Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla nära Wifi?  (läst 4835 gånger)

Nilsson

  • Inlägg: 100
Odla nära Wifi?
« skrivet: 18 jan-15 kl 20:19 »
Hej!
Det finns ju en del som gör gällande att frön växer sämre om dom står nära ett wifi, en del youtube klipp verkar finnas i ämnet, men finns det någon som gjort ett experiment själv och testat? Eller vad tror ni om det hela?

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Odla nära Wifi?
« Svar #1 skrivet: 18 jan-15 kl 21:14 »
Jag tror inte att det spelar någon roll, det är så försvinnande små fältstyrkor det är fråga om åtminstone beträffande lagliga trådlösa nätverk med CE-märkta accesspunkter osv. Däremot kan ju sändareffekter och fältstyrkor bli högre om man modifierar utrustningen för längre räckvidd, monterar riktantenner osv. Men i riktantennfallet är det ju bara så att säga rakt framför antennen som fältstyrkan blir hög.

Många gånger högre fältstyrkor, vid ungefär samma frekvenser, kan man få från mikrovågsugnar som inte riktigt håller tätt (t ex om dörren är skev eller fästskruvarna för magnetronen lösa).  Läckfältet från en mikrovågsugn kan vara så starkt att den stör ut all wifi på flera kilometers håll, utan att den överskrider något gränsvärde!

Och ännu högre fältstyrkor, om än inte vid exakt samma frekvenser, förekommer från radaranläggningar av olika slag (flygnavigering, militär, fartyg mm). Sådana har ju använts i uppåt 70 år vid det här laget, så om de skulle ha ställt till några problem för odlingar borde det vara välkänt och väldokumenterat idag.

Nilsson

  • Inlägg: 100
SV: Odla nära Wifi?
« Svar #2 skrivet: 18 jan-15 kl 21:31 »
Jag är personligen inte det minsta orolig, men det finns ju en del i min omgivning som oroar sig för precis allt som är någorlunda nytt och dessutom tekniskt.. Skulle bara vara kul om någon gjort ett eget experiment! Annars får jag väl helt enkelt göra det själv..

Gilbert

  • Gäst
SV: Odla nära Wifi?
« Svar #3 skrivet: 18 jan-15 kl 21:46 »
En trådlös telefon 10mW fast på hela tiden, en trådlös router 100mW fast inte hela tiden, en modern mobiltelefon med inbyggd antenn kan klämma ur sig 2.000mW om du sitter i bilen.

Routern (WiFi) är den snällaste och allt konstigt på Youtube är rena aprilskämtet. Jag jobbar med radiobasar och vi mäter upp en del SAR värden, de har man järnkoll på idag.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Odla nära Wifi?
« Svar #4 skrivet: 18 jan-15 kl 22:09 »
Det är nog igen större fara.
Men skulle växterna börja glöda snyggt i mörkret så kan man ta en funderare till.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Odla nära Wifi?
« Svar #5 skrivet: 18 jan-15 kl 22:10 »
En trådlös telefon 10mW fast på hela tiden

Det gäller gamla analoga 900 MHz trådlösa telefoner, som egentligen inte får användas längre. Dagens DECT-telefoner har jag för mig ligger på 50 mW pulsat (110 Hz pulsfrekvens), så medeleffekten blir väl någonstans mellan 5 och 10 mW ändå. Basen brukar sända hela tiden, lurarna bara under samtal.

Mobiltelefoner brukar använda maximal effekt de första sekunderna medan ett samtal kopplas upp, sedan drar den ner effekten så mycket som går innan basen säger ifrån att signalkvaliteten börjar bli för dålig.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Odla nära Wifi?
« Svar #6 skrivet: 19 jan-15 kl 00:11 »
Det finns ju en del som gör gällande att frön växer sämre om dom står nära ett wifi, en del youtube klipp verkar finnas i ämnet, men finns det någon som gjort ett experiment själv och testat? Eller vad tror ni om det hela?

Jag misstänker att effekten försvinner om experimentet görs blint. Alltså så att det finns en wifi-router nära alla plantorna, men att de som utför experimentet inte har en aning om vilken router som är påslagen innan man har undersökt hur bra plantorna växer.

För övrigt gillar växter elektromagnetisk strålning mycket mer än människor och djur gör. Ju mer strålning desto bättre. Allra bäst blir det med fri sikt till en inte alltför avlägsen fusionsreaktion. Om man helt avskärmar växter från all elektromagnetisk strålning dör de garanterat. Men det är klart, våglängd och modulering kan ha viss betydelse...  ;)

Nilsson

  • Inlägg: 100
SV: Odla nära Wifi?
« Svar #7 skrivet: 19 jan-15 kl 09:15 »
Det där med blind test är ju väldigt intressant och nödvändigt om experimentet skall ha någon mening. Jag kanske skulle sätta upp ett sådant och lugna mina bekanta.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Odla nära Wifi?
« Svar #8 skrivet: 19 jan-15 kl 10:18 »
Det där med blind test är ju väldigt intressant och nödvändigt om experimentet skall ha någon mening. Jag kanske skulle sätta upp ett sådant och lugna mina bekanta.

Nej, rationella argument fungerar inte på irrationella fobier

Nilsson

  • Inlägg: 100
SV: Odla nära Wifi?
« Svar #9 skrivet: 19 jan-15 kl 10:38 »
jag har märkt det! Jag testar att odla två lådor och låter sedan personen själv gissa på vilken som är vilken!

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Odla nära Wifi?
« Svar #10 skrivet: 19 jan-15 kl 22:22 »
Jag misstänker att effekten försvinner om experimentet görs blint. Alltså så att det finns en wifi-router nära alla plantorna, men att de som utför experimentet inte har en aning om vilken router som är påslagen innan man har undersökt hur bra plantorna växer.

För övrigt gillar växter elektromagnetisk strålning mycket mer än människor och djur gör. Ju mer strålning desto bättre. Allra bäst blir det med fri sikt till en inte alltför avlägsen fusionsreaktion. Om man helt avskärmar växter från all elektromagnetisk strålning dör de garanterat. Men det är klart, våglängd och modulering kan ha viss betydelse...  ;)

Men atmosfären tar bort vissa våglängder av solljuset.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Odla nära Wifi?
« Svar #11 skrivet: 19 jan-15 kl 22:25 »
torbjorn, Gilbert & Co:
Har ni några siffror eller jämförelser för trådlösa bredbandsmodem?


Gilbert

  • Gäst
SV: Odla nära Wifi?
« Svar #12 skrivet: 19 jan-15 kl 23:38 »
Strålningen avtar med kvadraten på avståndet.

Det enda som når upp till lite stora värden är mobilen om man sitter i bilen (skärmbur) och har telefonen mot örat. Då jobbar telefonen mera än vanligt på högre effekter och man trycker strålningskällan mot örat (så nära hjärnan det går). Använder man hands-free kommer man bort från problemet.

Det finns oberoende studier som visar både skador och inte skador från mobiltelefoner. Vi är första generationen med mobiler, tids nog hittar patologerna vad de söker efter och då blir allt bekräftat.

Strålning och tumörer via mobiler är ca 1.000 ggr lägre hos barn med mobiler än hos barn med diabetes som fått Aspartan och andra syntetiska sötningsmedel som barn. Om man nu skall ha en statistisk jämförelse. (källa fd frun som var Phd i Onkologi).

Man skall nog inte lyssna så mycket på hyperkondriker eller personer som påstår sig vara elallergiker, något sådant går inte att påvisa i någon studie. Det handlar om helt andra åkommor.

EU har bestämt att en trådlös router får lämna max 100mW, de enda som avviker från detta är Frankrike med 400mW. Köper du gamla sorters t ex DLINK så har de routrar som du ställer om till "Frankrike" för att få lite mera uteffekt.

« Senast ändrad: 19 jan-15 kl 23:53 av Gilbert »

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Odla nära Wifi?
« Svar #13 skrivet: 20 jan-15 kl 00:05 »
OK, men jag frågade om trådlösa bredbandsmodem, inte om trådlös router.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Odla nära Wifi?
« Svar #14 skrivet: 20 jan-15 kl 07:40 »
OK, men jag frågade om trådlösa bredbandsmodem, inte om trådlös router.

jobbandes inom it-området så skulle jag påstå att ett trådlöst bredbandsmodem är ett modem och en trådlös router i samma burk... eller vad skulle det annars vara?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Odla nära Wifi?
« Svar #15 skrivet: 20 jan-15 kl 08:27 »
jobbandes inom it-området så skulle jag påstå att ett trådlöst bredbandsmodem är ett modem och en trådlös router i samma burk... eller vad skulle det annars vara?
Rätt benämning på saker och ting är enormt viktigt för annars får man för sig att det är annat man snackar om. 😊
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Odla nära Wifi?
« Svar #16 skrivet: 20 jan-15 kl 09:45 »
torbjorn, Gilbert & Co:
Har ni några siffror eller jämförelser för trådlösa bredbandsmodem?

Ett 3G- eller 4G-modem är radiomässigt sett identiskt med en mobiltelefon. Kan alltså sända med maximalt ungefär 2 W men brukar dra ner effekten så snart förbindelsen är etablerad och modemet har kommit överens med basstationen om hur mycket effekt som behövs.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Odla nära Wifi?
« Svar #17 skrivet: 20 jan-15 kl 09:48 »
jobbandes inom it-området så skulle jag påstå att ett trådlöst bredbandsmodem är ett modem och en trådlös router i samma burk... eller vad skulle det annars vara?
Som jag uppfattar det är en trådlös router avsedd att användas i ett lokalt nätverk - liten räckvidd - medan ett bredbandsmodem är avsett att nå en mast som kan ligga ganska långt bort. Det är möjligt att det är samma teknik, men jag förmodar att bredbandsmodemet behöver ha högre signalstyrka, samt kanske andra anpassningar.

Ett 3G- eller 4G-modem är radiomässigt sett identiskt med en mobiltelefon. Kan alltså sända med maximalt ungefär 2 W men brukar dra ner effekten så snart förbindelsen är etablerad och modemet har kommit överens med basstationen om hur mycket effekt som behövs.
OK, tack för svar.

Nilsson

  • Inlägg: 100
SV: Odla nära Wifi?
« Svar #18 skrivet: 23 jan-15 kl 21:56 »
Nu har jag prövat! Ingen direkt skillnad, precis som jag trodde, snarare så att den burk som stod på wifi manicken var aningen snabbare. Antagligen för att den hade det varmt och skönt!


Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Odla nära Wifi?
« Svar #19 skrivet: 23 jan-15 kl 22:38 »
OK, alltid en början, men du har till synes inga replikat, inget varierande av försöksbetingelser, mycket kort kultur, ingen analys av näringsvärde och inga smaktest, så hur mycket slutsatser kan man dra?

I.o.f.s. tror jag inte att just wifi är någon betydande störningsfaktor för växter. Man kan kanske se en viss effekt under kraftledningar ibland däremot (enligt viss anekdotisk info, mina egna iakttagelser är inte tydliga).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser