Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Timmerstuga vs reglar och plank?  (läst 4516 gånger)

Solgurun

  • Gäst
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #40 skrivet: 27 jan-22 kl 11:26 »
Hur menar du att ytterväggens isolering skulle bli bättre utan luftspalten under ytterpanelen?
Jag anser att luftspalten gör att panelen torkar lättare och snabbare efter slagregn och att även asfaboarden har lättare att klara regn och fukt om panelen inte ligger dikt emot.
Luftspaltens idé är just att skydda panelen så den torkar upp. Skulle aldrig chansa och lämna bort den även fast det finns många äldre hus som klarat sig fast man struntat i luftspalt.

Torik

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #41 skrivet: 31 jan-22 kl 21:48 »
Luftspaltens vara eller icke.
Det var så de sa på träförädlingsutbildningen jag gick. Att luftspalt är bortkastat på en diffusionsöppen konstruktion, och att panelens tjocklek istället bidrar till väggens totala isolering om den sitter dikt vägg.
Skulle luftspalter bidra till bra isolering så skulle det byggts med flera luftspalter antar jag så det verkar inte troligt.

Det är verkligen tät färg som förstör trä, och sådan färg har det kladdats mycket med genom åren så inte konstigt att paneler och väggar ruttnat ner.




 

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Timmerstuga vs reglar och plank?
« Svar #42 skrivet: 31 jan-22 kl 21:59 »
Skulle luftspalter bidra till bra isolering så skulle det byggts med flera luftspalter antar jag så det verkar inte troligt.

Det är verkligen tät färg som förstör trä, och sådan färg har det kladdats mycket med genom åren så inte konstigt att paneler och väggar ruttnat ner.

Jag hävdar att utan luftspalt och med handelns virkeskvalite är luftspalten ett absolut måste med tät färg
annars riskerar man ju att få byta panel och en fasadpanel bör överleva den som spikar upp den om man inte bygger alldeles galet.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 2 användare
Andypandypa, Jens Osterman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser