Svar #4 skrivet: 20 dec-22 kl 08:13 »
1,2 MW är i högsta laget för att överhuvudtaget ha i en 400/230 V-anläggning, kortslutningsströmmarna blir så höga att brytare och annan utrustning blir orimligt dyr. Dessutom blir det frågan om så grova ledare att det kommer att gå åt onödigt mycket koppar.

I det här fallet är det nog bäst att beställa en högspänningsservis (troligen 10 eller 20 kV beroende på vilken spänning traktens distributionsnät har) från nätbolaget och betala vad det kostar. Om all effekt inte ska förbrukas av en enda last utan av flera laster på högst några hundra kVA per styck, så kan det hända att den bästa lösningen blir att transformera ner till 400/230 V i två eller tre mindre transformatorer som får mata var sin del av anläggningen.  En annan möjlighet - i synnerhet om de stora lasterna är asynkronmotorer - kan vara att välja 690 V som spänning efter transformatorerna.

Billigaste lösningen på transformator- och högspänningsställverksproblemet blir nog att beställa en färdig nätstation (transformatorkiosk) bestyckad som  man vill ha den.  De byggs ju i stora serier åt nätbolagen och levereras helt färdiga, man behöver bara ordna grundläggning och framdragning av kablar själv.

I större anläggningar så är det inget ovanligt med de strömmarna på 230/400V. Även om du brukar vilja undersöka om det går att komma ner i 1500A eftersom du slipper inkommande högspänning. Du har ju en beräkning på förbrukare med sammanlagring, det brukar vara rätt mycket marginal i dem som man kan skära på.

En annan lösning att slippa högspänningen kan vara att flirta med nätägaren och undersöka om det går att få två serviser in.

Visst det är inga gratisprylar men i sammanhanget med vad resten kostar när man kommer upp i de storlekarna på projekt så kan det vara acceptabelt. Något ska ju förbruka strömmen också! Bortsett från skensystemet så är det inte så mycket koppar. Från 50mm2 och upp brukar det vara aluminium i kablage, det är billigare.

Hans Israelsson

  • Inlägg: 10
SV: Stark ström och högspänning
« Svar #5 skrivet: 11 feb-23 kl 14:26 »
Ett komma två MEGAwatt!
Jag tar mig fräckheten att gissa,  blivande tankstation för elbilar?
På något strategiskt ställe.
En bra ide tycks det, men jag vet inte om staten eller vattenfall har monopol på det eller så.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Stark ström och högspänning
« Svar #6 skrivet: 11 feb-23 kl 21:10 »
Det finns inget monopol på att sätta upp laddstationer för elbilar. Ska man själv sälja el från elnätet till en tredje part, som det ju blir i detta fall, måste man dock ha tillstånd från den som har koncession på elnät i trakten, det är vanligtvis det lokala nätbolaget.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 3 användare
ninanna, Mathias., LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser