Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordbruksredskap  (läst 4434 gånger)

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Jordbruksredskap
« Svar #20 skrivet: 12 okt-22 kl 22:14 »
Snökedjor kan räcka men det beror mycket på vad slags vinter du har där du bor. Här i Österbotten är det så pass vanligt med ishalka och snö som bakas ihop av blidväder och sedan fryser så här skall det vara riktiga piggkedjor. Eftersom vi har stenigt i skogen skall det vara grova länkar i piggkedjorna för annars slits de sönder direkt i skogen. Jag skulle säga att 8mm länkar är minimum. Skarpskor använder nästan ingen här i trakten numera. För klumpigt.

Man måste ha snäll mark och lindrig vinter om snökjedjor ska räcka på 2wd vintertid i skogen, hos mig var det otillräckligt och det gick inte att backa med traktor och skogsvagn utan att ha ordentligt lass på skogsvagnen
Jag har inte provat piggkjedjor på FE35  eller 135 men traktorn är ju både låg och lätt så det brukade gå bättre med åtminstånde halvt lass och skarpsko.






"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Jordbruksredskap
« Svar #21 skrivet: 15 okt-22 kl 19:21 »
Jag har bara kört med skarpsko vintertid i skogen och det är jag nöjd med. Skönt att få rejält fäste. Hade inte så långt att köra på grusvägen, och den behövde ju lite riv ibland när den brev isig ;D


TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Jordbruksredskap
« Svar #22 skrivet: 15 okt-22 kl 19:43 »
Jag tror jag ser varför ni rikssvenskar kör med skarpskor och inte vi.
Här är det få som har allt i ett skifte. Till exempel grannen som väl har kring 20 hektar skog totalt har det i fem olika skiften och så bor han på ett och de övriga är utspridda i byskogen så han har väl kring 15 km till det skiftet som är längst bort.
Själva har vi faktiskt våra 4 hektar bakom tomten men vi drygar ut veden och virket ur egen skog med att hugga vindfällen och röjningar i andras skiften. Så som väldigt många småskogsägare gör i Österbotten. I vintras högg jag 6 eller 7 traktorlass sågstock av vindfällen och vägen det skulle transporteras hem var 8 km på väg och 1 km över isen. Sedan skulle givetvis allt sågvirke föras till närmaste cirkelsåg som är ungefär 12 kilometer hemifrån åt andra hållet och så skulle det hämtas därifrån. Hade inte den sågaren haft tid hade det blivit 25 km på landsväg till sågen och så hem igen.
Det blir mycket landsvägskörning för oss och då fungerar det inte med skarpskor.
I Sverige verkar det vara vanligare att ha allt man äger i ett skifte och ovanligare att hugga ved och virke i andras skiften och kanske också ovanligare att föra eget virke till sågen.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Jordbruksredskap
« Svar #23 skrivet: 15 okt-22 kl 20:26 »
Ja, det verkar vara helt andra villkor. Visst kan man få köra någon mil eller två om man skall få stockarna sågade i ett bra hemmasågverk, men då tar man inte skogstraktorn. Vi har petiga regler när det gäller hur tungt man får dra obromsat på väg, så åker man längre med 5 ton på skogsvagnen efter en liten traktor så kan polisen bli gnällig.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Jordbruksredskap
« Svar #24 skrivet: 15 okt-22 kl 21:03 »
För att inte tala om bränslepriserna när man åker omkring med virke sådana avstånd

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Jordbruksredskap
« Svar #25 skrivet: 15 okt-22 kl 21:25 »
För att inte tala om bränslepriserna när man åker omkring med virke sådana avstånd
När dieseln kostar 28kr/l 'vid pump' funderar jag på varför jag inte köpte en Victor, sen minns jag hur kasst det är med en traktor som man måste klättra upp på bakifrån.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Jordbruksredskap
« Svar #26 skrivet: 15 okt-22 kl 21:54 »
Bränsekostnaden är inte avgörande om man har fullt lass på varje resa. Det gäller att planera körandet.

Fördelen med det här systemet är att nästan alla äger skog och har tillgång till ved och den ekonomiska säkerhet och självförsörjningsmöjlighet det innebär att äga en bit skog. Eftersom man kan behålla jorden i släkten och dela så varje syskon får en bit stannar fler i hembyn och landsbygden lever på ett helt annat vis än i Sverige.
Nackdelen är att när skogsskiftena delas mellan syskon (man får dela skogsfastigheter ned till en hektar) och så köper man till någon bit och så vidare så blir det ofta flera skiften med några kilometers avstånd.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Jordbruksredskap
« Svar #27 skrivet: 16 okt-22 kl 08:22 »
Dieseln börjar onekligen bli en stor utgiftspost.
Kanske vi får återuppliva gengasaggregaten.
Låta ved köra fram ny ved.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Jordbruksredskap
« Svar #28 skrivet: 19 okt-22 kl 10:18 »
De flesta jordbearbetningsredskapen behöver nödvändigtvis inte stå under tak. Då rost inte har så stor betydelse för dom.
kretslopp

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Jordbruksredskap
« Svar #29 skrivet: 25 okt-22 kl 13:57 »
Hej plutteknutt! Kommer du att vara självförsörjande på potatis och grönsaker till nästa år? Eller kommer du att ha större ambitioner än så?
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

767 gäster, 5 användare (2 dolda)
xaelanar, mommo, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser