Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa anka, tips  (läst 1193 gånger)

Skaffa anka, tips
« skrivet: 08 dec-20 kl 12:08 »
Hej, jag skulle vilja ha lite tips och råd angående ankor. Planerar att skaffa svensk gul anka till sommaren. Jag bor bredvid en sjö (har sjötomt) så min första fråga är om de stannar på min tomt/min sjökant eller om de kommer simma iväg (och inte komma tillbaka). Hur lång bort vågar de dra liksom?
Ett annan fråga är om ankhus. Jag planerar att ha både höns och "minigris" och hundgård i framtiden och vill gärna bygga så bra som möjligt redan nu. Är det några av djuren ni rekommenderar kan dela utrymme både vad gäller hus eller utegård?
Jag vill givetvis att ankorna ska gå löst så mkt som möjligt och funderar på att bygga ett hus nära vattnet och en utegård som vätter mot vattnet. Drömmen vore ju om de kunde simma in och ut som de ville men förstår att jag på något sätt behöver skydda den från rovdjur i allt det här också. Så kom gärna med alla tips och råd ni kan. Något annat jag behöver veta? Bring it on!

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Skaffa anka, tips
« Svar #1 skrivet: 08 dec-20 kl 16:46 »
Det var många frågor men det första jag tänkte vara att idén om att ha ankhuset när vattnet är bra och skönt. Huruvida de sticker iväg vet jag inte men jag skulle nog inte riktigt våga ha dem helt lösa vid en sjö. Jag kan för lite för att svara på den frågan.
Men det i förlängningen tänker jag att man ju kan hägna in en del av sjön om du får för kommunen. Det behöver ju inte vara stort alls. Det borde finnas lösningar att hägna in i vatten.

SV: Skaffa anka, tips
« Svar #2 skrivet: 08 dec-20 kl 19:30 »
Tack för svar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser