Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillaga mat på vedspis  (läst 10841 gånger)

raskens_ida

  • Gäst
Tillaga mat på vedspis
« skrivet: 18 jun-14 kl 18:29 »
Jag undrar vad man ska använda för kokkärl när man lagar mat på vedspis. Går det med rostfria kastruller t.ex? Har själv ingen aning ???

lilllisa

  • Inlägg: 22
    • Övriga världen
SV: Tillaga mat på vedspis
« Svar #1 skrivet: 18 jun-14 kl 19:07 »
Hej
En smidig lösning är att använda sk "vildmarkgrytor" kallas även för "scoutgrytor".
De är tunna i godset o tar upp värme snabbt. Tom så snabbt att om man eldar för hårt, kan det bränna.
Men i mitt tycke perfekta om man ska laga tex grytor o har mycket i grytan. (hoppsan, så det blev  ;D  )
Dessa borde gå att finna på någon "outdoor- firma". Förr fanns de hos scoutförlaget i Stockholm. Vet inte om de finns kvar?

Ett annat alternativ är att använda de kastrullsett som finns för friluftsbruk. Det är liknande kastruller som tex "triangia-köken innehåller.
De är mindre än de grytor som åsyftas ovan...
 Det finns olika varianter troligen hos ÖoB, rusta, o liknande ställen.
De är troligen mycket billigare.

Dessa modeller brukar passa "i spisen" alltså när man tagit ut originalplattan/ringarna... (beroende på spismodell/konstruktion.
Då blir de sotiga, o därför bra att ha speciella till "vedspisen"  :)
"några förslag" :)

En extra fördel med dessa sommartid är att de blir varma fort o man behöver inte elda så länge, i sommarvärmen...

Che Guevara

  • Gäst
SV: Tillaga mat på vedspis
« Svar #2 skrivet: 18 jun-14 kl 19:19 »
Ja använder mina vanliga grytor såsom rostfria och emaljerade i gjutjärn fungerar bra tycker ja.

Granelunds odling

  • Inlägg: 140
    • Närke
SV: Tillaga mat på vedspis
« Svar #3 skrivet: 18 jun-14 kl 19:24 »
Förlåt för noob-fråga.
Men en sak jag undrat kring detta med vedspis är, när man steker/kokar saker och ting, tar man av "locket" på spisen och har kastrullen direkt ovanpå elden, eller enbart på själva plattan?
Tycker mig ha sett båda delarna?

Che Guevara

  • Gäst
SV: Tillaga mat på vedspis
« Svar #4 skrivet: 18 jun-14 kl 19:26 »
Förlåt för noob-fråga.
Men en sak jag undrat kring detta med vedspis är, när man steker/kokar saker och ting, tar man av "locket" på spisen och har kastrullen direkt ovanpå elden, eller enbart på själva plattan?
Tycker mig ha sett båda delarna?
Det går bra att ta av om man har grytor för ändamålet .

LimJans

  • Inlägg: 8905
    • Dalarna
SV: Tillaga mat på vedspis
« Svar #5 skrivet: 18 jun-14 kl 19:35 »
Det går bra att ta av om man har grytor för ändamålet .


Precis, har kastrullen/grytan som en ring runt sig som är gjord för att sänka ner i spisen så tar man bort locket och lämpligt antal ringar så den passar. Annars är det bara att ställa kastrullen uppepå som vanligt :)

Den vänstra grytan på bilden har en "ring".

http://cdn08.dayviews.com/85/_u4/_u6/_u0/_u9/_u8/u460984/87681_1283948165.jpg
« Senast ändrad: 18 jun-14 kl 19:40 av Jennifer »

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Tillaga mat på vedspis
« Svar #6 skrivet: 18 jun-14 kl 19:51 »
Har man gammal spis som inte är modifierad med planslipade plattor, med flänsar, så är det en god idé att fixa det, om man använder moderna grytor.

Pentti Linkola

  • Gäst
SV: Tillaga mat på vedspis
« Svar #7 skrivet: 18 jun-14 kl 19:53 »
Undvik att skaffa nya grytor med plasthandtag. En del sådana är rätt kassa.. De man redan har får ju duga, så länge de vill.

stina j

  • Inlägg: 167
    • Södermanland
SV: Tillaga mat på vedspis
« Svar #8 skrivet: 18 jun-14 kl 20:39 »
jag har ett våffeljärn som ska sättas ner i vedspisen men när jag lagar mat ställer jag kastrullen oppepå som på en elspis. har gamla järngrytor och stekpannor funkar bra tycker jag men också moderna kastruller.till ugnen har jag en del emaljerade järnformar.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tillaga mat på vedspis
« Svar #9 skrivet: 18 jun-14 kl 22:11 »
Den här kakformen ? hade man kanske på vedspisen? det är lufthål i locket och den lilla knoppen är av bakelit.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Kogubben

  • Inlägg: 5
    • Södermanland
SV: Tillaga mat på vedspis
« Svar #10 skrivet: 19 jun-14 kl 21:26 »

Formen med hål är troligen en s k burkugn, jättebra för bakning och stekning.
Pappa hade en sådan i båten när jag var yngre, och nu har jag själv fått tag på en.


https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CB4QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.omniasweden.com%2Findex.php%3Fid%3D3917&ei=vDWjU9KRL4XOygPvl4LwBQ&usg=AFQjCNFCEXvv1brlrKgndrb46PCAscHY0w&bvm=bv.69411363,d.bGQ




Kogubben ;)


raskens_ida

  • Gäst
SV: Tillaga mat på vedspis
« Svar #11 skrivet: 19 jun-14 kl 21:33 »
Tack, då har jag blvit lite klokare :)

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Tillaga mat på vedspis
« Svar #12 skrivet: 06 nov-22 kl 18:01 »
Väcker en gammal tråd,
I kväll har jag lagat en enkel hjortskav på vedspis i  ett av de 2 kärl som fanns tillgängligt (gjutjärnsgryta)  potatisen och morötterna har tillagas i en gammal aluminiumkastrull och som bränsle har använts de snustorra grangrenar som vedboden erbjöd :)
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

RinaRina

  • Inlägg: 46
    • Dalarna
SV: Tillaga mat på vedspis
« Svar #13 skrivet: 06 nov-22 kl 19:00 »
Gamla trådar förtjänar ibland lite konstgjord andning.
Köpte en fin rostfri traktörpanna på loppis,  som jag gör linsgryta i på vedspis nästan var söndag...
Vedspis är fint som snus  :D
”För att visa att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.”

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Tillaga mat på vedspis
« Svar #14 skrivet: 06 nov-22 kl 19:53 »
Ikväll blev det rotsaks- och köttsoppa i rostfri gryta (tagit upp de sista potäterna, morötterna och rödbetorna ur landet idag), kokekaffe i emaljerad kaffepanna efteråt. Samt diskvatten i rostfri gryta för att spara lite på den elektriska varmvattenberedarens kostsamma arbete.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

RinaRina

  • Inlägg: 46
    • Dalarna
SV: Tillaga mat på vedspis
« Svar #15 skrivet: 06 nov-22 kl 20:01 »
Jag har en 25liters vattenkittel med tappkran som är fin och glänsande och heter kjell.
Vattnet är fortsatt ljummet på morgonen när en eldat på kvällen. Så kjell funkar som ett element också.
« Senast ändrad: 07 nov-22 kl 02:31 av RinaRina »
”För att visa att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.”

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Tillaga mat på vedspis
« Svar #16 skrivet: 07 nov-22 kl 06:14 »
Om du vill kan du göra en isolering mössa till Kjell och klä på honom hans "helkropp mössa" efteråt när du har eldat klart då håller han vattnet ännu varmare och längre. 

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Tillaga mat på vedspis
« Svar #17 skrivet: 07 nov-22 kl 13:19 »
Om du har en vedspis med ringar i stället för plattor eller bara en skiva som är slät på undersidan. Ja då kan du skaffa en kammplatta och få en dubbelt så effektiv platta. På den kan du ha dom grytor och stekpannor som du hade till elspisen.
kretslopp

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Tillaga mat på vedspis
« Svar #18 skrivet: 07 nov-22 kl 14:00 »
Byter man plattor är det god idé att byta till planslipade om man saknar det. Ojämna kokkärl/plattor är en stor energitjuv (om man inte lyfter ringarna och har grytan i direkt kontakt med elden) ,vilket många upptäcker när de tillfälligt vid strömavbrott försöker laga mat på kamin som saknar planslipad topp.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Tillaga mat på vedspis
« Svar #19 skrivet: 07 nov-22 kl 18:01 »
Kaminer brukar också få sämre värmeöverföring till toppen eftersom den är slät och inte flänsad på insidan. Men man ska inte underskatta möjligheterna till enkel matlagning på en kamin utan kokplatta. Om min kamin (slät men inte planslipad översida av gjutjärn) redan är varm så tar det inte lång tid att koka upp lite kaffevatten på den, t ex.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

712 gäster, 2 användare
ärt, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser