Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Golvisolering i off grid-stugan  (läst 1349 gånger)

cygnel

  • Inlägg: 11
    • Dalarna
    • Krångåsen - Off grid
Golvisolering i off grid-stugan
« skrivet: 02 sep-22 kl 13:54 »
Jag bygger en stuga i lösvirke, off grid på en fäbod.

Det är nu dags att lägga golvet.
Från början har jag tänkt att isolera med stenull, men börjar nu att fundera på det mer traditionella kutterpånet.

Vilka är för och nackdelarna med kutterspån gentemot andra modernare isoleringsmaterial?

https://www.youtube.com/channel/UCMdHIxjwfDwtf9hzFwj-NDQ

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Golvisolering i off grid-stugan
« Svar #1 skrivet: 02 sep-22 kl 14:15 »
"Torpet mitt i skogen " har isolerat med Haspor, det fungerar för honom kanske är det något för dej? Kutterspån tar upp fukt, det  packar sej och kan börja mögla. Dessutom är det bra att ha en isolering som råttor och möss inte tycker om.
kretslopp

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Golvisolering i off grid-stugan
« Svar #2 skrivet: 02 sep-22 kl 21:31 »
Ett alternativ till Hasopor/skumglas är perlit. Det använde vi till vår mullbänk i köket. Mycket nöjda ännu så länge.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Golvisolering i off grid-stugan
« Svar #3 skrivet: 02 sep-22 kl 22:52 »
Perlit är lite lömskt att ha som varumärke på isolering. Egentligen är perlit en slags kristallstruktur som kan förekomma i stål.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Golvisolering i off grid-stugan
« Svar #4 skrivet: 03 sep-22 kl 11:42 »
Men perlit är inte ett varumärke utan en typ av vulkaniskt material.

Vem var först att använda namnet, geologen eller bergsmannen ;D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Golvisolering i off grid-stugan
« Svar #5 skrivet: 03 sep-22 kl 11:45 »
Ett alternativ till Hasopor/skumglas är perlit. Det använde vi till vår mullbänk i köket. Mycket nöjda ännu så länge.  :)

Låter bra! Jag har perlit som förstaval när jag skall fixa golvet i salen. Leca och Hasopor i all ära, men perliten verkar ett strå vassare.

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Golvisolering i off grid-stugan
« Svar #6 skrivet: 03 sep-22 kl 15:36 »
Låter bra! Jag har perlit som förstaval när jag skall fixa golvet i salen. Leca och Hasopor i all ära, men perliten verkar ett strå vassare.

En av anledningarna att vi valde den är att den är lätt att arbeta med.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Golvisolering i off grid-stugan
« Svar #7 skrivet: 04 sep-22 kl 13:23 »
"Torpet mitt i skogen " har isolerat med Haspor, det fungerar för honom kanske är det något för dej? Kutterspån tar upp fukt, det  packar sej och kan börja mögla. Dessutom är det bra att ha en isolering som råttor och möss inte tycker om.

Är det likadant med Träfiberisolering  i skivor? Möglar det också lätt eller?

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Golvisolering i off grid-stugan
« Svar #8 skrivet: 04 sep-22 kl 13:57 »
Är det likadant med Träfiberisolering  i skivor? Möglar det också lätt eller?
Hasopor är skumglas. Tillverkat av återvunnet glas. Möglar inte och är kapillärbrytande, gäller även perlit.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Golvisolering i off grid-stugan
« Svar #9 skrivet: 04 sep-22 kl 14:07 »
Är det likadant med Träfiberisolering  i skivor? Möglar det också lätt eller?

Om det möglar lätt eller inte beror mycket på omgivningen. Är det fuktigt för att temperaturen svänger så möglar nog skivor lättare än spån, men är det konstant hög luftfuktighet så tror jag spånet möglar fortare och mer.

Skivor kan du ju lättare ytbehandla, men ett oorganiskt material är trots allt det säkraste.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Golvisolering i off grid-stugan
« Svar #10 skrivet: 04 sep-22 kl 18:49 »
Många isoleringsskivor som är baserade på trä, lin eller andra organiska material innehåller diverse biocider för att hindra tillväxt av bakterier, mögel mm.  Läs det finstilta i produktdatabladet för den sort du funderar på att anskaffa, och se upp med rykten som det verkar som om alla firmor i den branschen sprider ut om sina konkurrenter.

sayerbýr

  • Inlägg: 723
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Golvisolering i off grid-stugan
« Svar #11 skrivet: 05 sep-22 kl 17:36 »
Som kretslopp skrev har jag stoppat dit hasopor.

Är himla nöjd med hur det kunde hanteras. Har dokumenterat allt i en blogg och instagram. Länk till bloggen finns i min footer på detta inlägg. Och mitt nickname kan du söka på också.

Det dammar lite vid hantering. Säckarna de kommer i väger mellan 300-500 kilo. Rymmer 1,5 kubik. Det går att köpa på lösvikt. Bra om du kan få en lastbil att köra hela vägen fram till stugan.

Valde Hasopor för att slippa vara orolig utifall stugan blir kallställd. Om jag åker bort eller blir sjuk etc. I stugan finns enbart vedspis som uppvärmning. Den kapillärbrytande effekten sägs komma vid omkring 40-50cm djup. Isoleringsförmågan är sämre än träfiberisolering. Dock är det svårt att mäta känslan då träfiberisoleringen finns i flera olika tjocklekar. upp till 220mm.

Bor i husvagn nu och har 5-6cm frigolit som isolering och det är inte farligt kallt på golvet. De mesta delen av all värme i sen stugan går ut genom taket. Sen dörrar/fönster och väggar. Sen golv… Kan vara bra att tänka på.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 2 användare
Adels, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser