Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur lite kan man leva på?  (läst 2132 gånger)

Skogsbonden34

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
Hur lite kan man leva på?
« skrivet: 15 maj-22 kl 18:03 »
Har redan skrivit en tråd om mina framtidsplaner, men jag tar det kort och gott igen. Jag tänker försöka leva på ett jordbruk som ska producera ägg och kött. Jag ska bo i ett gammalt torp där det finns en liten gård. El finns indraget, men vatten får man hämta ur en brunn. Toa är förbränningstoa. Att myndigheterna aldrig lagt sig i till förra ägaren förvånar mig. Hur som helst, jag tänker försöka driva gården så billigt som möjligt, och leva på den. På fritiden har jag några intressen som inte kostar jättemycket pengar. Det jag undrar är om hur man kan leva så billigt som bara möjligt? Bil måste jag ha, men den kommer enbart att användas när jag ska handla, ner på byn eller resa bort. Jag kommer använda de billigaste avtalen som finns gällande el då hela hushållet värms upp av el. Jag köper den billligaste alkoholen till helgerna, och köper väldigt sällan nya kläder. Köper i princip alltid begagnat. Har ni några fler tips? Vill leva så billigt som det bara går.

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Hur lite kan man leva på?
« Svar #1 skrivet: 15 maj-22 kl 18:23 »
Beror ju lite på hur intresserad och kunnig du är på att odla också. Kan du odla det mesta av din mat så blir det pengar över. Har du dessutom lite mark för spannmål till dig själv och kanske raps/rybs eller solrosor till matolja så blir du nästan självförsörjande. På det lär dig att ta egna frön för att slippa en ganska dyr kostnad.
Alkohol lär man sig att vara utan eller så gör man frukt och bärviner, de kan ju tom förädlas vidare till ädlare drycker.
Tänker du ha får (tror du sa det tidigare) så ta reda på allt fett till tvål mm.
Ta och fundera på om du kan sätta in en kamin nån stans så du har värme och kokmöjlighet även om strömmen försvinner. Fundera på en luftvärmepump.
Solceller till dator-tv-batteriladdare och mindre eldrivna verktyg och tex dammsugare.
Solfångare för varmvatten. Går att bygga själv till billig peng.
Hur ligger huset? går det att sätta upp ett väggmonterat växthus mot en södersida? då har du mycket gratis värme därifrån lång tid på året.
Gör en enkel överslagsräkning en månad och se vilka utgifter du har och vilka du kan klara dig utan, ta med mat och nöjen. Fundera sedan på hur mycket mark du har och hur många djur den marken kan föda, sommar som vinter. Vinterfodret blir för dyrt att köpa om du inte har rejäl inkomst.
Se om det blir något över, då har du tur

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur lite kan man leva på?
« Svar #2 skrivet: 15 maj-22 kl 18:50 »
Vad jag upplever som riktigt, riktigt dyrt är:

* Elnätsavgiften (alltså den fasta avgiften, den rörlig är som regel en skitsumma sommartid).
Med litet el till det nödvändigaste som frysboxar, datorer och annat, kanske en tusenlapp/månad sommar, kanske två vintertid, här.

Har man bil så är avgifterna för den nog etta tror jag, men detta är som regel ett måste för transporter av saker som är för stora/för tunga att ta med på bussen och för långt borta för att kunna hämta med traktor.
Detta är svårt att ge exakta siffror på, men mellan tummen och pekfingret, men säg 8-9K i skatter och skit + soppa, a' 25:- litern= ca 2 000:- för att fylla tanken på en större bruksbil, grovt räknat som det är nu.

Traktorn kostar inte så mycket i skatt och drar inte heller så farligt mycket, räkna på kanske 2,5 liter soppa/timma vid normal körning, litet mer om man drar en tung plog i våt lera med en äldre traktor med lågkomp. diesel.
reservdelar till gamla kärror brukar vara billiga om de fortfarande tillverkas men man måste kunna meka själv ibland, sedan får man väl leva med att en 40 år gammal traktor dras med en massa småfel med slitna saker och annat man får lära sig hur det funkar och i vilken prioritetsordning man behöver ta det, sedan måste inte allt vara originaldelar heller, saker som lysen och annat kan man köpa billigare på skroten, sätta i nya lamphållare från lastbilslyktor, osv. kort sagt använd fantasin.

* Husförsäkringar, slamtömning, fasta telefon/internet avgifter, etc Husförsäkring med lösöre, kanske 5-9K/år (det lönar sig att ta in prospekt här! Det kan skilja många tusenlappar här för exakt samma tjänst.) för det mest nödvändiga, slamtömning kanske ett par tusen till/år (den brukar vara väldigt dyr sett till tiden...), mobil tele/internet, kanske 700:-/månad med de billigare om man vill  ha ett fungerande abonnemang som täcker båda dessa med TV, etc. om man tar något av de som brukar fungera utanför valda områden.

Sedan tillkommer massor med småavgifter som sophanteringsavgifter, sotaren, mm. som inte heller går att välja. Sophantering kanske 5-600:- om man bara tar det nödvändigaste, sotaren kanske någon tusenlapp eller två, beroende på hur många kanaler man behöver använda, samt inspektionsavgifter, mm kanske några hundralappar till utslaget per år.
Sophantering är litet irriterande ibland sett till den faktiska mängden men sotaren är inte så farligt tycker jag.


Edit, jag räknar här på egen ved till uppvärmning vintertid.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ManPåGården

  • Inlägg: 111
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Hur lite kan man leva på?
« Svar #3 skrivet: 15 maj-22 kl 19:18 »
Inget som går snabbt att genomföra.
Mitt matkontot ligger på 8k 10k kr om året. Självförsörjande på rotfrukter och frukt och bär typ. Mjölk och ägg från grannar, kött från skogen. Köper typ kryddor mjöl och fetter, och lite rengörn8ngsmedel. Sol värme och el. Tar längre tid att få ihop pengar men tids nog går det ihopsig. Funderar på offgrid men kostar kapital. Batteri mm.
Skatt försäkring bil och gård, stor post.
Bil 10-15k om året, jag gillar att dansa så det blir en del långrundor.
Bytt avlopp så nu är slamtömning borta, inga kostnader, sopavgift är tvingande.
Titta på det som kostar, förändra det som ger stabil förändring, det tar tid och en del kapital sen minskar månadskostnaden. Det går åt eget arbete så räkna med att jobba deltid eller långa kvällar.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Hur lite kan man leva på?
« Svar #4 skrivet: 15 maj-22 kl 19:18 »
Beträffande bil, så välj en bil som innebär så låga fasta utgifter som möjligt. Den bör vara så billig att du kan betala den kontant och inte har anledning att kosta på mer än trafikförsäkring på den.  Se till att skatten är låg - helst bör bilen vara så gammal att den är skattebefriad eller blir det inom kort (ofta kan det löna sig att köpa en bil som har något år kvar till skattebefrielsen, då blir den billigare i inköp), om du ändå måste köpa en nyare bil som det ska betalas skatt på ett antal år till, så bör du se upp med en del halvgamla dieslar utan partikelfilter som har hutlöst dyr skatt.
Välj också en bil av märke/modell som du själv eller någon billig lokal verkstad har bra kunskaper om, och som inte är så gammal och/eller udda att det kan tänkas börja bli svårt att få tag i vanliga slitdelar under den tid du tänker använda den. Se också till att den inte har onödigt hög bränsleförbrukning för de slags körningar du ska göra, och att däcken är av en vanlig och billig dimension. Ska du ofta dra släpvagn med bilen, förvissa dig om att bilen får dra de släpvagnar som är aktuella, och att du får köra ekipaget med den körkortsklass du har.

När det gäller fasta avgifter för elnätet, så kan de variera mycket kraftigt beroende på vilket nätbolag man har på orten. Hos vissa nätbolag är nätavgiften kraftigt beroende av vilka huvudsäkringar man har - om man kan nöja sig med ett 16 A-abonnemang kan man spara mycket pengar, men det kan vara svårt att få de säkringarna att hålla om man både har elvärme och andra strömslukande saker (t ex förbränningstoa).
Jag instämmer i att direktverkande elvärme är helt olämpligt ur många synpunkter - mycket bättre med en luftvärmepump kompletterad med någon form av eldstäder. Om du inte har skog att avverka till husbehov på egen mark (eller får avverka sly/gallringsvirke/torrgranar hos grannen), så satsa på att köpa långved, och kapa och klyv själv, det blir billigare i längden än att köpa färdig ved.

Undvik att streama ljud och video via internetabonnemanget om du tar det via mobilnätet, det brukar bli dyrt med de datamängder det blir frågan om. Satsa hellre på att ta emot marksänd radio och tv, och skaffa inga abonnemang för att ta emot mer än de fria kanalerna.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur lite kan man leva på?
« Svar #5 skrivet: 15 maj-22 kl 21:13 »
Du har fått många bra tips redan, men jag vill vända på perspektivet en aning.
Det handlar inte bara om pengar, utan om tid. Att använda tiden klokt är lika viktigt som att använda pengarna så! Detsamma gäller ens egna kroppskrafter. "Ekonomi" betyder ungefär "hushållning med resurser", och det gäller alltså samtliga resurser.

Att använda el för att elda upp urin och fekalier, men hinka upp vatten ur brunnen för hand - är ett märkligt upplägg imho. Att ha en elektrisk vattenpump är enormt arbetsbesparande, speciellt för den som tänker sig ha ett litet självförsörjande jordbruk!

Vad gäller el överlag, är det grundläggande info vilket elområde du tänker bo i. I elområde SE 1 och 2 (norra Sverige) är det inga problem att teckna ett billigt bundet elavtal, men i SE 3 och 4 är det i princip omöjligt att binda till ett humant pris. Det är alltså en mer eller mindre bra affär att ersätta direktverkande el med någon annan värmekälla, t ex värmepump eller vedeldning. Även där går det att räkna tid och möda, hur många timmar behöver du lönearbeta för att betala elräkningen en vintermånad, kontra hur mycket jobb det är att fixa ved för samma vintermånad.

Du funderar på att ha får för kött; äter du i dagsläget mycket lamm, tycker du det är gott? Gillar du annars kaninkött, kalkonkött eller kött från ungtuppar? Dessa är nämligen exempel på resurssnåla köttdjur.
Finns möjlighet att fiska i närheten? Tycker du om fisk?

I din trådstart skriver du i jag-form, men sånt där är sällan hugget i sten. Du kanske träffar någon, ni kanske t o m flyttar ihop eller får barn, egna eller bonus. Då ser plötsligt framtiden annorlunda ut. Likväl som jag tycker att gifta och sambos bör tänka på vad som kan hända vid separation eller dödsfall, bör en singel fundera på hur livet kan bli om singellivet tar slut  :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Hur lite kan man leva på?
« Svar #6 skrivet: 16 maj-22 kl 09:50 »
Även om man lever billigt behövs pengainkomster.

Du bor ju i Sörmland där det väl finns rätt mycket fritidshus till Stockholmare.  Jag skulle satsa på ekologiska grönsaker plus ägg att sälja. Kanske självplock.  Ett aber är förstås vildsvin.  elstängsel kostar en del.

Alla djur äter mycket. Måste stängslas. Och det finns mycket lagar omkring och de behöver daglig tillsyn. Inte bra om man är ensam.

Bihållning kan vara bra.  Honung är lätt att sälja.

Cykla är billigt.  I Sörmland ligger tätorterna hyggligt tätt. Är man van att cykla är det inte svårt att cykla 15 km till mataffären och 15 km hem igen med 15 kg livsmedel.  Bibliotek är gratis, så bra om man gillar att läsa.

Håller med om att det verkar onödigt jobbigt att hinka upp vatten. Behövs mycket till både djur och odlingar.

Lynx lynx

  • Inlägg: 16
    • Västerbotten
SV: Hur lite kan man leva på?
« Svar #7 skrivet: 16 maj-22 kl 14:43 »
Du kan göra som skottarna, sätta upp toapapper på torklinorna. :P
Freedom is the right of all sentient beings!

kentaur47

  • Inlägg: 85
    • Dalsland
SV: Hur lite kan man leva på?
« Svar #8 skrivet: 17 maj-22 kl 14:09 »
Exprimenterat en del med på hur lite man kan leva. Odlar mkt själv, minst 50 % av behovet på grönsaker/potatis. I princip självförsörjande på kött. Egen el åtminstone halva året. Eldar för värme hela vintern. Har bil men kör så lite som möjligt. Har även hund o katt, hönor o får som behöver mat. Trots mkt eget så är det svårt att klara sig på mindre än ca 9000/mån. Men det funkar. Och jag kan unna mig en del, såsom en fika ute i bland, en pizza någon gång. Lycka till [emoji106][emoji106]
Finns på gård med förhoppningen att bli allt mindre beroende, och allt mer självförsörjande. Har en go gubbe och
4  biologiska barn( varav två utflugna), samt flera andra ungar som står mitt hjärta nära. Djur och odling för eget bruk.

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Hur lite kan man leva på?
« Svar #9 skrivet: 19 maj-22 kl 22:50 »
Ett tips: Elcykel med kraftig motor. Jag har en av mærket Kalkhoff och det ær ett stort mærke internationellt sett men inte så vanligt i Sverige, och den ær toppen. Ersætter inte bilen helt men den lønar sig. Jag vet inget om stugan du ska bo i, men bra isolering lønar sig så att du inte sløsar med værmen. Det ær många som vill ha får på sommaren før att beta någon æng vid sommarstugan eller sådær. En annorlunda ide ær att hyra ut små flockar øver sommaren och ta bra betalt før det. Høns kan man också hyra ut. Men det ska vara lugna, tama djur. Till ex finullsfår har før mycket nerver.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 2 användare (1 dolda)
Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser