Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gård med typkod 120, hur fungerar det rent praktiskt?  (läst 2108 gånger)

Kichijoji

  • Inlägg: 21
    • Uppland
Gård med typkod 120, hur fungerar det rent praktiskt?
« skrivet: 10 apr-22 kl 18:48 »
Okej, så jag försöker få klarhet i saker och ting.

Kortfattat:
Köpt en mindre avstyckad gård, klassad som typkod 120. Ska bo där permanent. ~5ha mestadels åkermark med lite skog, sly, osv.
Har även redan en registrerad enskild firma, dock inte lantbruks/skogsverksamhet i nuläget. Nystartad, ännu rätt inaktiv.
Har även vanligt heltidsarbete.

Jag har förstått det som att man automatiskt blir företagare om man äger fastighet med typkod 120. Men hur går det till sen? Har "lantbruket" ett eget orgnummer eller går det på mitt personnummer också ?

Hur fungerar det om jag vill investera i lite maskiner på gården eller tex laga ladubyggnader. Är detta sånt som skrivs på gårdens verksamhet, och hur går det då till rent praktiskt?

Framöver tänker jag ev bedriva lite sidoverksamhet på gården. Jag kan inte bli riktigt klok dock på om gården blir ett eget "företag" eller annars hur det fungerar i kombination med den enskilda firma jag redan har reggad på mitt persnr, så att säga..

Har läst på om vad som gäller med in/ut-moms osv men känner att jag inte förstår hela kedjan och hur man går tillväga..

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Gård med typkod 120, hur fungerar det rent praktiskt?
« Svar #1 skrivet: 11 apr-22 kl 09:57 »
Gården fungerar som en enskild firma och har ditt personnummer som organisationsnummer.
Du behöver momsregistrera dig för att kunna dra momsen på det du köper. Inget som rör bostadshuset ska vara med i bokföringen. När du har jobb kan du kvitta en del av gårdens förlust mot inkomst av tjänst de fem första åren. I alla fall så var det så tidigare så värt att kolla upp.
Du bokför alla inkomster och utgifter du har på gården.  Även köpet av gårdens lantbruksdel kan du ta upp som en kostnad och om du har lån även räntekostnader och armortering. Kan tas reda på med hjälp av taxeringen. Du måste då dock skilja på inköpskostnaden för ekonomibyggnader och mark samt bostadshus med tomt. Viktigt för det kollar de garanterat om du går revision.
Ta hjälp av någon som kan om du inte reder ut det själv.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Kichijoji

  • Inlägg: 21
    • Uppland
SV: Gård med typkod 120, hur fungerar det rent praktiskt?
« Svar #2 skrivet: 11 apr-22 kl 10:17 »
Gården fungerar som en enskild firma och har ditt personnummer som organisationsnummer.
Du behöver momsregistrera dig för att kunna dra momsen på det du köper. Inget som rör bostadshuset ska vara med i bokföringen. När du har jobb kan du kvitta en del av gårdens förlust mot inkomst av tjänst de fem första åren. I alla fall så var det så tidigare så värt att kolla upp.
Du bokför alla inkomster och utgifter du har på gården.  Även köpet av gårdens lantbruksdel kan du ta upp som en kostnad och om du har lån även räntekostnader och armortering. Kan tas reda på med hjälp av taxeringen. Du måste då dock skilja på inköpskostnaden för ekonomibyggnader och mark samt bostadshus med tomt. Viktigt för det kollar de garanterat om du går revision.
Ta hjälp av någon som kan om du inte reder ut det själv.

Tror definitivt jag måste ta hjälp av nån för att riktigt bena ut detaljerna.:

Vid fastighetsköpet var det ju inte olika köp av huset och ekonomibyggnaderna liksom. Ska det isf uppskattas värde på de olika delarna?

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Gård med typkod 120, hur fungerar det rent praktiskt?
« Svar #3 skrivet: 11 apr-22 kl 10:37 »
Tror definitivt jag måste ta hjälp av nån för att riktigt bena ut detaljerna.:

Vid fastighetsköpet var det ju inte olika köp av huset och ekonomibyggnaderna liksom. Ska det isf uppskattas värde på de olika delarna?

Ja och det gör man med hjälp av taxeringsvärdet. Varje del borde vara värderat där så får man räkna ut procenten.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Gård med typkod 120, hur fungerar det rent praktiskt?
« Svar #4 skrivet: 11 apr-22 kl 10:57 »
Lantbruket blir en del av din enskilda firma, så du lägger till lämpliga SNI-koder till dem du redan har på befintlig firma.
Det är sällan en liten gård går med vinst, så du kan inrikta dig på att ta pengar från i första hand din ursprungliga näringsverksamhet för att betala gårdens utgifter.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Kichijoji

  • Inlägg: 21
    • Uppland
SV: Gård med typkod 120, hur fungerar det rent praktiskt?
« Svar #5 skrivet: 11 apr-22 kl 13:47 »
Lantbruket blir en del av din enskilda firma, så du lägger till lämpliga SNI-koder till dem du redan har på befintlig firma.
Det är sällan en liten gård går med vinst, så du kan inrikta dig på att ta pengar från i första hand din ursprungliga näringsverksamhet för att betala gårdens utgifter.

Min ursprungliga näringsverksamhet är startad för nån månad sen och inte "aktiv" än så att säga..och verkligen inget som går med vinst.

Min inkomst kommer från vanlig anställning.

Började förstå nu detta med att jag helt enkelt SNI-kod som passar gården och vad jag gör med den, så att säga. Man har en enskild firma, men fler verksamheter, om jag fattar rätt.. Måste dock lära mig alla regler kring avdrag och sånt..

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Gård med typkod 120, hur fungerar det rent praktiskt?
« Svar #6 skrivet: 10 jun-22 kl 00:10 »
Kan man inte få hjälp från skattemyndigheten ,det fick man förr då kunde man till och med få träffa folk personligen .Men nu får man kanske bara ett svar med en länk till en sida som man redan läst 10 gånger .
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

806 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bortan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser