Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Så kvitten  (läst 1937 gånger)

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Så kvitten
« skrivet: 04 maj-22 kl 14:14 »
Är det med kvitten som med äpplen och päron, om man sätter kärnor kan nästan vad som helst titta upp?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Så kvitten
« Svar #1 skrivet: 05 maj-22 kl 15:13 »
Dåligt svar från mig här men i alla fall med rosenkvitten tittade ingenting upp alls. Har testat flera gånger, tröttnade och köpte till slut några buskar. Det är bättre att ta skott, gissar jag eftersom det funkade bra. Men kvitten och rosenkvitten är förstås inte samma sak.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Adels

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Så kvitten
« Svar #2 skrivet: 06 maj-22 kl 06:01 »
Rosenkvitten ska stratifieras.Jag stoppade fröer från färsk frukt i en glasburk med hushållspapper och lite vatten i kylskåpet i höstas.I vintras hade det grott i massor.Står nu fina småplantor i växthuset som ska planteras ut på friland när de får rejäl storlek.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Så kvitten
« Svar #3 skrivet: 06 maj-22 kl 14:01 »
Jag har aldrig sått kvitten själv, de är tveksamt härdiga här, men läser man på engelska wikipedia verkar det ju vara ungefär som med äpple att de inte kommer sortäkta från frö. Kanske inte lika illa som äpple dock, jag tror kvitten är mindre förädlad och därmed har mindre variation. Men kvitten skall kunna förökas med sticklingar eller avläggare så man behöver åtminstone inte ympa.

Rosenkvitten är som sagt något helt annat men det finns fortfarande snår av dom vid mitt föräldrahem, efter att vi som barn kastade frukterna på varandra vid skolan och min mor hittade överblivna frukter i mina fickor som hon tog frö från. Så nog går de att gro från frö i alla fall  :)

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Så kvitten
« Svar #4 skrivet: 06 maj-22 kl 15:20 »
Adels, tack för tipset! Jag har testat att så ute i kruka också men inte lyckats men jag gör ett försök till nu med din metod.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Så kvitten
« Svar #5 skrivet: 06 maj-22 kl 16:24 »
Kanske lättare att komma över en stickling då så man vet vad man får.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

 

Tångräkan

  • Inlägg: 1980
    • Åland
SV: Så kvitten
« Svar #6 skrivet: 06 maj-22 kl 16:48 »
Ah, men jag har buskar redan. Gillar bara att testa att föröka vissa sorter och kan jag göra egna buskar är det kul. Klart jag kan ta sticklingar också men det var ju inte det som frågan handlar om. Och som sagt, jag är redan utanför ämnet, förlåt för det.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser