Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Reality serie på SVT  (läst 1844 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
Reality serie på SVT
« skrivet: 23 jan-19 kl 18:14 »
Nu har andra säsongen av The Island börjat på SVT. För den som är intresserad av att få en liten inblick i vad brist på mat, vatten och skydd kan göra med oss människor - ha i bakhuvudet att de personer som deltar alltid kan välja att lämna ön och åka hem - vilket inte låter sig göras vid en riktig kris- eller krigssituation.
https://www.svtplay.se/video/8365109/the-island/the-island-sasong-2-svt?start=auto
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

piggetröska

  • Gäst
SV: Reality serie på SVT
« Svar #1 skrivet: 26 jan-19 kl 00:41 »
Ja, så sant.

Jag tycker att de i serien har en fördel till, förutom att de kan bryta när de vill: att vädret/klimatet verkar vara milt. En söderhavsö. Om de hade fått börja på en skärgårdsö mitt i vintern så hade det varit ännu tuffare.

Sen verkar de vara tvungna ålagda att vara en sammanhållen grupp. När man i gruppen definitivt inte är enig om prioriteringar o s v så kan man inte bilda två grupper, utan då måste vissa lämna ön och överlevnadsuppgiften. I skarpt läge, hade det inte blivit två grupper, varav en av dem hade gett sig av till den andra sidan av ön?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Reality serie på SVT
« Svar #2 skrivet: 26 jan-19 kl 14:22 »
De som har starkast vilja försöker/väljer att ta ledningen och det är inte nödvändigtvis samma sak som att de är mest kunniga i gruppen, även om de själva i vissa fall tycker att det är så. Tror inte de kan dela upp gruppen av tekniska/praktiska skäl eftersom aktiviteter och samtal ska filmas. Så visst hade gruppen annars kunnat dela upp sig men frågan är om det, överlevnadsmässigt sett, vore speciellt smart. Å andra sidan fungerar inte intelligent och analytiskt tänkande när törsten och svälten är ett faktum och hjärnan saknar bränsle (glukos). Vissa är mer känsliga än andra, för det blodsockerfall som kommer efter någon dag, vilket påverkar tänkande, mående och humör.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Reality serie på SVT
« Svar #3 skrivet: 26 jan-19 kl 18:11 »
Ja, det där programmet kan nog vara intressant att se, om man orkar med all dumhet. Sedan hänger förstås mycket på klippningen hur det uppfattas av tv-tittarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 5 användare
xaelanar, reimersro, Björkris, per.martinsson, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser