Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta stora stenar på sin tomt?  (läst 5694 gånger)

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Flytta stora stenar på sin tomt?
« Svar #20 skrivet: 27 jan-22 kl 12:27 »
 Då är där ju inget att böna o be för.
 Fram med spettet. gräv, lyft och lägg under tills du är i liv med markytan.
Rulla undan eller baxa med spett.
Det är ett kul jobb.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Flytta stora stenar på sin tomt?
« Svar #21 skrivet: 27 jan-22 kl 13:39 »
Finns många platser där rådet om att höja marken för att bli av med två stenar som sticker upp är helt åt skogen. Det rör sig kanske i det här fallet om 3x6x0,3 = 5,4 m3 = fullt flak på en lastbil vilket kostar 2-3000 kr. Bara arbetet med att kratta ut det är i nivå med att pilla upp stenarna.

TS ville ju ha stenarna till prydnad, så han behöver inte gräva ner dem.
En gång när jag behövde taktegel för en lättare plåster takrenovering, la jag en bevakning på blocket där jag kunde hämta dem enkelt på vägen till och från jobbet, så dök en annons upp så småningom på ca 2 mils avstånd från min ordinarie rutt, så ringde jag och åkte dit efter jobbet en dag för att hämta mina tvåkupiga taktegel och så visade sig att gubben även hade en stor last med jätte gamla trekupiga taktegel som han helst behövde bli av med av nån anledning, så gick jag med på att tömma lasten på flera omgångar d v s de dagar jag jobbade på den aktuella depån, så tömde jag den högen så småningom med min baksätet nedfällda jeep på en kostnad på ca högst 500 kronor extra för bränsle för avstickaren från min ordinarie rutt. Sedan fick jag ett smak på det där och kollade även annonser för andra typer av tak material och hittade en last med betongpannor som en kille ville bli av med så fort som möjligt då det handlade om en villa, men där hann jag bara två vändor då flera som kom och hämtade, kostnaden där kanske en hundring extra för bränsle.     

Jag började använda tegel/betongpannor för allt möjligt; några att nämna är för att bygga ett ute kök/grill, som pelare för att hålla IBC tank, som golv på jordkällaren och inte minst som fyllnadsmassor för att jämna ut två hjulspåren för att lämpa sig för bilar som inte har högmarkfrigång och en del andra grejer. Jag har kvar en del av dem och vid behov kan jag fylla på min begagnade takmaterial högen utan någon märkvärdigt extra kostnad alls.

Med all respekt Drängen att fylla ut en liten del av en parkering plats behöver inte kosta så mycket om man är en alternativare. Men naturligtvis uppskattar jag (och säkerligen alla andra läsare) all den kunskap om sten förflyttning som den här tråden innehåller och jag är även tacksamt för TS att han tog upp ämnet då utan hans fråga hade kunskapen inte kommit fram.     

Apropå att just de här stenarna behövs som prydnad har jag inget att sätta emot med. Det är hans rygg och bollar så får han förbruka dem för dem uppgifter han själv tycker att de lämpar sig bäst med.             

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Flytta stora stenar på sin tomt?
« Svar #22 skrivet: 27 jan-22 kl 14:56 »
Tror nog inte man bör vara så rädd för att slita ut ryggen på ett par stenar. Här i skogstrakterna finns en hel del som vittnar om storverk när det gäller stenar, och och det är våra föregångare som har lagt upp dem.

Att stapla sten verkar sitta i generna, små barn bygger allt möjligt med dem och vi är rätt många som inte kan låta bli stenar fast vi blivit vuxna.


En variant på att gräva för att få upp stenar är att borra ett hål, stoppa i en lyftögel och slå i två kilar till den. Sedan lyfter man rakt upp med en spaklyft fäst i en trefot. När man är klar knackar man på ögeln och tar bort den. Kvar blir bara ett litet hål.

Eller så skaffar man en grävmaskin ;D

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Flytta stora stenar på sin tomt?
« Svar #23 skrivet: 27 jan-22 kl 16:23 »
Tror nog inte man bör vara så rädd för att slita ut ryggen på ett par stenar. Här i skogstrakterna finns en hel del som vittnar om storverk när det gäller stenar, och och det är våra föregångare som har lagt upp dem.

Att stapla sten verkar sitta i generna, små barn bygger allt möjligt med dem och vi är rätt många som inte kan låta bli stenar fast vi blivit vuxna.


En variant på att gräva för att få upp stenar är att borra ett hål, stoppa i en lyftögel och slå i två kilar till den. Sedan lyfter man rakt upp med en spaklyft fäst i en trefot. När man är klar knackar man på ögeln och tar bort den. Kvar blir bara ett litet hål.

Eller så skaffar man en grävmaskin ;D

Precis..   allt handlar om att lösa problemen.
Och se möjligheterna.
Det finns förresten massor av filmsnuttar om bryta mark på nätet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: Flytta stora stenar på sin tomt?
« Svar #24 skrivet: 27 jan-22 kl 22:56 »
Finns många platser där rådet om att höja marken för att bli av med två stenar som sticker upp är helt åt skogen. Det rör sig kanske i det här fallet om 3x6x0,3 = 5,4 m3 = fullt flak på en lastbil vilket kostar 2-3000 kr. Bara arbetet med att kratta ut det är i nivå med att pilla upp stenarna.

TS ville ju ha stenarna till prydnad, så han behöver inte gräva ner dem.
Japp.
Men det är kul att läsa alla fantasifulla förslag!
Bara de varvas med riktiga "så här gjorde jag" berättelser...

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Flytta stora stenar på sin tomt?
« Svar #25 skrivet: 28 jan-22 kl 13:57 »
Det är lite oklart vad du egentligen vill säga eller veta, men om det handlar om att få veta hur man fyller ut dina stenar, trodde jag att det redan var underförstått. Alternativ ett är LimJans plus Drängen d v s gratis fyllnadsmassa och inhyrd transport. Alternativ två är att hitta olika fasta bygg material som folk vill slänga (så som takpannor i mitt fall) och frakta själv lite åt taget i mån av tid och när man har vägarna förbi osv.

I vilket fall, krossa på plats, kratta vid behov och låta det gå fyra säsonger så hinner det du har gjort ta sitt eget form eller hjälp till vid behov om du vill ha ett annat form och fyll på med mer fyllnadsmassa när det behövs osv. På så sätt kan arbetet och långdragen frakt tiden gå hand i hand.

Det var så jag jämnade ut hjulspåren på skogsvägen på vissa ställen för att höja spåren därför att i vissa ställen tog det emot mitt partiet på vägen (för vanliga bilar) och lite otäckta stenar fanns på ett par ställen (och vissa av dem lämnades kvar som överraskning för främmande bilister). Tänk på att torparlivet inte behöver vara svåra krävande jobb hela tiden, att njuta av det och anpassa till torpet och dess omgivning är bättre än att försöka anpassa torpet till sig själv, i min meaning i alla fall. Lycka till!           

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: Flytta stora stenar på sin tomt?
« Svar #26 skrivet: 28 jan-22 kl 22:29 »
Det är lite oklart vad du egentligen vill säga eller veta, men om det handlar om att få veta hur man fyller ut dina stenar, trodde jag att det redan var underförstått. Alternativ ett är LimJans plus Drängen d v s gratis fyllnadsmassa och inhyrd transport. Alternativ två är att hitta olika fasta bygg material som folk vill slänga (så som takpannor i mitt fall) och frakta själv lite åt taget i mån av tid och när man har vägarna förbi osv.

I vilket fall, krossa på plats, kratta vid behov och låta det gå fyra säsonger så hinner det du har gjort ta sitt eget form eller hjälp till vid behov om du vill ha ett annat form och fyll på med mer fyllnadsmassa när det behövs osv. På så sätt kan arbetet och långdragen frakt tiden gå hand i hand.

Det var så jag jämnade ut hjulspåren på skogsvägen på vissa ställen för att höja spåren därför att i vissa ställen tog det emot mitt partiet på vägen (för vanliga bilar) och lite otäckta stenar fanns på ett par ställen (och vissa av dem lämnades kvar som överraskning för främmande bilister). Tänk på att torparlivet inte behöver vara svåra krävande jobb hela tiden, att njuta av det och anpassa till torpet och dess omgivning är bättre än att försöka anpassa torpet till sig själv, i min meaning i alla fall. Lycka till!         
Jag har inte ens tänkt på att hålet måste fyllas!
Det jag inte var säker på var om man ens kunde rubba så stora stenar, och det är en bit att åka så jag har inte provat ännu.
Men ja jag har några spräckta takpannor som kan få bli fyllning...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Flytta stora stenar på sin tomt?
« Svar #27 skrivet: 28 jan-22 kl 22:36 »
När man är ensam (och slarvig eller ovan) så vill de gärna rulla i igen när de nästan är uppe...

Och även om du tror att stenen är rund och bara en halvmeter, så kan det vara toppen på något mycket större. Men det märker du...


Lycka till!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Flytta stora stenar på sin tomt?
« Svar #28 skrivet: 28 jan-22 kl 22:57 »
När man är ensam (och slarvig eller ovan) så vill de gärna rulla i igen när de nästan är uppe...

Och även om du tror att stenen är rund och bara en halvmeter, så kan det vara toppen på något mycket större. Men det märker du...


Lycka till!

Just därför gillar jag att borra och spräcka med snigeldynamit.
Det blir så lätt att flytta på dom då.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Flytta stora stenar på sin tomt?
« Svar #29 skrivet: 29 jan-22 kl 05:08 »
Just därför gillar jag att borra och spräcka med snigeldynamit.
Det blir så lätt att flytta på dom då.

Det gjorde förra ägaren till mitt ställe också. Lagningarna efter dom smällarna fortsätter än idag över 50 år efter.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Flytta stora stenar på sin tomt?
« Svar #30 skrivet: 29 jan-22 kl 11:49 »
Det gjorde förra ägaren till mitt ställe också. Lagningarna efter dom smällarna fortsätter än idag över 50 år efter.
Fattar inte det här, blev det smällar av snigeldynamit?

Om man inte får upp stenarna finns ju också möjligheten att slå av uppstickande stengaddar med förslagsvis sett och slägga, det är en någotsånär tyst och ostörande verksamhet som kan göra vägar och gräsytor mer användbara utan borrning och sprängning.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Flytta stora stenar på sin tomt?
« Svar #31 skrivet: 29 jan-22 kl 12:01 »
Det gjorde förra ägaren till mitt ställe också. Lagningarna efter dom smällarna fortsätter än idag över 50 år efter.
Fanns snigeldynamit för 50 år sedan ?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Flytta stora stenar på sin tomt?
« Svar #32 skrivet: 29 jan-22 kl 12:50 »
Det gjorde förra ägaren till mitt ställe också. Lagningarna efter dom smällarna fortsätter än idag över 50 år efter.

Snigeldynamit förbränns inte med en explosion utan fungerar genom att den expanderar väldigt långsamt vilket bygger upp ett inre tyck i objektet tills det helt enkelt spricker.
Samma sak som med dynamit men utan smällen.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Flytta stora stenar på sin tomt?
« Svar #33 skrivet: 29 jan-22 kl 16:45 »
Snigeldynamit förbränns inte med en explosion utan fungerar genom att den expanderar väldigt långsamt vilket bygger upp ett inre tyck i objektet tills det helt enkelt spricker.
Samma sak som med dynamit men utan smällen.

Vad dom körde med vet jag inte. Men dom äldre säger att uthuset här sprack då gubben försökte dela en sten. Uthuset sprack men stenen blev kvar.
Kan ju dock säga att jag är stenrik. Både på tomt och i skogen.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Flytta stora stenar på sin tomt?
« Svar #34 skrivet: 29 jan-22 kl 16:57 »
Vad dom körde med vet jag inte. Men dom äldre säger att uthuset här sprack då gubben försökte dela en sten. Uthuset sprack men stenen blev kvar.
Kan ju dock säga att jag är stenrik. Både på tomt och i skogen.

Det var nog vanlig dunsmit, som säger booom.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 292
    • Dalarna
SV: Flytta stora stenar på sin tomt?
« Svar #35 skrivet: 30 jan-22 kl 10:58 »
Vi har kört med sten-kilar. Borrar en rad hål och slår ned kilarna så delar sig stenen snällt.
Gammaldags men effektivt. Har man någon som kan borra med kompressordriven cobra så går det fort och sparar ryggen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Flytta stora stenar på sin tomt?
« Svar #36 skrivet: 30 jan-22 kl 12:12 »
Vi har kört med sten-kilar. Borrar en rad hål och slår ned kilarna så delar sig stenen snällt.
Gammaldags men effektivt. Har man någon som kan borra med kompressordriven cobra så går det fort och sparar ryggen.

Jag gillar stenkilarna också, lyckas man läsa berget så går det väldigt lätt, men jag kör med en vanlig bygghammare och 16 mm borr. Använder 16 mm borr när jag spränger också, för det bästa att spräcka sten med innan de riktiga bergsprängarna får ta vid är Dynaprime, ett snabbt sprängämne med lite gasbildning som används för att tända stora laddningar, och de finns i 15 mm. Man vill ju inte borra med för stort borr (vilket tyvärr behövs till snigeldynamit).

LimJans

  • Inlägg: 8906
    • Dalarna
SV: Flytta stora stenar på sin tomt?
« Svar #37 skrivet: 30 jan-22 kl 16:00 »
Vi har kört med sten-kilar. Borrar en rad hål och slår ned kilarna så delar sig stenen snällt.
Gammaldags men effektivt. Har man någon som kan borra med kompressordriven cobra så går det fort och sparar ryggen.

Samma här. Dock har det visat sig väldigt svårt att köpa spräckkilar, det var inte många järnhandlare/byggvaruhus som saluförde sådant eller ens visste vad det var vi sökte.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Flytta stora stenar på sin tomt?
« Svar #38 skrivet: 30 jan-22 kl 17:29 »
Jag köpte mina över internet, från Kina medan det nästan inte kostade något i frakt, dels för att det var stor skillnad på priset, dels för att jag inte hittade sådana till 16mm hål i Sverige.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Flytta stora stenar på sin tomt?
« Svar #39 skrivet: 30 jan-22 kl 17:55 »
Tittade och fann massor. Länkar till två av sidorna i Sverige om man vill spräcka sten https://sten-spräckning.se/produkt-kategori/sprackkilar/   https://www.stenkilar.se/#top



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

738 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser