Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nygammal i forumet och ny på avlopp och betong undrar...  (läst 1196 gånger)

Hans Israelsson

  • Inlägg: 10
Hej!
Det är nog 10 år sen jag var inne på den här trevliga sidan och jag har inte lösenordet och inte ens min gamla nick i huvudet, så jag startade på nytt.
Jag går direkt på frågan, jag vill göra ett enkelt dusch/toa-rum i källaren på en villa från 60-talet.
Det ska vara främst för gästrummet där nere.
Har "sådär" erfarenhet av VVS-kopplingar och ingen alls av avlopp. Gjutit i cement gjorde jag på 90-talet bara för att göra ett golv i ett litet uthus. Det var enkelt eftersom en cementbil kom och hällde in cementen bra och jag bara slätade ut den med en bräda.
Jag anlitade folk för att bila upp golvet här i villan och koppla på "avsättningar" för toastol och handfat.
Hårt cementgolv 10 cm tjockt som härdat ända sen 60-talet. (fortsätter efter lunch)

« Senast ändrad: 08 feb-23 kl 14:02 av Hans Israelsson »

Hans Israelsson

  • Inlägg: 10
SV: Nygammal i forumet och ny på avlopp och betong undrar...
« Svar #1 skrivet: 08 feb-23 kl 14:28 »
Jag ville ha text-bild-text-bild men gick inte fortsätta skriva efter bilden så det får bli här

När gubarna bilat klart osv skickade jag hem dem, åkte till jem och fix, köpte 5cm rör och både 5 cm och 11 cm böjar samt en förgrening, betong, lecakulor, golvavlopp och "stos" för VC-stol, så vidtog ett kul "lego-byggande" med 5cm rör, fyllde upp med lecakulor, lämnade lite lagom, tror jag. för betong, och det blev enligt nästa bild.
Första funderingen är om det är ok att uppstickaren till handfatet går 10 cm över blivande betonggolv och inte 20 cm från väggen utan närmare. (finns nån rekommendation vid nybyggen om 20 cm men i huset i övrigt är det ca 14 cm)
Utan "stos" sticker 110 cm -röret upp ca 3 cm över blivande betonggolv. Med stos, som jag måste såga av, blir det ca 3 cm till. (Den vita saken som står på golvet)
Kommer det fungera med en VC-stol? Jag vet inte hur de ser ut undertill. Ska köpa en ny och ett litet handfat.

« Senast ändrad: 08 feb-23 kl 14:34 av Hans Israelsson »

Hans Israelsson

  • Inlägg: 10
SV: Nygammal i forumet och ny på avlopp och betong undrar...
« Svar #2 skrivet: 08 feb-23 kl 14:54 »
Sen vidtog gjutning i betong och det var spännande, det skulle bli svårare än för nästan 30 år sen, med bara ett litet tunt golv på mark.
Jem och fix igen, betongblandare. Jag trodde det skulle gå att vispa med en borrmaskin, men den jag har tar inte 14 cm i chucken.
Det är mycket bättre med en maskin avsedd för att vispa betong.
Började med bara den enkla biten närmast den lodräta stammen eftersom jag måste kolla lite mer, med er eller andra om det är ok som det är och man kan gjuta igen. Man vill ju inte ha klagomål från försäkringsbolaget.
Men reglerna verkar vara för nybyggen och inte för källare?
Skulle det uppstå en läcka så skadas ju inte huset. Avloppsröret är bytt till nytt ända till ytterväggen och det var rejält rostigt (järnrör)
Gubarna tog förresten drygt 9.000 kr efter ROT för jobbet, att bila, gräva ur, byta rör och sätta in avsatserna.
Helt ok tycker jag.
Så här blev det efter första gjutningen idag. Grovbetong.
När jag väl fyllt igen hela hålet så vidtar funderingar med golv och väggar.
Men det ska vara enkelt, och vattentätt.
Om det ska bli vanlig dusch eller duschkabin vet bara den högste. Där har jag förresten en fundering till, om vattnet från kabinen ska rinna ner i golvavloppet eller om jag ska försöka sätta en förgrening där också.
så det blir att ta det lugnt ett tag.
kall och varmvattenrör gå i taket på platsen, det ska väl ordna sig på något sätt..

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Nygammal i forumet och ny på avlopp och betong undrar...
« Svar #3 skrivet: 08 feb-23 kl 16:28 »
När det gäller hur WC-stolar ser ut undertill och hur nära väggen avloppsröret får sticka upp, så varierar det mellan olika märken och modeller. Vill man vara på den säkra sidan så anskaffar man WC först och måttar efter den när man bestämmer var avloppsröret ska vara.  Det finns specialmodeller med friliggande vattenlås och där utgående rör är så att säga den mest utstickande delen, har man en sådan WC kan röret få sticka upp nästan jäms med väggen. Men de brukar vara både dyrare och har mer invecklat utseende och mindre släta och lättstädade ytor än "normala" WC-stolar.

Ett annat tips är att se till att du vet i förväg var hålen för WC:s fästskruvar är, så man kan säkerställa att inte t ex någon golvvärmeslang eller värmekabel blir sönderborrad när man ska montera den.  Man kan visserligen limma WC vid golvet, men då blir det ju svårt att lyfta bort den om det någon gång skulle behövas (t ex vid en mer svårartad avloppsrensning).

Hans Israelsson

  • Inlägg: 10
SV: Nygammal i forumet och ny på avlopp och betong undrar...
« Svar #4 skrivet: 08 feb-23 kl 18:44 »

Så bra, då ska jag försöka kolla på de där måtten, men de billigare vc stolar jag tittat på har högst konstiga datablad, som bara beskriver innanmätet och reservdelar, samt yttermåtten. Man vet inte var röret går ner.

tycker du det är dumt att lägga in ett golvavlopp när man är ovan? Jag vet inte om det kommer till användning, men kanske nästa husägare uppskattar det. Det lutar åt duschkabin och då kanske det är dåligt att låta vattnet ta vägen genom ett golavlopp?

De som bilade golvet var också rörkillar och tyckte att det blir för många förgreningar, så de ville inte göra en extra avsättning för ett golvavlopp borta till vänster i bild.
Det T-kors som skymtar på första bilden leder till ett garage och en tvättstuga. De bytte det då det var lika rostigt som det raka röret.
Det är därför de tyckte det blir för trångt med en förgrening till.
Min förgrening är ju rätt usel eftersom det inte kommer att gå att rensa med wire längre än dit.
Man får väl i så fall anlita spolning.

 

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Nygammal i forumet och ny på avlopp och betong undrar...
« Svar #5 skrivet: 08 feb-23 kl 19:05 »
Diskutera med dina rörkillar, tycker jag. För en annan rensbar lösning.  För det är skit att behöva bila upp och riva avlopp om det blir stopp.
kretslopp

Hans Israelsson

  • Inlägg: 10
SV: Nygammal i forumet och ny på avlopp och betong undrar...
« Svar #6 skrivet: 09 feb-23 kl 09:50 »

De har redan sagt sitt när jag frågade om golvavlopp, det finns inte plats för en förgrening till på det raka röret de bytte ut.
Jag kom just på att man kan väl använda ett filter för golvavloppet som jag sett nånstans, det går enkelt att byta ut.
(Rörkillarna som bilade, den ene var lärling och kunde just inget, den vane blev sur när jag klagade på första fakturan, som löd på 19.900 kr före rot, och jag ville inte betala en massa för lärlingen, vilket jag senare slapp när jag kontaktat firmans VD. De satt också båda och körde 15 mil totalt flera resor pga medtagna fel dimensioner och en alldeles för svag borrhammare och jag slapp betala timpenning för de resorna) Jag vill mao inte "störa" dem igen.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Nygammal i forumet och ny på avlopp och betong undrar...
« Svar #7 skrivet: 09 feb-23 kl 15:15 »
OK. En annan lösning, som många gånger gjorts, har varit att dra avlopp från tvättställ, duchkabin, och tvättmaskin synligt. Just för att slippa förgreningar.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Nygammal i forumet och ny på avlopp och betong undrar...
« Svar #8 skrivet: 09 feb-23 kl 16:16 »
Ännu en variant som jag har sett är, att det finns golvbrunnar med extra anslutningar på sidan dit man kan dra avlopp från t ex tvättmaskin, som då inte behöver ha eget vattenlås utan kan utnyttja golvbrunnens vattenlås.

Hans Israelsson

  • Inlägg: 10
SV: Nygammal i forumet och ny på avlopp och betong undrar...
« Svar #9 skrivet: 09 feb-23 kl 18:41 »
aha, golvavloppet blir nog kvar men kan ju vara bra om det blir en vattenläcka i utrymmet, jag försöker göra en förgrening på uppstickaren till handfatet då, men den är redan ganska hög så jag vet inte hur det går. Verkar enklast med en T -förgrening men man ska ju undvika 90 graders krökar har jag hört. Fast där kan man ju alltid öppna om det blir ett stopp, och köra ner en wire!
alltså blir det i så fall en förgrening för tvättställ och duschkabin.
Tvättstugan är separat och gammal..
Edit
Så här blev det med utanpåliggande rör, det får nog duga. Man får ta bort T-röret om man måste rensa
Jag undrar fortfaranden hur högt en vc-stos får sticka upp över golvet, utan stos kan man tydligen ha en gummimanchett i 110-röret
och då blir det bara 3 cm upp. Men ska visst vara bäst med en stos som tillåter lite mer rörelse på vc och är väl bra när en nybörjare som jag ska montera den.
« Senast ändrad: 10 feb-23 kl 16:51 av Hans Israelsson »

Max Kaplan

  • Inlägg: 1
SV: Nygammal i forumet och ny på avlopp och betong undrar...
« Svar #10 skrivet: 10 feb-23 kl 19:48 »
Nyfiken på varför du har gränsat av en bit från bortre hörnet, jag antar att du bara tänker gjuta dit?
Och kabin ställer du där?

Hans Israelsson

  • Inlägg: 10
SV: Nygammal i forumet och ny på avlopp och betong undrar...
« Svar #11 skrivet: 11 feb-23 kl 10:16 »
Det var så innan, det var öppet ner till röret och låg bara en träplatta över.
Jag vet inte varför men tänkte det är bäst att det får vara så
Glömde fråga rörgubben som bytte ända fram dit och han skyfflade grus över röret.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 2 användare
xaelanar, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser